Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur göra backup från en disk till en annan i XP?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Har installerat dubbla HD:s. Den ena löstagbar och den andra fast. Bägge är 250GB. Tänkt fixa så att jag enklast möjligt kan göra en backup till den andra. Jag skulle vilja göra som så att på mitt komando så uppdateras backupdisken med ev. nya eller ändrade filer som ligger på visst ställe på min fasta disk.
Så, hur ska jag gå till väga?

Du har en inbyggd säkerhets kopierings funktion i XP redan.

Markera en HD i utforskaren eller "den här datorn", klicka egenskapper och verktyg...där har du "säkerhets kopiering"

Den erbjuder lite allt möjligt som att schemalägga säkerhetskopiering mm....samt att säkerhetskopiera saker som du nyligen lagt till/tagit bort osv...
Kan inte så överdrivet mycket om detta, vet mest att den finns där....så ngra tekniska svar i övrigt kan jag inte bidra med =/

Enda tråkiga e att den kopierar allt i en "klumpfil" som du får återställa...

Ett progg att kolla lite på iaf, då det ingår i XP

Finns säkert bättre...men det får ngn annan svara på.

/Tobbe

Powershooter skrev:
Har installerat dubbla HD:s. Den ena löstagbar och den andra fast. Bägge är 250GB. Tänkt fixa så att jag enklast möjligt kan göra en backup till den andra. Jag skulle vilja göra som så att på mitt komando så uppdateras backupdisken med ev. nya eller ändrade filer som ligger på visst ställe på min fasta disk.
Så, hur ska jag gå till väga?

Om du inte har nåt emot kommadorad, testa rsync.

(finns i cygwin, www.cygwin.com)

Hmm, jag vill inte ha en "klumpfil", utan exakt kopa av mina kataloger med filer.
Testade just Synchredible, jättebra tyckte jag...ända tills jag skulle provsynca ett par filer och ett meddelande sa att jag bara får synca filer på upp till 1MB med denna version.
Finns det något liknande fast gärna gratis.

Kommandorad har jag antagligen något emot. Tack ändå.

https://ssl.kundenserver.de/ascomp.net/index.php?php=shop

Verkar kosta 19 Euro för privatperson om jag fattar rätt.

Powershooter skrev:
Vad bra, men har du testat den, och är den gratis?
Jag sökte igenom Download.com utan att hitta någon bra.

rsync är *ypperligt* och har en mycket effektiv och säker algoritm med checksummor.

nasbackup skall vara baserat på det. men nej, jag har inte kört nasbackup.

(rsync har jag dock backat många terabyte med)

Men enklast och gratis därtill är väl att skapa en fil i exv. windowsprogrammet Anteckningar som du döper till förslagsvis "Säkerhetskopiering.bat" och vars innehåll är:

xcopy c:\data d:\data /s /m
echo off
cls

Jag förutsätter här att din första hårddisk heter c:\, att din backupenhet heter d:\ och att du samlat allt du vill säkerhetskopiera i mappen data.

Växeln /s kopierar allt i mappen \data samt allt i mappen datas undermappar [s --> subdirectories]

Växeln /m kopierar allt som är ändrat sen senaste kopieringen [m --> modified]

Echo off betyder att kommandot inte kommer att skrivas ut

Cls rensar skärmen [cls --> clear screen]

ANNONS
Götaplatsens Foto