Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur göra LR snabbare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det som gör LR3 så långsamt, eller är det bara jag som upplever detta. LR2 funkade hur bra som helst, LR3 bara äter processorkraft.
Har 4G RAM och dual core 2,5GHz vilket borde räcka gott. Hittade bara en inställning i LR, det var camera raw cache settings som jag satte till maximala 50GB.
Är det någon som har ett tips på vad man kan göra.

Optimera om databasen? Har visserligen inte L3 men jag tycker mig märka skillnad efter en optimering.

Långsamt i Library eller Develop?

Det beror lite på vart du tycker att det går långsamt.

Jag har inga direkt prestandaproblem men tycker att det kan vara lite segt när man byter till Develop. Anledningen till det är att i Library används mindre bilder/previews och i Develop är det större bilder som lagras i Raw cache.
Ett tips jag läste igår som verkar fungera bra är att generera Standard sized previews för då tvingas bilderna läsas in i Raw cache.
Så det bästa är kanske att då och då tömma hela Raw cache och välja t.ex. årets bilder och generera Standard sized previews för dem.
Sen ska du kunna sätta Raw cache till 200Gb sedan LR 2.7.

Jag kan tillägga att det verkar som om det blir segt när Raw cachen är full, så det kanske är något problem med rensningsrutinen för vilka bilder som ska rensas bort i Raw cachen när den är full.

Det beror lite på vart du tycker att det går långsamt.

Jag har inga direkt prestandaproblem men tycker att det kan vara lite segt när man byter till Develop. Anledningen till det är att i Library används mindre bilder/previews och i Develop är det större bilder som lagras i Raw cache.
Ett tips jag läste igår som verkar fungera bra är att generera Standard sized previews för då tvingas bilderna läsas in i Raw cache.
Så det bästa är kanske att då och då tömma hela Raw cache och välja t.ex. årets bilder och generera Standard sized previews för dem.
Sen ska du kunna sätta Raw cache till 200Gb sedan LR 2.7.

Jag kan tillägga att det verkar som om det blir segt när Raw cachen är full, så det kanske är något problem med rensningsrutinen för vilka bilder som ska rensas bort i Raw cachen när den är full.

Störst problem är det i develop-delen där man vill se resutlat direkt. När jag använder t.ex pensel för att ändra exp i en del av bilden så tar det någonstans runt 5 sek innan resultatet syns.
Genererar alla previwes i standard size.
Har inte provat att tömma cachen ännu.
Läste på Adobes supportsidor att största cache-storlek var 50GB, ska prova att göra den större.

Om bilden redan har laddats i developdelen och det är vid justering av bilden så går det nog tyvärr inte göra så mycket som slutanvändare.

ANNONS
Götaplatsens Foto