Annons

Hur göra med stora kontraster?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Någon som vet ett bra sätt att efterbehandla stora kontraster? Jag var idag iväg och fotograferade ett hockeylag och dom hade fått en riktigt bright idé tyckte dom.

De har nämligen tre matchställ och således var en tredjedel klädd i vitt, en tredjedel i riktigt mörkt grönt och den sista tredjedelen i svart.

Så det som från början verkade bli ett enkelt gruppporträtt förvandlades till något som kändes som ett massbröllop. Så hur gör ni, vid fototillfället är det ju bara att välja om vill ha det igensotat eller utfrätt eller mitt i mellan.

Gör det någon skillnad om man blandar upp gruppen av ljusa och mörka vid fototillfället om man använder matrixmätning?

Vid tillfället så använde jag en digitalkamera och den har ju sina begrännsningar i exponeringsomfånget.

Tack på förhand.

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Utfrätta högdagrar ser inte kul ut när de kommer från en digitalkamera. Jag skulle lära mig hur många steg upp kameran klarar av att teckna och sen placera de viktiga högdagrarna där med spotmätaren. Och sen låta skuggorna falla.
 

Maverick

Aktiv medlem
Fast problemet med digitalkameror är ju att även det som är svart är ju förlorad information. Det går ju inte att plocka fram mer info genom digital "pjattning" t ex.

Så hur får man teckning i både de vita och svarta eller är det bara att glömma det med en digitalkamera i befintligt ljus? Har man gott om tid så kan man ju alltid ställa halogenljus på de mörka men det är ju inte alltid man kan göra det.

Mvh
Maverick
 
ANNONS