levitte
Aktiv medlem
Sen ett par veckor tillbaka har mitt favoritobjektiv (50mm/f1.4 på Canon EOS 600D) börjat skjuta konsekvent oskarpt, och jag vill gärna klura ut vad som skulle kunna ha orsakat det (vill ju gärna undvika att det händer en gång till)... Så vitt jag har kunnat se hittills så blir det bakfokusering (skärpan hamnar längre bort än det jag siktar på).
Jag har haft kameran med det objektivet på med mig ute när det varit strax över 0°, och nångång när det varit disstänk i luften... kan sådant orsaka den här sortens problem?
Proverna jag gjort hittills har varit handhållet, både med och utan blixt. Jag tänkte göra ett lite nogrannare test, men grejen är att förändringen är såpass påtaglig att jag knappast behöver det för att övertyga mig själv...
Mvh,
Richard
Jag har haft kameran med det objektivet på med mig ute när det varit strax över 0°, och nångång när det varit disstänk i luften... kan sådant orsaka den här sortens problem?
Proverna jag gjort hittills har varit handhållet, både med och utan blixt. Jag tänkte göra ett lite nogrannare test, men grejen är att förändringen är såpass påtaglig att jag knappast behöver det för att övertyga mig själv...
Mvh,
Richard