Annons

Hur gick det här till? (objektiv med vilket autofokus plötsligt skjuter oskarpt)

Produkter
(logga in för att koppla)

levitte

Aktiv medlem
Sen ett par veckor tillbaka har mitt favoritobjektiv (50mm/f1.4 på Canon EOS 600D) börjat skjuta konsekvent oskarpt, och jag vill gärna klura ut vad som skulle kunna ha orsakat det (vill ju gärna undvika att det händer en gång till)... Så vitt jag har kunnat se hittills så blir det bakfokusering (skärpan hamnar längre bort än det jag siktar på).

Jag har haft kameran med det objektivet på med mig ute när det varit strax över 0°, och nångång när det varit disstänk i luften... kan sådant orsaka den här sortens problem?

Proverna jag gjort hittills har varit handhållet, både med och utan blixt. Jag tänkte göra ett lite nogrannare test, men grejen är att förändringen är såpass påtaglig att jag knappast behöver det för att övertyga mig själv...

Mvh,
Richard

Är du säker på att det är objektivet som förändrats?
Jag råkade ut för något liknande. Bilderna med min gamla fina minolta 35/2,0 blev inte längre skarpa. I alla fall inte där jag ville. Det gick så långt att jag var på väg att skicka iväg objektivet. Innan jag gjorde det tog jag tid på mig och fokustestade alla fasta objektiv. Det visade sig då att det inte var min 35:a som felade, utan huset. Något hade förändrats, jag vet inte hur, och i praktiken märktes det tydligast med det ljusstarkaste objektivet.

Jag gjorde jämförande provskott med kittobjektivet (EF-S 18-135/3.5-5.6 ställd på 80mm), och det verkade ge någorlunda skarpa bilder (det objektivet är inte världens skarpaste från första början)... men det är klart, i det läget blir ju öppnaste bländaren f/5.6, vilket ger såpass mycket skärpedjup att det är svårt att göra ett rättvisande test.

Jag tog dock nyss och provade med macroobjektivet (EF 100/2.8), och ta mig fasen om den inte uppvisar samma fel (tydligast i f/2.8, såklart).

Jahaja, service nästa. sablar, det blir utan kamera i kanske ett par veckor...

Mvh,
Richard

... kan det vara så enkelt att det hamnat något skräp framför AF-sensorn (som är nedanför spegeln, som jag fattat det)?

Mvh,
Richard

Mitt sigma 70-200 uppförde sig så, en dag så började det bara fokusera helt fel.
Manuell fokus funkade fint men med AF blev det konsekvent fel.
Blev garantibyte av HSM (USM) motor i det fallet.

Häpp, jag tror mitt problem löste sig!

Under några dagar ägnade sig AF åt att gå mellan klockren och bakfokus, den verkade helt enkelt ha dagshumör. Tanken att det kunde finnas något skräp som hamnat ivägen och ibland hoppade ur vägen kändes inte så långsökt.

Efter lite tester idag och ett litet försök att rengöra bakom objektivet så dök det plötsligt upp ett svart streck i okularet, och samtidigt började AF bete sig klockrent igen, jag tror minsann jag hade hittat boven! Lite mer försiktigt städande avslöjade ett skäggstrå som jag kunde plocka ut.

Jahaja, jag hoppas problemet faktiskt löste sig.

Mvh,
Richard ( nej, ett skäggstrå i sig är inte konstigt ;-) )

ANNONS
Götaplatsens Foto