Annons

Hur högt måste stativet vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag vill fota bilder av människa/människor, hela längden, säg ca 170 cm och då använda stativ. Jag tänker mig ett enkelt och billigt stativ men undrar hur högt stativet måste vara? Tanken är att människorna ska synas så mycket som möjligt, dvs lite bakgrund och inte behöva fota på allt för långt avstånd. Antalet människor är kanske 1-3 st.

Tacksam för tips!

Stativet ska vara så högt att det är bekvämt för dig att använda det. För det du skrev räcker normallångt, ca 140 cm.
Men vad du är ute efter med lite bakgrund så är det brännvidder jag tänker mest på. Ju länbre brännvidd, desto mindre får du av bakgrunden, men desto längre bort måste du stå.
Tänker du på skärpedjup så är det stor bländaröppning som gäller, ex F1.4. Men är det gruppfoto så bör du ha ca F:4 för att få alla rätt skarpa.

/stefan

För att förenkla det hela kan man säga att om kameran är i ögonhöjd så får man ett bra utgångsläge. Från golv eller mark.
Du behöver inget extra högt stativ för "normalt" bruk.
Tänk också på att både stativhuvud och kamera bygger på höjden över själva stativet.

Högre stativ är oftast tyngre och stabilare. Om det finns en mittpelare så behöver man inte dra upp den i onödan, det ger bra stabilitet.

ANNONS
Götaplatsens Foto