Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur hanterar ni AGFA-ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Dessa eländiga diaramar där filmen sitter fastklistrad. Jag vill ju inte skanna med ramarna på när glasen är suddiga. 60 år gamla ramar med ett klibbiga klister på något svart papper som inte vill släppa. Någon som sitter på ett supertips? Dvs hur tar man bäst loss filmen?
20231128_222027.jpg
 
Senast ändrad:

bildsten

Aktiv medlem
Jag fotograferar av diat med en bälg med diareprotillsats med diat monterat i Agfa-ramarna. Torkar först av utsidan grundligt med en microfibertrasa. Bilden blir anständig i de flesta fall efter redigerin trots en del dis på insidan av glaset.
Vill jag ha bättre bild tar jag ur bilden, skär bort eventuellt "skägg" och monterar i glaslösa ramar. Jag har också möjlighet att sätta diat utan ram i en gammal negativhållare och lägga på ljusbordet för fotografering.
Vill du ha bort klistret och pappret kan du bada diat i ren bensin efter att du tagit ur det ur ramen. Ren bensin som ibland kallas apoteksbensin finns ibland att få tag i under namnet Heptan i större flaskor i färgaffärer.
Se här bl.a.: https://www.fotosidan.se/forum/threads/att-skanna-gamla-diabilder-tips-tricks.165928/page-5#post-2159358
Sten-Åke har skrivit en hel del om det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för tipset. Jag vill förstås inte riskera att förstöra de oersättliga bilderna. Jag har försiktigt pillat loss filmen med vass kniv men klistret sitter kvar. Så kanske besin fungerar. Om det finns någon obetydlig naturbild får jag testa på den först.
Den svarta masken i ramen stjäl ju en del av bildytan och eftersom de tagits med mätsökkamera så har nog en del av motivet oavsiktligt hamnat i utkanten på bilderna.
Flertalet av de bilder som är kvar att skanna sitter i tejpade ramar och de är enklare att öppna. Bara skära tejpen mellan glasen. Det blir förstås nya ramar till bilderna sedan. Tacka vet jag Gepe-ramarna. 😀
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack förresten för länken till den gamla tråden. Jag hade glömt den trots att jag skrivit i den. Det var ju några år sedan nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Dessa eländiga diaramar där filmen sitter fastklistrad. Jag vill ju inte skanna med ramarna på när glasen är suddiga. 60 år gamla ramar med ett klibbiga klister på något svart papper som inte vill släppa. Någon som sitter på ett supertips? Dvs hur tar man bäst loss filmen?
Visa bilaga 172465
Ja de där jäkla ramarna är öken men jag labbade fram en metod som är verkligt effektiv.

Jag drar bort bilderna först och sedan preppar jag två skålar med tekniskt ren bensin. Skålarna bör ha lock som går att stänga väl.

Sedan lägger jag ner alla i första skålen i fem minuter. Sedan har jag en fin pensel (platt akvarellpensel) som jag borstar bort ev. ramrester. När det är klart sköljer jag i bad nr 2 och sätter in i plastfickor för enstaka bilder ej för fem-sexbildersstrippar.

Sedan är det bara att ta bild för bild i reprofoto efter att torkat och penslat bort något ev. dammkorn.

Sörj för bra ventilation och ha släckare/brandfilt tillgänglig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag
Ja de där jäkla ramarna är öken men jag labbade fram en metod som är verkligt effektiv.

Jag drar bort bilderna först och sedan preppar jag två skålar med tekniskt ren bensin. Skålarna bör ha lock som går att stänga väl.

Sedan lägger jag ner alla i första skålen i fem minuter. Sedan har jag en fin pensel (platt akvarellpensel) som jag borstar bort ev. ramrester. När det är klart sköljer jag i bad nr 2 och sätter in i plastfickor för enstaka bilder ej för fem-sexbildersstrippar.

Sedan är det bara att ta bild för bild i reprofoto efter att torkat och penslat bort något ev. dammkorn.

Sörj för bra ventilation och ha släckare/brandfilt tillgänglig.
Tack för beskrivningen. Det påverkar inte filmen med bensin? Den gamla filmen Perutz Color C18 ser redan ut som lädertextur på ytan. Gamla AGFA-filmer från tidigt 60-tal.
Vad händer om de får bada längre än 5 minuter? Löser det upp filmbasen? Blir det rester av klistret kvar?
Jag köpte bensin på apoteket (för borttvätt av plåsterklister. Borde vara samma vätska som i de andra flaskorna. Jag får prova på någon mindre intressant bild först.
Jag jobbar också med en bildruta i taget i skannerns filmhållare för 1-6 bildrutor. Tidskrävande men blir bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag

Tack för beskrivningen. Det påverkar inte filmen med bensin? Den gamla filmen Perutz Color C18 ser redan ut som lädertextur på ytan. Gamla AGFA-filmer från tidigt 60-tal.
Vad händer om de får bada längre än 5 minuter? Löser det upp filmbasen? Blir det rester av klistret kvar?
Jag köpte bensin på apoteket (för borttvätt av plåsterklister. Borde vara samma vätska som i de andra flaskorna. Jag får prova på någon mindre intressant bild först.
Jag jobbar också med en bildruta i taget i skannerns filmhållare för 1-6 bildrutor. Tidskrävande men blir bra.
Filmen är helt okänslig för bensin. Jag har kört medt Agfa CT 18 och 21, lite Kodak och t.o.m. av nödtvång en gång i Syrien 1973 så blev det några rullar ORWO som väl i princip är Öst-Tysk Agfa.

5 minuter är för att det inte behövs mer. Bilderna är helt rena efter den tiden.

Lycka till Hans Erik
 

martley

Aktiv medlem
Jag fick lära mig redan på kemilektionen i grundskolan att "lika löser lika", och det är ju det som är grundkomceptet här. Det gäller att hitta ett lösningsmedel som löser upp klistret men inte filmen eller fotoramen. "kemisk bensin" tycker jag låter som en utomordentlig kandidat att testa med, eftersom många sorters klister i tejp och dekaler lätt löses i sådan bensin. För säkerhets skull kan man ju först prova på en bit film som det inte är så noga med.
 

Ventures

Aktiv medlem
För säkerhets skull kan man ju först prova på en bit film som det inte är så noga med.
Det är just det som är problemet. Alla är unika bilder på människor och inget får bli förstört. Det är dessutom inte mina bilder utan min svärfars. De dåliga bilderna gallrades väl ur redan när de ramades. Hoppas det dyker upp någon bild på en blomma eller så. 😀
Men av ovanstående så verkar det inte vara någon fara.
 
ANNONS