Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur har folk i allmänhet ställt in ljusstyrkan på sina skärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thort

Medlem
Hej!

Jag är ny på detta med att redigera bilder. Jag har en fotoblogg där jag lägger ut bilder som jag tagit.

Nu upptäckte jag nyligen att jag satt ner ljustyrkan på min skärm till 50%. Detta gjorde jag för länge sedan därför att jag tyckte att det stack lite i ögonen med det starka ljuset.

Men när jag redigerar och lägger ut mina bilder så har jag förstått att jag behöver kolla min ljusstyrka mot en gråskala. Detta har jag gjort. Det resulterade i att jag fick öka upp ljusstyrkan på min skärm till 100%.

Vad som oroar mig är att jag suttit i ett helt år och redigerat och lagt ut bilder på min blogg med min skärm inställd på ljusstyrkan 50%. När jag nu har ökat upp ljusstyrkan till 100% för att passa med gråskalan så visar det sig att många av de bilder jag lagt ut på bloggen är för ljusa.

Min fråga: Har ni någon uppfattning om hur folk brukar ha sina skärmar inställda? Är det fler än jag som tycker att ljuset sticker för mycket i ögonen när skärmen är inställd optimalt mot en gråskala? Har folk i allmänhet dragit ner sin ljusstyrka?

Om folk i allmänhet drar ner sin ljusstyrka så behöver jag inte oroa mig för att bilderna på min blogg är för ljusa när de visas på en skärm som är optimalt inställd mot en gråskala.

Adress till min blogg: thort.se/blog

ANNONS
Götaplatsens Foto