Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur jobbar en Canon pro 1000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Canons Prograf 1000 har en långdragen uppstart med en massa ljud och snurr. Sägs att det tar 9 minuter från strömbrytaren slås tills en
färdig A4 ligger klar. Även de som har nya skrivare säger enhälligt att det är en ofattbar verksamhet under huven. Förmodligen inget
fel men undrar vad den sysslar med.
 

apersson850

Aktiv medlem
Min äldre PRO-1 surrar en hel del den också. Jag antar att den pumpar runt dyrt bläck för att säkerställa att det flyter omkring som det ska.
 

bildsten

Aktiv medlem
Alla Canonskrivare som jag haft, 4-5 st, har lång morgongymnastik för sej och mycket riktigt kostar det bläck, mycket bläck.
 

martley

Aktiv medlem
Jag tror inte att fenomenet är unikt för Canonskrivare. Jag har en HP-skrivare, kanske inte främst avsedd för fotoutskrifter, även om det finns ett fack för fotopapper, och den surrar och låter en hel del också innan det kommer ut en utskrift. Jag antar att det handlar om självtester, kalibrering och nån slags rengöring av främst skrivarhuvudet.
 

dajli

Aktiv medlem
Jag har en PRO-10. Om man inte använt den på 48 timmar så kör den en långdragen rengöring av alla skrivhuvuden som sväljer massa bläck. Om man printar en A4 svart text då och då känns det som att fulla bläckpatroner för runt 1200:- räcker till 10 sidor. Men samtidigt kan man printa säkert 40 st A4-bilder på samma fulla bläckpatroner om man gör det på en och samma gång. Bra att ha lite koll för att använda den ekonomiskt.
 

Jocke i Malmö

Aktiv medlem
En undran, hur många a4-foton kan man förvänta sig att printa med en omgång bläck? Köpte precis en pro 1000 efter rekommendationer i en tidigare tråd.
 

Lars.F

Aktiv medlem
Köpte också precis en pro 1000, noterade också en del liv i skrivaren när man slår på den. Ska man låta den stå på jämt eller ska man slå av den?
 

dajli

Aktiv medlem
Köpte också precis en pro 1000, noterade också en del liv i skrivaren när man slår på den. Ska man låta den stå på jämt eller ska man slå av den?
Gällande Pro 10 som jag gissar fungerar lika, så spelar det ingen roll för bläckåtgången/rengöring som jag förstått det, den räknar ner tiden från senaste utskriften oavsett om den står på eller inte. Har bläcket stått still 48 timmar så kör den en rengöring innan nästa utskrift.
 
ANNONS