Annons

Hur "klipper" jag ut en glasburk?

Produkter
(logga in för att koppla)

robbanle

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag behöver fota ett antal doftljus bestående av glasburkar. Vill ha helt vit bakgrund alternativt transparent. Jag är total nybörjare när det gäller att fota produkter och efterbehandla dem på det här sättet.

Det jag testat är att jag fotat burkarna med olika exponering. Har testat det mesta från underexponering till överexponering. Bilden på burken i sig blir bra. Men när det kommer till att efterbehandla den och lixom klippa ut burken från övriga bilden går jag bet. Det blir lätt reflexer i glaset som får ungefär samma färg som bakgrunden. Likaså syns bakgrunden delvis igenom vissa partier av glaset med resultat att när jag försöker antingen fylla runt om med vitt eller köra med trollspöet så ser inte programmet skillnad på bakgrund och glas på alla ställen. Resultatet blir att kanterna blir hackiga och allmänt obra.

Är evigt tacksam för tips på hur jag bör tänka när jag tar bilden och vilka trix som finns vid efterbehandlingen. Har sett bilder på dessa burkar som är helt "urklippta" så det borde rimligtvis gå.

Hälsningar
Robban

Bilagor

• php9WCdWTPM.jpg
    php9WCdWTPM.jpg
    24.3 KB · Visningar: 503
Hejsan, lånade bilden 3 minuter om det är ok ;-)

Man kan alltid fuska till det om man inte kan belysa rätt.

Tog din bild och satte färgbalansen rätt.
Körde bara med Dodge tool satt på högdagrar och "målade" runt.
Därefter bara en snabbmarkering av det vita, och sedan inverterade jag markeringen.
Kopierade och klistrade in och för skoj skull en liten skugga lagd för mer djup ;-)

Gjorde detta lite snabbt men ville bara visa att det går att rädda bilden ;-)

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Bilagor

• php9WCdWTPM.jpg
    php9WCdWTPM.jpg
    41.1 KB · Visningar: 332
ANNONS