Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur knöligt är det att göra egna färgkopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Jag står inför att köpa ett förstoringsapparat och undrar lite hur knöligt det är att framkalla färgkopior. Det finns ju uppenbarligen de som gör det så det kan ju inte vara omöjligt. Men om det är mycket bök kanske man ska nöja sig med en svartvit apparat.

Mvh
Maverick

jag anser att det är alldeles för mycket jobb för att man ska göra det själv. Dessutom är det väldigt dyrt. Först måste du ha ett rum som är fulständigt ljustätt. Visserligen gäller det för svartvitt också men för färg är det absolut. Man behöver dessutom en färgmaskin för papper. den måste ha en exakt termostat, och timer. dessutom behöver du färgkemikalier och de är dyra och oerhört giftiga. Sen måste du kunna analysera färger med speciella färgkort och det tar lite tid att lära sig och det går åt en del papper till försöker. Så min rekommendation är: låt labbet göra färgbilderna.

visst går det, men jag tyckte det var för bökigt. men det beror väl på intresset också, jag fotade mest i svartvitt så det var kanske inte så konstigt att jag inte var så entusiastisk vad gäller färglabbet..hade jag stordiggat det här med färg så kanske jag hade tyckt det varit kul att göra egna kopior. men det är bökigt att få rätt färg ( kanske blir man bättre och bättre på det, vet ej) dessutom luktar vätskorna pyton och det är mörkt som fanken, inget rött ljus

jag trivdes aldrig i färglabbet...tyckte aldrig det kändes värt det på samma sätt som med svartvitt.

ANNONS
Götaplatsens Foto