Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matchfotografen

Aktiv medlem
Gjorde det klickade på den schweiziska och fick även där 404 page not found. Alla seriösa organisationer verkar göra sitt yttersta till att inte ha något att göra euromomo.
Så enligt dig så byter seriösa organisationer sina webbadresser så att inte länkar från Euromomo ska fungera för att de inte vill ha med dem att göra? Verkar det rimligt tycker du?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Totalt är vi snart uppe i 800 döda. Hur många fler ska dö
Om Corona har någon likhet med spanska sjukan så kommer det flera vågor. Bifogar en skärmdump från Wikipedia om hur vågorna slog i Storbritannien. Vi i Sverige och många andra länder är i början av första vågen på Corona.
 

Bilagor

Falumas

Aktiv medlem
Så enligt dig så byter seriösa organisationer sina webbadresser så att inte länkar från Euromomo ska fungera för att de inte vill ha med dem att göra? Verkar det rimligt tycker du?
Nej, men organisationer som stödjer varandra brukar korslänka och länka till varandras sidor som visar att dom sammarbetar.
Om bara ena sidan säger att dom sammarbetar så brukar det vara skummt.
 

Matchfotografen

Aktiv medlem
Nej, men organisationer som stödjer varandra brukar korslänka och länka till varandras sidor som visar att dom sammarbetar.
Om bara ena sidan säger att dom sammarbetar så brukar det vara skummt.
Min erfarenhet är att det är sällan den mest avancerade förklaringen är den riktiga utan mycket oftare nåt mycket enklare och tråkigare. Som att man är helt enkelt bara är dålig på att underhålla länkar på sin externwebb.

När det gäller registerutbyten som det handlar om här så är det kutym att man anger källan för datat så att den som tittar på analyserna kan kontrollera det och värdera giltigheten med dem om man vill. Däremot har jag mer sällan sett att de som sitter på urpsrungsdata av olika slag har resurser som räcker till för att skapa och underhålla nåt länkbibliotek för alla som hämtar data och gör olika sorters analyser eller forskning på det. Källorna i det här fallet är myndigheter och offentliga verksamheter där de resurserna inte är så stora och både företag och forskning gör mängder av tjänster och analyser med datat som är en biprodukt inom t ex vår vård.

Sen ska tilläggas så har jag ingen aning om den här tjänsten är nåt vettigt eller ej, men råkar vara verksam i analysbranschen så jag har lite insyn i hur tråkiga förklaringarna kan vara till nåt man vid första anblick kan tycka verkar vara kontroversiellt. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag gick på kontakter och tittade på deras ledning som vill vara hemliga och har länkar till felaktiga sidor. Det är sällan ett gott tecken.
Personerna (med bild) på kontaktsidan ser inte speciellt hemliga ut. Stryk allt efter domänen på den icke-funna websidan så kommer du till en websida som du kan leta vidare på. Servern tycks vara en Microsoftprodukt som använder ASP och det är förvisso inte ett bra tecken, men Statens Serum Institut i Danmark är inte speciellt hemligt.
 

Falumas

Aktiv medlem
Personerna (med bild) på kontaktsidan ser inte speciellt hemliga ut. Stryk allt efter domänen på den icke-funna websidan så kommer du till en websida som du kan leta vidare på. Servern tycks vara en Microsoftprodukt som använder ASP och det är förvisso inte ett bra tecken, men Statens Serum Institut i Danmark är inte speciellt hemligt.
Nej, men det finns inga bevis för att dom på euromomo har något som helst att göra med Statens Serum Institut i Danmark.
 

Falumas

Aktiv medlem
Siffrorna som BFS presenterade förra veckan visade att det inte var någon överdödlighet här för tillfället. Enligt euromomo så är det det och dom hävdar att dom får siffrorna från BFS.

Jag har full koll på vad överdödlighet betyder och det var precis det dom visade det var för förra veckan lägre 2018, men lägre än 2015, 2016, 2017 och 2019. Så euromomo måste antingen ta siffror från luften eller räkna på något konstigt sätt. Den här tiden på året är annars enligt BFS i princip varje år då flest dör, förutom 2015 då det var en vecka med 35 grader på sommaren som gjorde att många kastade in handduken för gott.

Men ja, jämför man med dom vanliga sommarmånaderna så dör det betydligt fler nu än vad det gör då, men att räkna så är absurdt då det är en cykel som är ganska lik år till år med fler dom dör på vinternhalvåret är sommarhalvåret.
 
Senast ändrad:

Matchfotografen

Aktiv medlem
Siffrorna som BFS presenterade förra veckan visade att det inte var någon överdödlighet här för tillfället. Enligt euromomo så är det det och dom hävdar att dom får siffrorna från BFS.

Jag har full koll på vad överdödlighet betyder och det var precis det dom visade det var för förra veckan lägre 2018, men lägre än 2015, 2016, 2017 och 2019. Så euromomo måste antingen ta siffror från luften eller räkna på något konstigt sätt. Den här tiden på året är annars enligt BFS i princip varje år då flest dör, förutom 2015 då det var en vecka med 35 grader på sommaren som gjorde att många kastade in handduken för gott.

Men ja, jämför man med dom vanliga sommarmånaderna så dör det betydligt fler nu än vad det gör då, men att räkna så är absurdt då det är en cykel som är ganska lik år till år med fler dom dör på vinternhalvåret är sommarhalvåret.
Nu är vi ju väldigt långt från att det här skulle vara nån mysko site som ingen ville kännas vid som du ville påskina från början. Det är möjliga skillnader i vilket underlag man använt och hur man räknat och det är ju fritt att ställa respektive part frågan om man vill forska i det.

Skulle gissa på att BFS sitter på färskare data och euromomo inte har någon varken möjlighet eller ambition att presentera identiska siffror med varje land i varje givet ögonblick.
 

alfin

Aktiv medlem
Om Corona har någon likhet med spanska sjukan så kommer det flera vågor. Bifogar en skärmdump från Wikipedia om hur vågorna slog i Storbritannien. Vi i Sverige och många andra länder är i början av första vågen på Corona.
Nu är det ju inte helt säkerställt att förloppet idag blir exakt lika som utfallet för 100 år sedan. Ungefär som börsutvecklingen; tidigare dubbeldippar behöver inte nödvändigtvis upprepa sig. Den som lever får se, och det är poängen: att leva vidare!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är det ju inte helt säkerställt att förloppet idag blir exakt lika som utfallet för 100 år sedan. Ungefär som börsutvecklingen; tidigare dubbeldippar behöver inte nödvändigtvis upprepa sig. Den som lever får se, och det är poängen: att leva vidare!
Ja precis. Jag har för mig att jag inledde meningen med ett litet ”om”.
Vi får se. Men visst har även expertisen i världen pratat om åtminstone en andra våg?
Och överlevnad handlar inte bara om att överleva viruset. Det handlar om att ha ett fungerande samhälle och försörjning för individerna.
 
ANNONS