Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Det där tror jag att man kan göra en ganska bra bedömning av vid det här laget.

Hur stor del av befolkningen i Kina har blivit infekterade?
Hur stor del av de som infekterats i Kina har avlidit av virusinfektionen?

Om vi applicerar den kunskapen på hela världen så bör vi kunna uppskatta hur många som kommer att dö av det här viruset. Hur många blir det?

Kina tycks ha gjort det mesta rätt när det gäller att hindra smittspridning, så vi får kanske justera för det eftersom de flesta demokratier inte klarar av att införa lika drakoniska åtgärder.

Vill någon räkna lite? :)
I Kina, där epidemin nu tycks vara på tillbakagång, har ca 0,07 promille (alltså ungefär 0,00007) av befolkningen varit eller är sjuka. Ca 2 % av dessa, i huvudsak äldre över 85 år och sjuka, har avlidit. I Italien är knappt 0,2 promille sjuka (eller har varit sjuka). Årligen dör ca 900 personer i Sverige (ca 650 000 i hela världen) till följd av vanliga säsongsinfluensan (fast det bryr sig knappt någon om).
 

PMD

Aktiv medlem
Det bästa kanske vore att låta viruset härja fritt och inte införa en massa restriktioner som hämmar världshandeln?

När allt är över kanske det visar sig att alla åtgärder för att hindra smittspridning var värre än själva smittan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det bästa kanske vore att låta viruset härja fritt och inte införa en massa restriktioner som hämmar världshandeln?

När allt är över kanske det visar sig att alla åtgärder för att hindra smittspridning var värre än själva smittan.
Du menar ungefär som de där Mail man fick med varning för datorvirus som man snabbt skickade till alla man kände. (På 90-talet). Något datorvirus fanns inte, bara påhittet i mailet. Samma Mail cirkulerade jorden runt flera varv innan spetsig ut.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett virus bryr sig inte om I-land eller U-land. Det är inte en klassfråga. Spridningen måste begränsas till varje pris, annars handlar det om en världsomfattande katastrof av historiska mått och betydligt fler dödsfall än dina exempel. Det måste du väl begripa?
Jo det är definitivt en klassfråga.
I-länder kan stilla sitta o titta på när de svälter ihjäl men helt plötsligt om de själva är dödliga så blir det ett jäkla liv.

Nä det handlar inte om världsomfattande katastrof. Digerdöden gjorde det. Då strök 30-70% av länders befolkningar med.

Snittåldern på de som har dött av Corona är tydligen 81 år.
Knappast en världsomfattande katastrof. Dessutom är det färre som kommer dö av andra virussjukdomar.

Att börsen går ner är inte heller en världskatastrof även om en del vill hävda det. Däremot kommer en hel del få mindre "pension". Och ungdomar som köper aktierna idag kommer att få en högre pension om 20 år.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jo det är definitivt en klassfråga.
I-länder kan stilla sitta o titta på när de svälter ihjäl men helt plötsligt om de själva är dödliga så blir det ett jäkla liv.

Nä det handlar inte om världsomfattande katastrof. Digerdöden gjorde det. Då strök 30-70% av länders befolkningar med.

Snittåldern på de som har dött av Corona är tydligen 81 år.
Knappast en världsomfattande katastrof. Dessutom är det färre som kommer dö av andra virussjukdomar.

Att börsen går ner är inte heller en världskatastrof även om en del vill hävda det. Däremot kommer en hel del få mindre "pension". Och ungdomar som köper aktierna idag kommer att få en högre pension om 20 år.
Att leva i förnekelse i dessa Coronatider kanske känns bra för sinnet men det leder till ett ökat riskbeteende.

Jag vet inte om du tillhör riskgruppen, men oavsett så hoppas jag att du tar allvaret till dig och agerar därefter. Och att trolla om klassiska orättvisor i världen uppfattas just nu som direkt provokativt. Men det vet du förstås om.
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag har förstått rätt så är det inte sant. Det är som en vanlig influensa MEN den är mer smittsam.
Eftersom SARS-CoV-2 är mycket mer smittsam än en "vanlig" influensa så kommer förstås fler att drabbas av den och därmed kommer fler att dö av den.

Speciellt om man slarvar med sin hygien om man är smittad och inte tar smittspridningen på allvar utan går till jobbet eller mataffären trots att man är sjuk.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att återknyta till frågan i tråden: Den kameratillverkare som introducerar inbyggd spritpump kanska lyckas få lite nya köpare under influensaperioder.

:)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vet man inte förutsättningarna i en så viktig fråga som covid-19. Så ska man inte ge tvärsäkra råd till befolkningen som i efterhand visar sig ha förvärrad läget. Tegnell borde ha tagit höjd i frågan och varit ärlig med att han inte visste. Sagt till personer som är oroliga att det kan hålla sina barn hemma, att be människor iaktta största försiktighet. Kanske skippa uteliv, resor mm för ett tag och avvakta till man vet mer.

Tegnell gjorde precis tvärtom och nu ska vi i efterhand göra det vi borde ha gjort sedan en månad tillbaka. Det kommer bli Tegnell och Lövens eftermäle. Statsministern ser ut som en ledsen hund, han verkar helt sakna ledarskap.
Läste precis i Expressen att ett plan från norra Italien med en del sjuka passagerare som låg ner i planet, landade i Sverige. Och passagerarna går bara rakt ut i ankomsthallen efter landning. Att man så sent som helgen har kunnat tillåta detta är anmärkningsvärt? https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Här en artikel från DN igår kväll, från en samordnare i norra Italien. Det är en ruggig läsning.

Sverige bör vidta drastiska åtgärder mot spridningen av det nya coronaviruset, anser professor Giacomo Grasselli som samordnar intensivvården i Italien.

– Människor måste hindras från att träffas för att undvika en katastrof, säger han till DN.

Stäng skolor, jobba hemifrån och ställ in stora evenemang – Sverige och alla länder som fått inhemska fall av det nya coronaviset måste ta till radikala åtgärder.

Det anser Giacomo Grasselli, professor i anestesi och intensivvård vid universitetet i Milano som ansvarar för samordningen av intensivvård av smittade i Lombardiet, en av de mest drabbade regionerna i Italien.

– Jag har ett tydligt besked: Det enda sättet att undvika en katastrof är att begränsa spridningen. Och sättet att göra det på är inte att köpa in mer ventilatorer, respiratorer eller intensivvårdssängar – det är att lära folk att det bara är deras beteende som kan förhindra spridning, säger han på telefon till DN från sitt kontor i Lombardiets regionpalats.

– Alla måste undvika folksamlingar, jobba hemifrån om det är möjligt. Tvätta händerna. Skolor bör stängas och alla evenemang som sport och annat bör undvikas.

Han medger att åtgärderna kan tyckas tuffa.

– Men det är det enda sättet att överleva den här svåra epidemin. Annars kommer antalet patienter bli ohanterligt – oavsett hur bra, modernt och utbyggt ert sjukvårdssystem är. Utöver den massiva spridningen av coronaviruset har Italien också en pågående influensasäsong som också drabbar samma patienter och sätter press på sjukvården.

I Italien har antalet nya fall av corona ökat överallt utom i de röda zonerna där de första utbrotten ägt rum och människor hållits isolerade. Där minskar nu fallen, vilket enligt Grasselli visar att hårda åtgärder har fungerat.

– Här funderar vi på att stänga barer och fabriker. Vi måste stänga ned allt under 3-4 veckor, för att reducera möjligheterna för folk att träffas.

Från Kina har rapporterats att fem procent av de smittade har behövt intensivvård. I Lombardiet har siffran visat sig vara den dubbla: 10-12 procent.

– Och viruset tycks mycket smittsamt, mycket mer än den vanliga influensan. Det är en extrem belastning för sjukvården. Vi står alltså inför ett enormt utbrott med ett överväldigande antal patienter som behöver intensivvård.

I Lombardiet har man i normalfall 800 intensivvårdsplatser.

– På 19 dagar har vi över vårdat 700 coronasmittade patienter inom intensivvården, varav 600 fortfarande vårdas.

Regionen har utökat kapaciteten med runt 50 procent.

– Men uppenbarligen är det inte nog, så det är en väldigt allvarlig situation.

Över 80 procent av coronapatienterna inom intensivvården hittills har haft svåra andningsproblem och fått respiratorvård. Runt 3-4 ligger i avancerad hjärt-lungmaskin, Ecmo.

Under den första veckan av utbrottet i Italien var de flesta fallen över 60 år. Nu kommer allt fler unga in till vården. Enligt en färsk analys från italienska hälsomyndigheten är 22 procent av de som testats positiva för viruset mellan 19-50 år gamla, och myndigheten konstaterar att alla åldersgrupper bidrar till spridningen.

– Vi har tre till fyra för tidigt födda bebisar. Förutom det är den yngsta patienten i respirator 18 år. Vi vet inte varför vi ser fler unga fall nu, i 30- och 40-årsåldern under de senaste dagarna. Vi har inte tid att ens tänka på orsakerna, men kan bara konstatera att det är vanligare än vad vi väntat oss baserat på data från Kina.

Men precis som i Kina har väldigt få barn drabbats.

– De flesta av dem är dessutom inte svårt sjuka. Jag tror att barn är som reservoarer för sjukdomen – de blir inte sjuka själva, men sprider smittan. Därför kan stängningar av skolor vara en viktig åtgärd.

Giacomo Grasselli tror att många utgår från att Italiens statistik är mer tillförlitlig än de kinesiska.

– Eftersom det här är nytt lär vi oss varje dag vet ingen sanningen om sjukdomen. Vi är det första västlandet som drabbats hårt och hela världen är ute efter våra data.

Det värsta är att resurserna inte räcker till patienterna, beskriver han.

– Fram till i dag har alla som behövt intensivvård fått det. Men ökar antalet fall nu kommer vi inte längre klara det. Då får vi göra vårt bästa för att erbjuda intensivvård till dem som troligast kommer att dra nytta av den.

Dessutom är sjukvårdspersonalen – läkare och sjuksköterskor som han dagligen har telefonkontakt med ute på sjukhusen – redan utarbetad.

– De är trötta, helt slut. De måste jobba konstant och ha på sig skyddsutrustning som gör jobbet än mer obekvämt. Begränsningarna i vilka de får träffa gör det jobbigt psykiskt. Det är tungt att se patienter dö och ett att allt fler kommer in som behöver din vård. Det är en väldigt hemsk upplevelse, tro mig.

Själv har han inte träffat sina barn på tre veckor. De råkade vara bortresta till en annan region när beslut om karantän fattades.

– Jag har mått bättre, om jag ska vara ärlig.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det bästa kanske vore att låta viruset härja fritt och inte införa en massa restriktioner som hämmar världshandeln?

När allt är över kanske det visar sig att alla åtgärder för att hindra smittspridning var värre än själva smittan.
Vilka tycker du att vi ska låta dö när intensivvården blir överbelastad, +65 år?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att leva i förnekelse i dessa Coronatider kanske känns bra för sinnet men det leder till ett ökat riskbeteende.

Jag vet inte om du tillhör riskgruppen, men oavsett så hoppas jag att du tar allvaret till dig och agerar därefter. Och att trolla om klassiska orättvisor i världen uppfattas just nu som direkt provokativt. Men det vet du förstås om.
Jag vet inte vad du menar.
Jo jag har hela livet tvättat händer före matlagning o efter slått en 7a.
Handsprit kan jag inte använda pga torra händer, då börjar de blöda.

Jag kan inte se det som speciellt provokativt att Corona är mest en storm i ett vattenglas samtidigt som I-länderna låter 25 000 dö av svält per dag.
Det är ju sant.
Det handlar om egoism. Plötsligt blir folk i I-länderna påminda om sin egen dödlighet, det gillar de inte.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Hysteri i media

Ett virus bryr sig inte om I-land eller U-land. Det är inte en klassfråga. Spridningen måste begränsas till varje pris, annars handlar det om en världsomfattande katastrof av historiska mått och betydligt fler dödsfall än dina exempel. Det måste du väl begripa?
Annat från tråden " Italiens läkare pratar om ~att stoppa spridningen"

Coronan är redan spridd. Om all flygtrafik hade stoppats för en månad sen, så kanske...

121.000 officiellt smittade nu och smittan har säkert nått många länder i sydasien med allt det för med sig.

Att sätta alla i karantän som kommer in i landet, öhh. Ca20.000 fordon passerar över öresundsbron per dygn. ....

Däremot att begränsa smittspridningen en del är nog klokt. Det låter som det blir en rekommendation på att ställa in evenemang på över 1000 personer i Sverige.

Stockholmsmässan: "Vi följer noggrant och löpande myndigheternas uppdateringar angående det nya coronaviruset Covid-19 samt följer deras rekommendationer." Fotomässan är där och kanske blir fördröjd till November. .....

12min 35 sek in i Aktuellt;
https://www.svtplay.se/video/24741410/aktuellt/aktuellt-10-mars-21-00?start=auto
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du menar.
Jo jag har hela livet tvättat händer före matlagning o efter slått en 7a.
Handsprit kan jag inte använda pga torra händer, då börjar de blöda.

Jag kan inte se det som speciellt provokativt att Corona är mest en storm i ett vattenglas samtidigt som I-länderna låter 25 000 dö av svält per dag.
Det är ju sant.
Det handlar om egoism. Plötsligt blir folk i I-länderna påminda om sin egen dödlighet, det gillar de inte.
Allright. Vi tar upp diskussionen sedan när viruset fått fäste i de allra fattigaste länderna. Låt oss se vad som händer. Jag kommer citera dig.
 

PMD

Aktiv medlem
Allright. Vi tar upp diskussionen sedan när viruset fått fäste i de allra fattigaste länderna. Låt oss se vad som händer. Jag kommer citera dig.
Det finns ingen anledning att trivialisera ett virus som ingen har byggt upp någon immunitet mot än, så alla bör förstås dra sitt strå till stacken för att försöka hejda smittspridningen.

Jag tror dock att Erik har rätt, till viss del. När dammet har lagt sig efter Covid-19 i den rika delen av världen kommer inte massmedia att vara lika intressade av att rapportera om det nya viruset.

HIttills har 4382 personer i världen dött av Covid-19.
Ebolautbrottet i centrala Afrika har hittills dödat 2268 personer.

Dödligheten i Covid-19 kan beräknas till cirka 3.5%,. Detta är med mycket enkla antaganden så det finns anledning att tro att slutsiffran kan komma att bli lägre.

Dödligheten i ebola är cirka 60%. Den här siffran är pålitligare.

En stor skillnad är antalet fall. Ebola sprids inte i närheten av lika brett och snabbt som coronaviruset, vilket vi nog ska vara väldigt glada för. Drygt 30 gånger så många människor är smittade av coronoaviruset jämfört med ebola.

Det var rätt länge sen jag läste något om ebola i massmedia.

(Källor: https://www.worldometers.info/coronavirus och https://en.wikipedia.org/wiki/Kivu_Ebola_epidemic)
 
Jag vet inte vad du menar.
Jo jag har hela livet tvättat händer före matlagning o efter slått en 7a.
Handsprit kan jag inte använda pga torra händer, då börjar de blöda.

Jag kan inte se det som speciellt provokativt att Corona är mest en storm i ett vattenglas samtidigt som I-länderna låter 25 000 dö av svält per dag.
Det är ju sant.
Det handlar om egoism. Plötsligt blir folk i I-länderna påminda om sin egen dödlighet, det gillar de inte.
Att kalla Corona för "en storm i ett vattenglas" är så omdömeslöst att jag saknar ord.

Det är rent nonsens att ställa Corona mot världssvälten. Båda sakerna är oerhört allvarliga.

Lågvattenmärke.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att kalla Corona för "en storm i ett vattenglas" är så omdömeslöst att jag saknar ord.

Det är rent nonsens att ställa Corona mot världssvälten. Båda sakerna är oerhört allvarliga.

Lågvattenmärke.
Är det?

Jag tycker faktiskt att 4000 döda i Corona är en piss i havet mot 2,5 miljoner i svält. (Räknat på 100 dagar= drygt 3 månader. O det är väl ungefär så länge som man rapporterat om Corona)

De 4000 kunde vi inte hjälpa mer än man försökt.
De 25000/dag har vi valt att inte hjälpa. Vi har haft flera år på oss att försöka.

I normala fall sitter vi alltså och tittar på när 25000 dör var dag.
Hur mycket har du hört om det på nyheterna i sista veckan?

Men du får gärna sätta andra ord på det om det skulle peta upp ämnet ovanför lågvattenmärket.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det?

Jag tycker faktiskt att 4000 döda i Corona är en piss i havet mot 2,5 miljoner i svält. (Räknat på 100 dagar= drygt 3 månader. O det är väl ungefär så länge som man rapporterat om Corona)

De 4000 kunde vi inte hjälpa mer än man försökt.
De 25000/dag har vi valt att inte hjälpa. Vi har haft flera år på oss att försöka.

I normala fall sitter vi alltså och tittar på när 25000 dör var dag.
Hur mycket har du hört om det på nyheterna i sista veckan?

Men du får gärna sätta andra ord på det om det skulle peta upp ämnet ovanför lågvattenmärket.
Du tycks vara av uppfattningen att Corona viruset med militant precision riktat in sig på feta I-länder, att det är ett I-landsproblem som rapporteras av I-länder och att det inte kommer drabba de fattiga jorden runt?

Vilka tror du kommer slås ut mest av viruset så småningom?

Sedan är det väl ganska självklart att media rapporterar om en snabbt växande pandemi som dyker upp som en tornado på den egna bakgården och att vår sjukvård efter bästa förmåga tar hand om sin befolkning. Eller skall vi stänga kiosken för att göra ett statement?
 
ANNONS