Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Även här:

[/URL]

Tegnell vänder kappan hela tiden (brist på konsekvens är en stor del av kritiken emot honom ifrån många inom media och forskningsvärlden).
Varför tycker du att det är en brist på konsekvens? Man kan inte konsekvent göra samma bedömning idag som man gjorde förra veckan om kunskapsläget har ändrats. Det om något vore väldigt korkat.
 

PMD

Aktiv medlem
Antal döda i Sverige (per miljon invånare) fortsätter att stiga. I många andra länder har det börjat att plana ut. Dag 85 (idag 28/5):
Det är svårt att säga om det dessutom betyder att smittspridningen ökar. De flesta som dör är sjuka en period innan de dör.
Facit för det här lär vi inte ha förrän ganska lång tid har gått.
 

PMD

Aktiv medlem
Per börja tänka nu.
Jag tänker en del innan jag skriver. Att i reagera i affekt och skriva en massa ogenomtänkta saker leder bara till stavfel.
Du behöver inte storskalig karantän. Om du isolerar smittade så bryter du smittkedjan o får ner r talet.
Visst, men det kräver stora resurser och en beredskap i förväg som vi inte hade. Förhoppningsvis lär sig Sverige något av den här epidemin.

Nu har regeringen hittat på att Sverige ska testa 100000 personer i veckan, men det målet har inte nåtts än. Med 100000 tester i veckan tar det två år att testa hela Sveriges befolkning.

(. Det finns förstås ingen som helst fara att någon som testats idag och befunnits smittfri tycker att livet är toppen och börjar leva som förr. .)
Enbart testning stoppar inte smittspridning.
 

PMD

Aktiv medlem
Eller förresten!!! Dödstalen från äldrevården går väl nedåt, det låter ju fasiken bra!!?
Framförallt så minskar antalet som vårdas på IVA, vilket tyder på att strategin fungerar.

Nota bene: bedömningen ovan gäller tills den inte längre gäller, som alltid i dessa sammanhang.
 

Bengf

Aktiv medlem
Helt friska personer testade eller ej, kan föra smittan vidare genom sina händer om man tar i allt möjligt utan att tänka sig för.
 

Falumas

Aktiv medlem
Demokratiska beslut i Riksdagen kan mycket väl sluta i fascism. Läs lite historia. Det finns exempel på när "en riktig ledare" har övertygat ett lands riksdag (eller motsvarande) "om att det vore nödvändigt" med lite hårdare tag mot både det ena eller det andra. Sen gick det bara utför.
Makt kan alltid missbrukas, tror Sverige har tillräckligt med instanser för att se över det efteråt om så var fallet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tycker att det är bra att vi kollektivt finansierar forskning och att forskningen styr utbildning av experter i ämnen som jag inte har tid att sätta mig in i. Det är en utmärkt arbetsfördelning som ger oss ett bättre och rikare samhälle.
Att kollektivt finansera forskning tror jag också är både är bra och nödvändigt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker mig se två bilder från IVA och inlagda på sjukhus. FHM verkar gilla kurvan över inlagda på IVA för den visar den senaste tiden att antalet minskar. Vad man då också ska ha i beaktande är att även de som dör blir ett positivt effekt i kurvan, med höga dödstal i IVAoch inom sjukhusen så faller kurvan. Det har nu också visats kurvor på antal inlagda på sjukhus och IVA per dag, denna kurva borde vara den som bäst visar pulsen. Den har de senaste dagarna visat en liten ökning
 

sb12

Aktiv medlem
Börjar antalet intensivvårdade gå uppåt igen i Sverige?
Visa bilaga 150314
Ser ut att vara nedåtgående
Ja, jag fick det intrycket när jag läste nyheterna.
Precis som förra vändan då det rapporterades en minskning, i nyheterna. (du minns, filosofisk utbildning m.m)


 

gunnargren

Aktiv medlem
Från Aftonbladets chatt:
Flera kluster av coronavirus har brutit ut i Seoul, huvudstaden i Sydkorea, något vi återkommande rapporterat om.


Det hela beskrivs nu som en "krissituation" av hälsomyndigheterna, enligt BBC.


De flesta nya fall kopplas till ett distributionscenter i Bucheon, i västra Seoul. Där har covid-19-spår hittats i skor och kläder hos medarbetare.


Bara det senaste dygnet har 56 nya fall registrerats som kopplas till detta kluster, rapporterar BBC. Under gårdagen registrerades 79 fall, vilket var det högsta antalet på två månader.


Det som oroar myndigheterna är att infektionsfallen finns i närheten av tätbefolkade områden.


Nu införs striktare avståndsrestriktioner tillfälligt i Seoul, och både parker och museer kommer att stängas. Företag uppmuntras att låta medarbetare arbeta mer flexibelt, och människor uppmanas att hålla sig borta från stora folksamlingar.


Och bara dagar efter att flera hundra skolor öppnades har över 250 av dem fått stänga igen, rapporterar BBC.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tycker mig se två bilder från IVA och inlagda på sjukhus. FHM verkar gilla kurvan över inlagda på IVA för den visar den senaste tiden att antalet minskar. Vad man då också ska ha i beaktande är att även de som dör blir ett positivt effekt i kurvan, med höga dödstal i IVAoch inom sjukhusen så faller kurvan. Det har nu också visats kurvor på antal inlagda på sjukhus och IVA per dag, denna kurva borde vara den som bäst visar pulsen. Den har de senaste dagarna visat en liten ökning
Låter som en rimlig förklaring
 
ANNONS