Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Det tog ett par månader, inte några dagar.

Läste en artikel om Italien, bara för en vecka sedan åkte Italienarna skidor på sina fina skidorter i norra Italien och hade det bra. Knappt en vecka senare sätts delar av norra Italien i karantän, några dagar senare hela Italien. Allt är tydligen nedsläckt, skidorterna stängda och det har gått fort.

Sjukdomen har sitt förlopp, men sedan när insikten tränger igenom våra medvetanden så blir det fritt fall.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad menar du med fritt fall? Italiens ledning har tagit ett medvetet beslut för att hindra vidare smittspridning. Den har inte låtit viruset löpa fritt.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ny uppdatering nyss: 326. Ökningstakten har gått upp lite igen.
Tegnell och Co skulle ha slagit till direkt och inte tonat ner riskerna (det är provocerande). Infört karantän för resenärer från Iran. Italien var svårt att förutse, ingen visste. Just nu återvänder norrlänningar från sina sportlov på skidorter, bla i Italien. Risken är ju uppenbar att de importerar viruset.

Enligt Tegnell ska viruset ha sin pik idag tisdag, istället för som tidigare utlovat i lördags. Risken får nog bedömas som hög att detta glider oss ur händerna.

Sverige har ganska höga smittotal, och risken finns att vi själva sätts i karantän om vi vill resa från Sverige.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur många fall i Sverige kan härledas från Iran?

Vilken matematisk modell för smittspridning använder du för att komma fram till dina slutsatser?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad menar du med fritt fall? Italiens ledning har tagit ett medvetet beslut för att hindra vidare smittspridning. Den har inte låtit viruset löpa fritt.
Att börsen kollapsar tycker jag är en beskrivning på ”fritt fall”. Många känner panik och vill säkra sina besparingar. Människor behöver för den skull inte bli hysteriska och vifta med armarna. Det är att ens levnadsvillkor ändras drastiskt och jag är övertygad att många känner en stor osäkerhet. Detta är någonting som slår på alla nivåer i samhället. För den enskilde men också för dem som ansvarar för tex sjukvård.

Vi vet inte vad som händer, vi får avvakta och du får uppdatera oss med c19.se ;)
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hur många fall i Sverige kan härledas från Iran?

Vilken matematisk modell för smittspridning använder du för att komma fram till dina slutsatser?
Jag är inte ute efter att peka ut Iran i sig. Men man visste att smittan fanns där och resenärer kunde resa tillbaka till Sverige och en del tog uppenbarligen viruset med sig hit. När det gäller Italien så visste ingen just då. Det är avvägningar man får göra utifrån den kunskap man har. Jag tycker Tegnell och Co har gjort fel och nu kanske vi får en fri spridning. Som vi blev lovade att det skulle inte ske?
 

nivas

Aktiv medlem
Att börsen kollapsar tycker jag är en beskrivning på ”fritt fall”.
Men börsen har väl ändå inte kollapsat? Den går ständigt upp, eller ner. De senaste dagarna har den gått ovanligt mycket ner, men idag pekar det lite uppåt igen.
Självklart ska man vara medveten om riskerna med en epidemi, men lite upphaussat är det just nu. Så länge alla gör det bästa så blir det nog bra.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Men börsen har väl ändå inte kollapsat? Den går ständigt upp, eller ner. De senaste dagarna har den gått ovanligt mycket ner, men idag pekar det lite uppåt igen.
Självklart ska man vara medveten om riskerna med en epidemi, men lite upphaussat är det just nu. Så länge alla gör det bästa så blir det nog bra.
Amerikanska börsen stoppade handeln igår på grund av prisfall. - 7.8 % är ingen vanlig fluktuation. Hade inte spärren slagit till hade fallet sannolikt blivit ännu större. Så här kommer det sannolikt se ut ett tag till, att börsen fluktuerar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hysteriskt är väl bara förnamnet.
Varje dag dör 25000 personer av svält.
Det är ngt som världen kunde valt att göra ngt åt men vi andra miljarder sitter lugnt o tittar på.

Problemet är väl att människor blir påminda om sin egen dödlighet, det gillar inte folk.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är inte ute efter att peka ut Iran i sig. Men man visste att smittan fanns där och resenärer kunde resa tillbaka till Sverige och en del tog uppenbarligen viruset med sig hit. När det gäller Italien så visste ingen just då. Det är avvägningar man får göra utifrån den kunskap man har. Jag tycker Tegnell och Co har gjort fel och nu kanske vi får en fri spridning. Som vi blev lovade att det skulle inte ske?
Inför åtminstone de två senare sportlovsperioderna i Sverige var en Corona-situation i norra Italien ett känt faktum. Folk valde ändå att åka dit för att sporta.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
2008 (var det väl) när börsen senast rasade kraftigt. Vid tiden hade jag uppdrag på en lastbilsfabrik i Södertälje. Alla beställda lastbilar avbeställdes. En nio månaders orderkö försvann över en natt.

De anställda blev sysslolösa. Men behöll sin anställning. Många fick nyttja tiden till att plugga på komvux eller annan kompetensutveckling. När finanskrisen var över stod företaget starkare än någonsin i kompetens och lojalitet.

Det kan komma något bra ur kriser.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Inför åtminstone de två senare sportlovsperioderna i Sverige var en Corona-situation i norra Italien ett känt faktum. Folk valde ändå att åka dit för att sporta.
Jag erkänner, har inte helt koll på dagarna. De allra flesta med importerad smitta är vad jag förstår från Italien. Men vet jag att Iran diskuterades och det talades om att vid behov spåra smitta. Vi får se vad som händer, det kommer nya bud hela tiden.

Läste precis att det finns åsikter om att USA har undermåliga hälsovårdssystem, man har bara testat drygt 1800 personer för viruset av sin folkmängd på över 300 miljoner. Om jag inte läste helt fel så har Sydkorea testat 150 000 människor av sin befolkning på drygt 50 miljoner. Det finns nog risk för stora mörkertal?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hysteriskt är väl bara förnamnet.
Varje dag dör 25000 personer av svält.
Det är ngt som världen kunde valt att göra ngt åt men vi andra miljarder sitter lugnt o tittar på.

Problemet är väl att människor blir påminda om sin egen dödlighet, det gillar inte folk.
Så hur tänker du dig, att alla skall tagga ner, leva som vanligt och låta viruset ha sin gång för att folk svälter? Viruset kanske då klipper 1-2 % av världens befolkning. Men hey - det är ju i princip bara gamlingar och sjuka som stryker med, så....

Däremot håller jag med om att samhället måste få (och kommer att) fortsätta ha sin funktion. Jag tror inte på att bunkra mat eller skaffa elverk i panik.

Men ALLA måste vara jävligt petiga med sin hygien nu. JÄVLIGT PETIGA. Landet naiv kan snabbt haverera.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag läser in flera aspekter. Börskrasch måste man väl ändå säga, även om börsen återhämtar sig. Människors oro, hamstring av skyddsartiklar, förnödenheter. Klart att detta får en inverkan och skapar rädsla. Man kan säga det svängde bara på ett par dygn, först vad det liksom ingenting, något ”virus” borta i Kina. Några dagar senare sätts ett helt land i karantän. En högt uppsatt politiker i Rom skålar med kompisarna på baren och lägger ut bilder på nätet, typ - Italiens ekonomi/kultur är starkare än viruset. Fem dagar senare är han själv smittad av coronaviruset.

Evenemang, idrottstävlingar, konserter, resor mm ställs in. Många företag och privatpersoner kommer bli drabbade av detta. Panik behöver inte innebära att någon skriker och fäktar med armarna. Men väldigt mycket riskerar att stanna av och kommer få konsekvenser, kanske t.o.m. skapa politiskt instabilitet i vissa länder.

Detta kan också komma sätta företag i konkurs, människor förlorar sina inkomster med vad det innebär. Efterfrågan kommer sannolikt går ner generellt och efterfrågandekris är en del av en krasch.

Nästa stora fråga är hur länge detta scenario ska fortgå, hur långt bort ligger ett vaccin eller mediciner som kan stävja sjukdomen. Alternativt är att viruset får läka ut av sig självt med stora konsekvenser för äldre och sjuka, vilket kan ta flera år. Lägg sedan till utvecklingsländer med eftersatt sjukvård, det kan bli ett helvete.

En del spår att USA kan få stora problem om viruset får fäste i landet. Tydligen anses USA ha en dålig smittspårning. Hälften av befolkningen har inget heltäckande försäkringsskydd och tydligen 28 miljoner amerikaner har inget försäkringsskydd alls för egen sjukvård. Man har också varnat för alla timanställda i USA utan typ svensk sjuklön som vårdar de äldre. Ett italienskt scenario i USA skulle kunna få stora politiska konsekvenser. Det skulle liksom sätta fingret på orättvisorna.

Vi får hur det utvecklar sig, jag har inget svar utan spekulerar.
Ja, ingen vet hur detta utvecklar sig eftersom det är ett helt nytt virus som 'vi' inte riktigt vet hur det beter sig.. men jag undrar bara var finns paniken? Jag ser ingen! Inte på TV heller.. även om Kina har gått hårdhänt fram för att behålla karantänen för smittdrabbade människor! Själv ser jag kraftfulla restriktioner och nya regler som länder och myndigheter tar till, eftersom det behövs! Men att kalla det 'panik' blir väldigt konstigt.. Men det är klart vore jag en 'börshaj' som förlorar miljoners miljoner.. skulle jag bli svettig.. kanske t.o.m. få lite panikkänsla..

För övrigt så har Coronaviruset spridit sig från Kina sedan i december.. Det är alltså under 3 månader, och inte i bara några dagar som det här viruset har spridit sig..
Hälsn!
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jag är inte ute efter att peka ut Iran i sig. Men man visste att smittan fanns där och resenärer kunde resa tillbaka till Sverige och en del tog uppenbarligen viruset med sig hit. När det gäller Italien så visste ingen just då. Det är avvägningar man får göra utifrån den kunskap man har. Jag tycker Tegnell och Co har gjort fel och nu kanske vi får en fri spridning. Som vi blev lovade att det skulle inte ske?
Hmm.. ingen lovar någonting.. Det här är ett helt nytt virus där ingen känner till något om framtiden, myndigheter kan ju bara 'reagera' på det som sker vartefter det sker, jag får nog en liten känsla av panik 'här'.. försök ta det lite lugnt! Eller så stänger vi ner hela landet redan nu och väntar ett halvår så kanske allt är över.. med okänt resultat..
Hälsn!
 

PMD

Aktiv medlem
Att börsen kollapsar tycker jag är en beskrivning på ”fritt fall”. Många känner panik och vill säkra sina besparingar. Människor behöver för den skull inte bli hysteriska och vifta med armarna. Det är att ens levnadsvillkor ändras drastiskt och jag är övertygad att många känner en stor osäkerhet. Detta är någonting som slår på alla nivåer i samhället. För den enskilde men också för dem som ansvarar för tex sjukvård.
Ja, om man har alla (eller större delen av) sina besparingar i börsnoterade aktier och räknar med att kunna omsätta dem i likvida medel med kort varsel så är det nog helt rätt att vara orolig nu. Jag tycker hellre att man ska vara långsiktig när man spelar på börsen.

Vi vet inte vad som händer, vi får avvakta och du får uppdatera oss med c19.se ;)
Det blir nog köpläge på flygbolagsaktier, hotellaktier och oljeaktier så småningom, men man bör nog avvakta lite för att se vilka bolag som överlever först.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är inte ute efter att peka ut Iran i sig. Men man visste att smittan fanns där och resenärer kunde resa tillbaka till Sverige och en del tog uppenbarligen viruset med sig hit. När det gäller Italien så visste ingen just då. Det är avvägningar man får göra utifrån den kunskap man har. Jag tycker Tegnell och Co har gjort fel och nu kanske vi får en fri spridning. Som vi blev lovade att det skulle inte ske?
Bedömningar av det här slaget utgår från kunskapsläget vid varje tidpunkt då bedömningen görs. En sådan bedömning gäller tills den inte gäller längre.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hmm.. ingen lovar någonting.. Det här är ett helt nytt virus där ingen känner till något om framtiden, myndigheter kan ju bara 'reagera' på det som sker vartefter det sker, jag får nog en liten känsla av panik 'här'.. försök ta det lite lugnt! Eller så stänger vi ner hela landet redan nu och väntar ett halvår så kanske allt är över.. med okänt resultat..
Hälsn!
Uppenbarligen kan man reagera olika. Såg att Israel har karantän för samtliga som kommer in i landet, oavsett nation. I Sverige har man förlitat sig på smittspårning och gått ut med att risken är mycket låg, eller ”enstaka fall av smitta i Sverige”. Var det inte så Tegnell formulerade sig?

Mellofestivalen förra helgen, hade man tillåtit samma event i andra länder? Vi är en liten befolkning men har förhållandevis många smittade. Sen kanske man kan byta ut ordet ”panik” mot oro, att förekomma. Är man lite påläst så vet man riskerna, jag tror de allra flesta förhåller sig så. Stänger man ner ett helt land, hur ska man beskriva det. Som preventiv åtgärd eller någonting väldigt drastiskt. Oavsett vilken beskrivning man väljer kommer det få stora konsekvenser. Nästa följdfråga kommer ju direkt, vad händer om Italien inte lyckas till den 4 april, ska landet stängas ner ännu längre fram i tiden?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så hur tänker du dig, att alla skall tagga ner, leva som vanligt och låta viruset ha sin gång för att folk svälter? Viruset kanske då klipper 1-2 % av världens befolkning. Men hey - det är ju i princip bara gamlingar och sjuka som stryker med, så....

Däremot håller jag med om att samhället måste få (och kommer att) fortsätta ha sin funktion. Jag tror inte på att bunkra mat eller skaffa elverk i panik.

Men ALLA måste vara jävligt petiga med sin hygien nu. JÄVLIGT PETIGA. Landet naiv kan snabbt haverera.
Nu har Corona härjat i 3 månader, låt säga 100 dar för enkelhetens skull.
knappt 3000 har dött om det stämde som jag läste senast.
Det innebär också att färre kommer dö av andra virus.

Under tiden har vi stilla tittat på när 2 500 000 människor har dött av ngt som vi ganska enkelt kunde förhindra om vi VILL.

400 000 har samtidigt omkommit i trafiken i världen.

Den infon kanske ger lite perspektiv på tillvaron. Jämfört med svält är Corona knappt värt att nämnas. MEN Corona drabbar ju I-länder.
 
ANNONS