Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto2

Aktiv medlem
Där är vi överens! Dock är det ett oomkullrunkeligt faktum, att ju färre som smittas av Coronaviruset, ju färre kommer att dö av Coronaviruset. Och om våra patetiska smittskyddsmyndigheter hade begränsat folksamlingsvolymen och sammankomsterna betydligt snävare initialt, så hade kanske många färre varit döda vid det här laget.
Visst ju färre som smittas, ju färre dör.
Visst, färre hade troligen varit döda vid det här laget.
Men frågan är hur många hade varit döda vid årets eller nästa år slut?
Vad kommer att hända /skulle hända med ekonomin genom nästan total nedsläckning av ekonomin?
Hur många självmord blir det?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Men Scandinavian och Cyber är främst nätbutiker och dom kommer sannolikt att klara sig hyggligt. Jag tänker på tex Uppsala fotokompani, Kameradoktorn och kanske Fotokungen (lite nätbutik). Dom och en hel del andra sorter butiker och tex restauranger ligger i riskzonen i denna hysteri.
Vad vilar du dina ståndpunkter på att Scandinavian och Cyber kommer klara sig hyggligt och att pandemin bara är en ”hysteri”?

Jag tycker det är högst reellt, staten, företagen och enskilda kommer förlora massor på detta. Många kommer förlora sina inkomster och hur länge kan staten låna upp pengar för att minska skadeverkningarna. Det är inga småpengar vi talar om. Sedan ska staten och företagen återhämta sig ur ett ekonomiskt läge som sannolikt påminner om en krigssituation.

Vad händer om ett land blir fri från viruset, kan det landet öppna gränserna mot ett land som fortfarande är infekterat. Det räcker ju med att några med viruset kommer in så sätts spridningen igång igen.

Jag har inget svar på frågan, men tror att det måste till antivirala mediciner och sedan ett vaccin för att få ett stop på detta.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu har de helt plötsligt kommit på att minska folksamlingsvolymen från 500 personer till 50 personer. Allt för att inte störa folk som planerar bröllop och andra sammankomster utöver den närmsta familjen. [...]
Begränsningen gäller endast tillståndspliktiga sammankomster. Du kan arrangera hur stort bröllop du vill. Men det är nog klokt att tillämpa regelverket på privata tillställningar ändå.

Och som några redan kommenterat. Begränsningen som kom nu är ingen plötslig nyck. FHM följer utvecklingen dygnet runt och rekommenderar relevanta åtgärder eftersom det blir aktuellt.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur stor impact har Anders Tegnell på ledningsgruppen och beslutsfattarna på Folkhälsomyndigheten? Hur stor impact har Folkhälsomyndighetens råd och beslut på regeringens direktiv?

Är det de facto Anders Tegnell som styr regeringen och Sveriges lagstiftande församling; riksdagen, i smittskyddsfrågor?

Om så är fallet, och om Anders Tegnell & Co har fel, vem ansvarar då?
På en presskonferens (2020-03-20) berättade FHMs generaldirektör hur det går till när FHM kommer fram till sina rekommendationer (som regeringen sen kan agera på).

Sammanfattning (för den som inte orkar se på videon länkad ovan): FHM ser till folkhälsan totalt, inte bara Covid-19, och det är ett team som arbetar för att utarbeta smiddskyddsåtgärder och sista ordet har alltid generaldirektören.

I andra länder verkar åtminstone de som valts till ämbetet ha makten. Inte myndighetsbyråkrater med obevisad kompetensnivå.
Smittskyddsexperter rekryteras till FHM efter kompetens, precis som andra expertmyndigheter gör i Sverige.

Politiker väljs inte efter kompetens utan efter hur populära de gör sig bland väljarna.

Dock är det ett oomkullrunkeligt faktum, att ju färre som smittas av Coronaviruset, ju färre kommer att dö av Coronaviruset. Och om våra patetiska smittskyddsmyndigheter hade begränsat folksamlingsvolymen och sammankomsterna betydligt snävare initialt, så hade kanske många färre varit döda vid det här laget.
Kanske. Kanske inte. Hur vet du hur utfallet hade varit?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] I andra länder verkar åtminstone de som valts till ämbetet ha makten. Inte myndighetsbyråkrater med obevisad kompetensnivå.
[...]
Det är en av grundidéerna i hur Sverige styrs. Att vi har myndigheter med sakkunnig personal som står stabila när politiker kommer och går vart fjärde år.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Finns det verkligen de som hellre skulle se politiker, i stället för sakkunniga, utarbeta underlagen till politiska beslut? Tänk den dag vi får en Trump-avart som statsminister och att denne skulle fatta beslut om smittskyddet utifrån sina kunskaper i en framtida ny virusepidemi o_O .
 

ztenlund

Aktiv medlem
”Det svenska experimentet”?
Jag vill påstå att det snarare är alla förment demokratiska länder som nära nog med ett yxhugg från politikerna upphävt de flesta fri- och rättigheter, som håller på med ett experiment. Redan de jämförelsevis återhållsamma åtgärderna i Sverige utgör ett i fredstid häpnadsväckande ingrepp. Och de faktiska effekterna överstiger vida det som det faktiskt finns ren lag- eller förordningstext om. Något utländsk rapportering givetivs bortser ifrån för att skapa så stor polarisering som möjligt.

Tillägg:
F.ö. kan från sändningen noteras att en del av ökningen av dödsfall är relaterad till tidigare dödsfall som i efterhand kategoriserats som virusrelaterade. Alla av de nya fallen har alltså inte avlidit nu.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vad var sammanhanget?

(Den som vet får gärna lägga in här hur långt in i programmet det handlar om).
Jag kommer inte ihåg om den frasen nämndes när jag slog igång det i bakgrunden, men en del av innehållet var det tugg som nu pågått om att Sverige skiljer ut sig även från de nordiska grannländerna. Dock tror jag att det var längre in i programmet än vad alfin kan ha hunnit se när han skrev sitt inlägg, men jag är inte helt säker.
 
ANNONS