Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Säljer man mindre volym vill man gärna kompensera intäkterna genom att höja marginalen. Mer avancerade varianter är ofta mindre priskänsliga än bulkprylarna.
 

wolken40

Aktiv medlem
Så är det kanske. Men 31 490 för en 16-35/2.8 när konkurrensen är knivskarp? Bara funderar på tidpunkten att höja priset.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vet att kronan rasat men det är inte en jämn höjning av priserna; de dyra Sony-prylarna sticker iväg.
Ganska knepigt också då t.ex Tamron 17-28/2.8 får excellenta utvärderingar och är ett objektiv som konkurrerar med Sony:s motsvarande(16-35/2.8) som då kostar 3 gånger så mycket.
Det ligger säkert något i det Mats säger, Sony kan ta mer höjd bland sina högkvalitativa objektiv. 15-30 mm f/2,8 Di VC bör väl vara motsvarigheten? Det blir 27,4 k mot 12,2 k hos Scandinavian Photo.

Hos E-infinity Sony 16-35 2,8 EUR 1,629.
 
Senast ändrad:

Visom

Aktiv medlem
Att priserna sticker tror jag är en konsekvens av att många av kameratillverkarnas fabriker står still och har gjort så ett tag.
 

wolken40

Aktiv medlem
Kanske det är så. Min observation var att proffs-objektiven plötsligt sticker iväg i pris. Det har alltid funnits en gräns där entusiaster kunde gå över gränsen och för en tid köpa proffs-objektiv, typ gå från f4 till f2.8. Det hoppet blir nu så mycket längre och mer kostsamt. En personlig reflektion är att det kommer att fördyra hela prisbilden framöver vad gäller kameror och tillbehör.

Inte så längesedan kunde man kolla Youtube-klipp där priserna kunde översättas med en faktor av 10, inte så numera.
Det känns som om marknaden går mot generellt högre priser, vart fall i Sverige.
Om det har att göra med Corona vet jag inte såklart.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Så är det kanske. Men 31 490 för en 16-35/2.8 när konkurrensen är knivskarp? Bara funderar på tidpunkten att höja priset.
Priset är 27, 5 k. Sony 16-35 2,8 har legat runt 27,5 k med en viss variation i priset sedan sommaren 2017. Canon:s motsvarade RF ligger nån tusenlapp under. Köper du objektivet från England får du det för ca 10 000 kr billigare.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Man ser att Sony 16-35 har justerats upp i pris under senhösten, flera butiker höjde med + 200 kr. Sedan har tex Cybephoto höjt med många tusenlappar - 4000 kr - i slutet på mars månad. Jag vet inte exakt, men där kan nog det nya kronfallet spela in och det är svårt att köpa in nya objektiv från Sony?
 

wolken40

Aktiv medlem
Kan vara som du säger Ulf. Det som förvånar mig är att det är specifika prishöjningar och än så länge inget generellt.

Dyrt har nu blivit jädrans dyrt och vad som är förvånande är att konkurrenten (Tamron) med motsvarande prestanda kostar så mycket mindre. Jag har tidigare skrivit om prishöjningar för just Sony-objektiv. Senast då om Sony 70-200/4, som över en natt ökade i pris från ca 12 000kr till över 17 000kr.
 

ebarile

Aktiv medlem
Jag måste revidera det jag senast skrev. Lösningen på Corona-viruset (som den här tråden egentligen handlar om) är "flockimmunitet". Professor Tom Britton talade nyss i SVT om 50 procent av befolkningen (andra säger upp till 80) måste smittas. Inte bara i Sverige, utan i hela världen. Ingen behöver tänka speciellt länge för att förstå att detta kommer att ha en stark påverkan, inte bara på kameraindustrin, utan på alla industrier. Alla fabriker är beroende av ett stort antal underleverantörer (de flesta i Asien, Indien och väldigt många i Afrika) och efterhand så kommer dessa att tvingas stänga eller kraftigt minska sin produktion. Det innebär att inga produkter kommer ut på marknaden oavsett om det finns köpare eller ej. Jag har inte hört talas om något annat scenario. På sin höjd sägs det att efter en kris kommer nya verksamheter. Jodå, men när då? I Kina har man öppnad djurmarknader igen (stängde man någonsin alla?). Det ser mörkt ut, inte bara för kameraindustrin, utan för hela världens industri. Det är i dag alla experter ense om. Medicinska, ekonomiska osv. Även den siste entusiasten Donald Trump ser nu skakad ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Flockimmunitet kan man uppnå med vaccination också. Det arbetas ganska hårt på att ta fram ett vaccin mot SARS-CoV-2, men hur lång tid det kommer att ta att få fram ett fungerande vaccin kan ingen säga idag.
 

ebarile

Aktiv medlem
Flockimmunitet kan man uppnå med vaccination också. Det arbetas ganska hårt på att ta fram ett vaccin mot SARS-CoV-2, men hur lång tid det kommer att ta att få fram ett fungerande vaccin kan ingen säga idag.
Absolut, men vaccinet ligger minst 1,5 år bort i tiden om inte ett under inträffar (som du säger). Sedan ska det produceras för hela världen. Lite "off topic": I dag kom ytterligare restriktioner, vilket betyder att det blir svårare att handla mat och att hamstra mediciner. Det senare är i och för sig bra. Bara hoppas att de mediciner som är livsnödvändiga för många produceras vidare i rätt mängder. Inte så bra om till exempel Novo Nordiskt i Danmark får problem med sin produktion av insulin. De är absolut störst på världsmarknaden. Och det var bara ett exempel. Så egentligen blir eventuella bekymmer för kameraindustrin som en droppe i Siljan. Även om det är tråkigt för de som arbetar i den, fotobutiker osv.

Kanske dags att stänga just den här tråden nu och sedan kan någon starta en ny för mer specifik information om fabrikat och liknande. Jag svarade nu enbart för att du (Per) verkar vara en trevlig man...
 

Falumas

Aktiv medlem
Om man inte hafsar fram ett som dom gjorde vid svininfluensan. Var ganska många som fick narkolepsi eller vad det heter som bieffekt av det.
Läste förövrigt ett inlägg av en vaccineringsmotståndare igår, där hävdas att CoVid-2 bara är ett påhitt och inte finns egentligen. :)
Nästa som flat earth organisation, som har 16k anhängare around the globe.

Det är färre som trillar av pin i år här i Schweiz vid denna tiden jämfört med förra året. Finns väl knappt något tåg att hoppa ut framför nu och förmodligen är hemmet än säkrare miljö än den där ute hur som. Siffrorna nu ligger ungefär på nivån av en värmeböljesommar.
(Dom diagramen kan jag inte klistra in här utan att bryta mot forumsregler)

Men Schweiz har trots att dom länge hade flest fall per capita inte fyllt alla intensivvårds platser. Spanien tog över ledningen i den ligan i förrgår.
1585754653971.png

Just nu behöver ca 250 personer respiratorvård.

1585754405869.png
Gul fall som kräver sjukhusvård.
Röd intensivvård
blå respirator

Dom prickade linjerna är från ofärdiga siffror. Fall rapporteras per post eller fax i Schweiz, så det tar ett par dagar innan dom är kompletta.
 

larsborg

Aktiv medlem
Flockimmunitet kan man uppnå med vaccination också. Det arbetas ganska hårt på att ta fram ett vaccin mot SARS-CoV-2, men hur lång tid det kommer att ta att få fram ett fungerande vaccin kan ingen säga idag.
Dr Danielsson.
Din info om flockimmunitet och mycket annat inom medicin/SARS-CoV-2 är mycket intressant.
Den här tråden har tyvärr slirat ut i något, som har mindre att göra med rubriken:
- " Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen? " -
Starta en ny tråd, som endast tar upp coronavirusets påverkan på samhället, med alla medicinska fakta, samt forskning om framtida vaccin.
Kan vi klara av denna virusattack, den har på kort tid snart spritt sig runt hela världen?
SARS-CoV-2 är inte lika farlig, som Ebola viruset, där närmare 70 % dör, efter blivit smittade.
SARS-CoV-2 har nu orsakat många människors död, kan bli
farligare, än vad vi tror, så här långt ….. !?
 

Falumas

Aktiv medlem
Dr Danielsson.
Din info om flockimmunitet och mycket annat inom medicin/SARS-CoV-2 är mycket intressant.
Den här tråden har tyvärr slirat ut i något, som har mindre att göra med rubriken:
- " Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen? " -
Starta en ny tråd, som endast tar upp coronavirusets påverkan på samhället, med alla medicinska fakta, samt forskning om framtida vaccin.
Kan vi klara av denna virusattack, den har på kort tid snart spritt sig runt hela världen?
SARS-CoV-2 är inte lika farlig, som Ebola viruset, där närmare 70 % dör, efter blivit smittade.
SARS-CoV-2 har nu orsakat många människors död, kan bli
farligare, än vad vi tror, så här långt ….. !?
Det är väl en rätt komplicerad slutfråga.
Dödligheten verkar inte vara så hög så länge det finns respiratorer till alla som behöver, då 1-3% främst gamlingar. Om det inte finns respiratorer till alla som är sjuka samtidigt får man italiensk situation, dvs över 10% dödlighet och i alla möjliga åldrar.
Smittspridningen är tämligen långsam även om den är snabbare än vanlig influensa, ledarna i smittspridning Schweiz och Spanien ligger på ca 0.2% av befolkningen.
Vissa hävdar att bara en av tio hamnar i statistiken, vilket i så fall visar på att 2% lyckats bli smittade. Mycket snabbare än 2% per månad klarar inte Schweiz sjukvård av och Schweiz sjukvård har flest platser per capita, jämfört med Sverige som har lägst inom EU/EFTA.

Bättre än så kan jag inte svara på din fråga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Alla som smittas får inte tydliga symptom. Kanske redan 50-80% av kineserna redan har haft Corona, och om några månader lika stor andel av Svenskarna.
Det här vet vi inte förrän alla är kontrollerade.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är en betydligt högre siffra än vad jag sett någon förutspå än så länge. Jag har hört att ca 10% måste till sjukhus, 60-70% får en riktigt illa man cold men kan kurera sig hemma och ca 10% får i princip inga symptom alls.
 

afe

Aktiv medlem
Ungefär hälften av de som testats positiva på Island har inte haft några symptom alls sägs det. Island har ju en synnerligen begränsad folkmängd, så där har man kunnat testa en mycket större andel av befolkningen än i andra länder.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är en betydligt högre siffra än vad jag sett någon förutspå än så länge. Jag har hört att ca 10% måste till sjukhus, 60-70% får en riktigt illa man cold men kan kurera sig hemma och ca 10% får i princip inga symptom alls.
Siffror som är omöjliga (eller åtminstone mycket mycket svårt) att ange korrekt utan att testa alla.
Hemma hos mig har hela familjen haft lite olika förkylningssymptom. Men inte finns vi med i någon statistik inte. Vi har inte testat oss.
Självklart gör våra myndigheter relevanta uppskattningar och har helt säkert betydligt bättre belägg för sina siffror än de jag hasplade ur mig.
Jag var bara angelägen om att påtala att det finns en svårighet att räkna antal smittade om vissa som smittats inte får symptom och inte blir testade.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ungefär hälften av de som testats positiva på Island har inte haft några symptom alls sägs det. Island har ju en synnerligen begränsad folkmängd, så där har man kunnat testa en mycket större andel av befolkningen än i andra länder.
Om samma förhållande gäller hos oss skulle vi kunna extrapolera till att vi är uppe i 50% här också antar jag. Vårt första fall kom väl före Islands första?
 
ANNONS