Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Överdödlighet på äldreboenden i Stockholm, enligt SVT:s statistikövning:

Har du något som underbygger din insinuation?
Vad påstår du själv? Jag skrev senast igår att det finns värdig åldringsvård i Sverige, men tyvärr ser det olika ut beroende på var man bor. Du kan addera till ditt diagram att många dör inom hemtjänsten i Stockholm. Såg en siffra från april. I Stockholm finns 91 hemtjänstleverantörer varav 77 är privata. Jag tror fortfarande det är svårare att överblicka många små leverantörer av omsorg än få stora.

Det kan finnas bra eller dålig omsorg i både privat och kommunal regi, och säkert skiftande mellan olika kommuner.

De sista åren har det satsats mycket pengar genom privata investerare i svensk vård och omsorg. Affärsverksamhet ska generera vinst, ställer krav på effektivisering och hålla löpande kostnader nere.

Även kommunerna har krav på effektivisering. Såg att i rika Danderyd (mycket privat) är nästan 40 % timanställda och Lidingö 25 % anställda på timme. 9/10 kommuner med mest timanställda (i kommunal regi) ligger i Stockholms län.

Läste en krönika kväll. Sverige 457 döda per miljon invånare, Norge 45 och Tyskland 104 döda. Varför då? En del av svaret är kanske hur det ser ut på svenska arbetsplatser inom omsorgen och verksamheter som har genomgått neddragningar under många år.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Framförallt är det så att utanför den rena sjukhusverksamheten har de som har chefsbefattningar efterhand bytts ut från folk som faktiskt vet hur själva verksamheten bedrivs till folk som vet hur man administrerar en verksamhet, vilken som helst. Det innebär att de skaffar sig de referensramar de vanligtvis omges av, alltså minsta möjliga kostnad i normala situationer.
Insikten om vad som kan behövas i ett läge som går en bit (eller som i detta fall, hästlängder) utanför det normala är liten, eller saknas helt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Direkt ja. Indirekt blir det fler eftersom generaldirektören kan anställa.
Ja det vore ju rätt jobbigt för en generaldirektör om den inte fick anställa personal. Skulle inte bli mycket verkstad då.

Själv jobbade jag ett antal år på Riksförsäkringsverket. Min chef där sa att: ”man måste inte vara socialdemokrat för att jobba här, men arbetet går lättare om man tror på socialförsäkring som idé”.

Precis som i alla verksamheter så går arbetet lättare om man i organisationen har en gemensam idé som alla ställer upp på och arbetar för.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
du tillhör dom som tycker det är som en vanlig influensa
Nej
Men jag är trött på själva hysterin.
Bara från min sittplats till lunchrummet sitter säkert 4 lappar upptejpade som uppmanar till att tvätta händerna.Om jag skulle tvätta o sprita mina händer såpass mycket som det uppmanas så skulle de blöda varje gg jag sträcker ut fingrarna.
Jag har tyvärr torra händer.

Vi kan faktiskt inte göra ngt åt att virus finns. Det spelar ingen roll vad vi tycker viruset bryr sig inte om det.

Sen skreks det om att hela Sverige sättas i lockdown. Det har visat sig att det spelar ingen direkt roll.
Sen skulle alla skidanläggningar stängas. Det visade sig att vi skidåkare är mer friska än övriga.
Sen skreks det om att det är förfärligt att danskarna kommer över. Det märktes aldrig i statistiken.

Gg på gg har de som gapar om än det ena o än det andra haft fel.

Sen de som drabbas hårt, kanske med döden som utgång, är givetvis inte roligt.
De flesta drabbas som en influensa som går i vågor o inte vill släppa taget. Inte ovanligt med en del slängar av infektioner som grädde på moset, inget kul.

Inget roligt för de som förlorar jobbet heller.
Frågan är hur detta kommer att påverka mänsklighetens betéenden i det långa loppet.
Kan vi resa överhuvudtaget? Kommer Nya Zeeland någonsin släppa in någon? när då?

O sen saknas faktiskt perspektiv när det gäller antal döda.
5000 är inte speciellt mycket.
Men när coronan har lagt sig o vi går tillbaka mot en annan vardag så kommer fortfarande 1000 personer varje timma att svälta ihjäl.
 

mariah1902

Medlem
It will definitely decrease the sale as one even ordering online as from the latest news we have heard that some guy is coughing all over the delivery product in USA purposely.
 
ANNONS