jpersson skrev:
Antalet Porschar i Stockholm? Nu är du löjlig; lika många som antalet Leica? Jag trodde att vi talade om konsumentkameror...
Jo, o mitt svar var väl bara ett exempel på att de som kan gärna köper överkapacitet, o de flesta utan att kunna använda den ens... det är ytterst få som är kompetenta att framföra en Porsche (nyttja en Leica?) fullt ut, men det är desto fler som har råd att köpa dem. Dessutom är korrelationen mellan tillgång till slantar o förmåga att nyttja de exklusiva prylarna rätt låg... men tillverkarna peppar förstås konsumenterna, de TROR säkert att de tar bättre bilder än grannen eftersom deras objektiv är dubbelt så stort, precis som de troooor att de kör bil lika bra som Michael o hans brorsa bara för att de har en stegrande häst i fronten...
Som tur är upphör inte analogin bil/kamera där... de riktigt dyra bilarna har ofta så mycket inbyggd säkerhet att en medioker förare faktiskt klarar att köra fortare med en sån. De dyra digitalkamerorna har automatlägen som räddar bilderna från total katastrof. Exponeringsmässigt.
Motivsökande funktioner tror jag kommer längre fram. Du programmerar din kamera att plåta älgar, hundar, kyrkor, blondiner eller solnedgångar o så aktiveras kameran när en sådan passerar förbi...
Men okej, vi har olika syn på hur många pixlar det blir i slutändan. Vi får leva o se! Såg att nån annonserade en kamera med 5 mega pixlar... bara fem, men jättestora!!
/kg som kört Porsche i tolv år men aldrig haft en Leica