Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lägger man till en ram runt fotot i PS 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidni

Aktiv medlem
Ahhh håller på o bli galen på PS 7. Har kikat på många foton här på fotosidan och så många har fina ramar. Det vill jag med ha runt mina foton men jag hittar ej var jag kan hitta dem ???
Någon som vet ? Skulle bli mycket tacksam för svar.

Sidni skrev:
Ahhh håller på o bli galen på PS 7. Har kikat på många foton här på fotosidan och så många har fina ramar. Det vill jag med ha runt mina foton men jag hittar ej var jag kan hitta dem ???
Någon som vet ? Skulle bli mycket tacksam för svar.

Om du vill vara lite orginel o göra dina egna fina ramar kan du tex öppna bilden du vill lägga en ram runt sen duplicerar du ett lager, sen går du in på storlek på arbetsyta och gör den lite större(beror på hur tjock ramen ska vara)vips så har den en ram,
sen kan tex lägga till en lagermask och måla/sudda till din ram med en pensel på det sätt du vill ha den...hmm finns massa andra sätt att göra, och orkar du inte pilla själv så finns det gratis ramar att ladda ner, sök bland trådarna./Tim

?

Var hittar jag dem actiona/ikonerna ???
Har försökt leta inom varje ikon/flik i PS
men hittar ej dem. Vet att i Elements så finns
det lättåtkomliga men i PS 7 verkar de ju ej finnas.

Välj först bakgrundsfärg. Färgen du vill att ramen skall ha.

Öka sen canvas size med antalet pixlar du vill att ramen skall ha. OBS ! om du vill ha en 2 pixel bred ram, måste du öka canvasbredden med 4 pixlar. samma sak gäller canvashöjden.

Du kan sedan ändra bakgrundsfärg igen och öka på canvasen ytterligare om du vill ha en flerfärgad ram.

Re: ?

Se Jans svar och länken som han angav. Denna visar hur man gör. Du måste ladda in dessa fördefinerade makron, men de skickas med PS7 (och CS).

Jag tycker att dessa makron ger ett ganska bra resultat.

Lycka tll.

--jalle

--jalle

Sidni skrev:
Var hittar jag dem actiona/ikonerna ???
Har försökt leta inom varje ikon/flik i PS
men hittar ej dem. Vet att i Elements så finns
det lättåtkomliga men i PS 7 verkar de ju ej finnas.

ANNONS
Götaplatsens Foto