Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller 350D slutare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Microsaftcom

Aktiv medlem
Jag vill veta av de som vet nån 350D som lagt av i förtid. Hur många kort var tagna.

Det sägs att det är en myt att slutaren i 350D ger upp innan 100.000 foton.

Vad verkar medelvärdet vara?

/F

Tror jag inte på.

Det är väldigt troligt samma slutare i 350D som i 20D och 30D.

Det är bara marknadsföring att det är en bättre slutare i 20D.

(Samma sensor också, med några inaktiverade rader)

Så jag hoppas få svar av någon som lyckats slita ut sin slutare. (Finns kanske ingen) :)

/F

Jaså, samma sensor? Undras om det går att låsa upp dessa inaktiverade pixlar ungefär som rysshacket låste upp inaktiverade funktioner på 300D? Inte för att det är helt nödvändigt, undrar mest hur möjligt det är.

20D och 30D har slutare dimesionerad för 5bilder/s och man hör också att det är ett annat slutarljud med dessa kameror. 350D:s slutare är troligen betydligt enklare billigare och ger upp före.

Microsaftcom skrev:
Tror jag inte på.

Det är väldigt troligt samma slutare i 350D som i 20D och 30D.

Det är bara marknadsföring att det är en bättre slutare i 20D.

(Samma sensor också, med några inaktiverade rader)

Så jag hoppas få svar av någon som lyckats slita ut sin slutare. (Finns kanske ingen) :)

/F

Nepp knappast samma slutar mekanik i 350D som i 20D/30D! 100 000 cykler för en 30D och 50 000 för 20D/350D ... om det är inofficiela siffror kan jag inte svara på!

Men mekaniken är inte den samma som sagt ljudet stämmer inte överens!

Jag vet inte hur mycket av ljudet som är spegelljud.

20D ska ju ha slutare som pallar minst 120.000 foton läste jag någonstans. Det var ju en anledning till att köpa den ist f 350D.

"The Canon 20D supposidly has a shutter life of 100000 cycles," Säger dcresource.com

Jag visste inte att det var skillnad på 20D och 30D.
Låter inte de likadant då?

/F

Microsaftcom skrev:
Jag vet inte hur mycket av ljudet som är spegelljud.

20D ska ju ha slutare som pallar minst 120.000 foton läste jag någonstans. Det var ju en anledning till att köpa den ist f 350D.

"The Canon 20D supposidly has a shutter life of 100000 cycles," Säger dcresource.com

Jag visste inte att det var skillnad på 20D och 30D.
Låter inte de likadant då?

/F

Jag vågar inte ta gift på detta, men jag vill ha för mig att 30D fick 50 000 extra cykler för att vara mer attraktiv! På dprewiev så säger de 100 000 på 30D men not quoted på 20D ...

Det här är en fråga som jag aldrig hört nån kunnat ge ett bra svar på. Däremot så har jag hört att 350D har en elektronisk slutare som inte lär palla lika länge som ridåslutaren på en 20D/30D. Alla säger olika.
Snackade med några säljare på Expert, dom sa minst 100 000 exponeringar på en 20D, samt 50 000 på en 350D. När jag snackade med anställda i Canon montern på Elmia så sa dom att 20Ds slutare klarade 30 000 exponeringar, men 30D klarade 100 000. Då frågade jag va han menade med detta eftersom Canon sagt 100 000 exponeringar innan 30D kom så sa han att nåt sådant hade Canon aldrig sagt.

Jag vet faktiskt inte, jag tror att det finns dåliga slutare och bra slutare och att det handlar om att ha tur helt enkelt. Hört om folk som haft en Nikon D70 och slutaren lagt av efter 4000 exponeringar, och dom med samma kamera som fotat tiotusentals exponeringar utan problem. Däremot så tror jag dock som sagt att en 20D/30D har en längre hållbarhet än 350D.
/Mattias

Mattias Holter skrev:
.....Däremot så har jag hört att 350D har en elektronisk slutare som inte lär palla lika länge som ridåslutaren på en 20D/30D.

Hmmm.... vad är en "elektronisk slutare"?
Det är väl lameller på 350D som alla andra (D)SLR?

Tibor skrev:
Hmmm.... vad är en "elektronisk slutare"?
Det är väl lameller på 350D som alla andra (D)SLR?

Det menas bara att den är elektroniskt styrd och alltså kräver ström för att fungera.

De flesta kameror idag kan klara blixtsynk upp till snabbaste slutartiden med FP-blixt (High-Speed). Däremot har D70/s en CCD, vilket tillåter 1/500 som snabbaste x-synk, jämfört med CMOS som bara klarar upp till 1/200 (1/250).

D70 är knappast unik med att ha en fysisk slutare. Det har alla DSLR-modeller (är lite tveksam till Olympus dock, som klarar att visa bilden på LCD-displayen innan exponering).

Känns som om vi bara pratar runt varandra eftersom att vi har så varierande förkunskaper. Det blir rörigt.

Hädanefter kan de som har eller vet om någon 350D som dött uttala sig. Please.

/F

Att Canon säger 100.000 exponeringar betyder ju inte att slutaren klarar det i just din kamera.

När dom testar slutaren så gör dom väl troligen det i absolut optimala förhållanden på fabrik och är en siffra man får ta med en rejäl nypa salt.

Sen lämnar dom inte någon garanti på det heller.

kent.

VOLVO

Hvor mange kilometer er det teknisk mulig å kjøre med en Volvo ? Noen Volvoer knekker sammen etter 150 000 km., mens andre holder det gående i over 500 000 km., det kommer litt an på hvem det er som eier bilen, ikke sant? Når du har skutt 50 000 ruter med din 350D, er det kanskje uansett på tide å kaste den i søppelkurven og kjøpe en ny?

De som inte har nån egen eller känner någon vars kamera klappat ihop får gärna undvika posta.

Jag är ute efter ett medelvärde... men hittills har jag inte hört talas om NÅGON 350D som ofunkat under 100.000 foton.

Min egen ligger på 43.000 foton och är still going strong.

/F

Om bara de med trasiga får yttra sig så kommer du att få en skev bild av hållbarheten, då kommer måndagsexemplar som rasat tidigare att påverka resultatet. Du kan inte veta något om hållbarheten förrens du tagit ett stort gäng slumpvis valda slutare och kört slut på dem. Förrst då kan man uttala sig om medellivslängder.

Mig veterligen så har ingen tillverkare officiellt sagt att slutarna håller ett visst antal eponeringar, förmodligen för att de vill undvika onödiga garantireparationer för att folk testar om det stämmer.

Man kan säkert döda sin slutare snabbare (färre exponeringar) genom att koppla in extern spänningskälla och köra med sekvenstagning tills allt blir överhettat.

Min 300d tog jag minst 60000 bilder (testa mycket) innan jag sålde den och jag har inte hört att den gått sönder än! Men Canon har bara yttrat 100.000 exp för 30d... 20d eller 350 har dom inte sagt ett smack om!
Men jag tror inte man kan veta exakt när den går sönder, men är man öm mot sin älskling så håller den säkert länge.

Ups sorry att jag trog in en 300 i diskutionen...

ANNONS
Götaplatsens Foto