Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller 350D slutare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad vill du ha ut av tråden?

Microsaftcom skrev:
Jag vet inte om ni driver med mig
eller bara gillar tala off topic.

Dåligt första intryck.
/F

DRIVER DU MED OSS!?

Någon som ska yttra sig om att ha tagit 100000 bilder med sin 350D?! Räknar du lite matte blir det 150bilder/dag sedan kameran kom ut på marknaden, och då menar jag varje dag. (700GByte bilder i RAW).

Att du själv tagit 43000 bilder med kameran är fantastiskt.

Du kommer aldrig få reda på hur länge slutaren håller i genomsnitt för dessa kameror iallafall. För att få ut ett bra värde på detta behöver du ett stort antal kameror som du kör tills slutaren fallerar och detta kan man inte göra genom att köra ett forcerat prov utan man måste ha reda på hur lastspektrat ser ut i verkligheten.

Du behöver alltså en bild över hur medelpersonen använder kameran.

Troligen runt 20bilder/dag.
-> 7300bilder/år
-> ca: 13.7år (vid 100000exponeringar).

Vad vill du ha ut av tråden? Har slutaren fallerat på din kamera och vill ha ut på garantin eller ska du sälja kameran och säga att den håller det dubbla fast i själva verket kan den fallera imorgon?

Fortsätt och använd kameran du lär märka när slutaren ger upp iallafall och då är det nog inte värt att reparera den utan köp en ny.

Och ska du sälja den sälj den BILLIGT!

Senast ändrad:
Här ska inte säljas något. :)
Funderar på att köpa en till 350D så att jag slipper hålla på att byta mellan olika objektiv när jag står i vattenskidbåten i 50 knop, och när man fotar modeller.

Meningen med tråden var mest att döda myten att Canon har satsat pengar och resurser på att utveckla en klenare slutare för 350D när de redan hade en som fungerar för 20D.

En kille på Canons support säger att "det är en myt att slutaren på 350D går sönder under 100.000 foton"

Jag vill se om det kan stämma.

43.000 bilder är inte speciellt mycket ändå. Kameran ligger ofta bara och samlar damm.

Att laga slutaren tror jag kostar 2-3000 kr.
Skulle jag sälja kameran idag skulle jag nog ta drygt 5000 kr för den. Jag tror inte att antalet foton inverkar speciellt mycket på andrahandspriset... inte heller de duschar med sjövatten/regn som den fått utstå... eller när jag tappade balansen och slängde kameran i durken med 70-200 /2.8 på den så att den studsade upp 20 cm innan jag hann fånga den.
Kameran är ett verktyg och ska användas och tål att användas. Plastic fantastic.

/F

Senast ändrad:
Ja man lär ju korta livslängden om man tappar kameran eller utsätter den för allt för omild behandling...Antingen har man tur eller så har man inte tur... Så kan man nog sumerar det!

Min telefon klara tre besök i toaletten... Efter tredje gången köpte jag en ny men nu fungerar den djäkeln felfritt igen, tydligen har jag ett djäkla flyt.

Halloj där!

Microsaftcom skrev:
Tror jag inte på.

Det är väldigt troligt samma slutare i 350D som i 20D och 30D.

Det är bara marknadsföring att det är en bättre slutare i 20D.

(Samma sensor också, med några inaktiverade rader)

Så jag hoppas få svar av någon som lyckats slita ut sin slutare. (Finns kanske ingen) :)

/F

Det är mest troligt inte samma slutare. Ljudmässigt och hastighetsmässigt skiljer de sig markant. Så något skiljer dem nog åt. Kan nog tippa på att man fota minst 30.000 bilder innan den börja böka. Fast de är ju vart och hur man använder kameran som avgör.

Jag har en 20d och min slutare la av vid 17' exponeringar. Då frågade jag om dom garanterade något visst antal, och det gjorde dom inte. JAg letade också efter officiella siffror vad 20d var dimensionerad för, men jag hittadee aldrig någon källa som kunde härledas till Canon. Det mesta visade sig vara spekulationer och gissningar.
Det kostade ungefär 3500 kr att byta slutaren på 20d:n.

Jag frågade runt på Dpreview men det finns inga rapporter om slutarfel på 350D. Stammisarna i 350D forumet hade inte hört talas om det.

Däremot finns det folk som har kameror som snurrat >100.000 foton utan att byta slutare/spegelupphängning.

Verkar vara en tuff rackare.

/F

Som information:
Jag var på Scandinavian Photo igår och klämde på en 30D. Passade på att fråga om det var någon större skillnad på kvalitén med en 350D. Svaret var att en 350D och 20D ska klara 25000 exponeringar och en 30D ska klara 100000 exponeringar. Bara för att ytterligare krångla till det. ;-)

Det är ju inte bara slutaren som kan gå sönder, var någon här på formet vars spegel uppfällning(tror jag det var) pajjade efter lite drygt 20k exponeringar, och garantin hade gått ut så det blev att betala reparationen själv..

Min 350D har problem med avtryckaren som förlorat sin "spänst" när man trycker ned den halvt, den har tagit 25 k bilder...

Jag tror att en del som skriver i denna tråd behöver läsa lite om statistik.
Ingen tillverkerare "dimensionerar" en viss komponent för 100 000 "cykler". Vad det handlar om är vad som på engelska kallas MTBF "Mean time between failure" (eller i det här fallet cykler) som används internt för kvalitetskontroll. Nyckelordet här är just "mean" (medeltal).
Man behöver testa ett mycket stort antal komponenter innan man kommer fram till ett sådant värde och det säger i praktiken mycket lite om den faktiskta livstiden för en enskild komponent, SANNOLIKHETEN för att just din slutare ska gå sönder ökar visserligen efterhand närmar sig MTBF tiden men det finns inget som säger att slutaren ens kommer hålla hälften av MTBF värdet eller för den delen dubbelt så länge (eller att den lägger av dagen efter att du köpt kameran),

Alltså, det exakta värdet för MTBF är i det närmast ointressant eftersom det inte är något "magiskt" med det värdet, allt man kan säga är att sannolikheten att en slutare ska hålla länge ökar om man har en hög siffra för MTBF.

ANNONS
Götaplatsens Foto