Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge håller rullen?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har ett helt gäng med gamla oframkallade rullar som säkert är 5-6 år gamla, väl förvarade. Är det bara att vackert lämna in till labbet utan vidare? Bör jag förvänta mig en rejäl kvalitétsförsämring?

Följdfråga...hur länge kan man sitta och trycka på en rulle innan kvalitén försämras?

M v h
Henrik

Hej

Det beror helt o hållet på förvaringen.

Skadligt är hög temperatur, ozon även syre och naturligtvis ljus.

Har du förvarat filmerna i slutna förpackningar i kylskåpet bör de klara 5-6 år.

Crap :)

Nej, inte i kylen, men väl i sina förpackningar i lådorna hemma. Nåväl...får väl lämna in för framkallning så får vi se vad som kommer fram. Som sagt...det är ett gäng så man vill ju gärna veta om det är någon idé innan man lägger ut pengar på framkallning.

Edit: vet inte om det framgick, men för att förtydliga: Det är alltså redan använda rullar som inte framkallats än...

Jag har lämnat in rullar som varit mycket äldre än så och det var problemfritt.

Har faktiskt några kvar än och jag har inte fotat analogt sen förra årtusendet. En rulle tror jag innehåller bilder på min dotter i späd ålder. Hon fyllde 21 nyss...

Ha ha ha ... när hon var i späd ålder. Du hastar
långsamt du.

När har du tänkt lämna in dom, lagom till att hon
fyller 30 kanske? :)

Nu ligger den faktiskt i fotoryggsäcken så endera dagen när jag ska in till Korthuset eller nåt så kanske jag kommer ihåg att lämna in den. Ska bli riktigt spännande faktiskt.

Har några till, men de är inte alls lika gamla, max 10-12 år. Märks det att jag tycker det är roligare att fota än att titta på bilder? *s*

Endast för Anne-Lie:

PS! Jag får inte in ICQ i Adium längre. Förstår inte varför, bara msn finns som "typ" nu. Den ska ju klara allt. Därför har jag inte addat dej för test av filöverföring.

KG Stolt
Endast för Anne-Lie:

PS! Jag får inte in ICQ i Adium längre. Förstår inte
varför, bara msn finns som "typ" nu. Den ska ju
klara allt. Därför har jag inte addat dej för test av
filöverföring.

Endast för KG:

Det är lugnt. Jag tolkade informationen på Adiums
sida som att ICQ inte klarar filöverföringar i dags-
läget. Jag skickar filer med mail istället. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto