Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur länge ska batteriet räcka? EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Spesam

Aktiv medlem
Jag köpte en EOS 300D i juli. Jag har tagit ca 3800 bilder.

Nu verkar det som att batteriet blivit gammalt.

Idag tog jag batteriet direkt ur laddaren. Fotade i knappt en timme, varav tiotalet bilder med blixt. Plötsligt visar displayen att batteriet är på väg att ta slut. När jag sedan sätter in batteriet i laddaren visar laddaren att batteriet faktiskt också var på väg att ta slut (knappt hälften).

Någon som känner igen problemet? Är det inte batteriet alldeles för ungt för att lägga av redan nu?

Stefan

Det kan vara så att mätaren tror att det är på väg att ta slut, och inte batteriet i sig.

Li-Ion är ju så gott som immuna mot minneseffekten, men ofta har dessa sin egen mätkretsen, vilken tyvärr inte är immun mot minneseffekten.

Kör slut på ett batteri tills det verkligen är slut, så att kameran dör, ladda sedan upp det till maxkapacitet så borde mätaren bli nollställd. Normalt sett är det bättre att göra en delladdning av Li-Ion, men ca va 30e gång bör man dra ur batteriet.

Jag har haft problemet flertalet gånger på min laptop. Mätare visar 4 tim..... 10min.... sen när jag låter den stå så går den mycket väl i 4a timmar, och nästan gång så fungerar mätaren som den ska.

Öpir skrev:
Jag köpte en EOS 300D i juli. Jag har tagit ca 3800 bilder.

Nu verkar det som att batteriet blivit gammalt.

Idag tog jag batteriet direkt ur laddaren. Fotade i knappt en timme, varav tiotalet bilder med blixt. Plötsligt visar displayen att batteriet är på väg att ta slut. När jag sedan sätter in batteriet i laddaren visar laddaren att batteriet faktiskt också var på väg att ta slut (knappt hälften).

Någon som känner igen problemet? Är det inte batteriet alldeles för ungt för att lägga av redan nu?

Stefan

En ca 400 bilder brukar jag få ut på en laddning, men då är kameran avslagen emmellanåt. Hur länge kameran håller på en laddning med kontinuerligt påslagen kamera och med displayen aktiverad har jag ingen uppfattning om. Jag är fascinerad av du lyckats med 3800 stycken.

Prova att ladda upp batteriet igen. Det kan hända att de inte fick full laddning när det laddades upp.

Mina batterier brukar räcka till ca 400-600 bilder, beroende på förhållanden, med blixt bildvisande på display etc.

Dock har jag vart nere på ca 200 bilder några gånger, på grund av 2 anledingar:
* Kyla - Batteriet tar slut fortare då!

* Kört helt tomt på batteriet laddningen innan (pressat ur de sista bilderna genom att låta kameran vila lite emellan, och lyckats på så sätt få ca 10 bilder efter kameran automatiskt slagit av.)

Men hur menar du att den indikerar att det börjar ta slut?
För 300D har juh bara 3 lägen på batteri mätaren:
1. Fullt
2. Halvt - Här ligger den under större delen av fotograferingen, detta är inte att det är på väg att ta slut. På en "600 bilders körning" går kanske 400 bilder i detta läge!
3. Tomt - Här slår kameran av automatiskt.

Har du kameran på hela tiden, eller automatisk avstänging/stänger av emellan?

Original eller pirat batteri?

/Jocce

Jag har inte tagit 3800 bilder på en laddning, utan sammanlagt sedan i somras.

Jag fotade inomhus.

Batteriet är original.

Det var displayen på kameran som berättade att batteriet var på väg att ta slut. Laddaren visade sedan först på en blinkning och efter någon sekund på två blinkningar, vilket jag tolkade som att det var halvfullt.

Stefan

Glöm inte att laddarens blinkningar inte säger hela sanningen. Efter det att lampan gått över till fast sken måste man ladda ytterligare en timme för att batteriet ska vara helt fulladdat.

ANNONS
Götaplatsens Foto