Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lång laddtid ska det vara egentligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Jag har just köpt en uppsättning Kodak AA batterier med 2300mah kapacitet.
Dom har nu suttit i laddaren i lite drygt ett dygn och enligt laddaren är dom inte färdiga ännu.

Laddaren köptes för 2 år sedan och är av märket Varta och levererades med 1800mah batterier och har fungerat utmärkt till dom.

Fel på batterier, laddare eller ska det helt enkelt ta en sådan helvetes tid att ladda några stackars batterier?

Hur funkar det hos er?

Det finns olika sorters laddbara batterier som beter sig på olika sätt vid laddning och som följdaktligen skall laddas på olika sätt.
Av detta följer att olika laddare har olika sätt att känna av om batterierna är fulladdade. Jag tror att dina batterier är fulladdade, laddaren och batterierna passar nog bara inte ihop.
Tumregeln, som egentligen bara gäller NiCd-batterier, säger att man laddar med en ström som är 1/10 av kapaciteten, i ditt fall 2,3 Ah (=2300mAh) genom 10 =230 mA i 14 timmar, de extra 4 timmarna för att kompensera för förluster, den sk laddfaktorn för NiCd-batterier är ca 1,4.
Jag kan inte ge flera detaljer på rak arm, men fakta finns i tex Elfakatalogen, skulle tro även på ELFAS hemsida. Prova även på någon modellflygklubbs hemsida, de använder mycket laddbara batterier...

Det låter som extremt lång tid, oavsett vad du har för laddare.
Du har kollat så att det är rätt sorts batterier för laddaren?
Finns ju 2 olika typer av laddbara.
Själv kör jag med en GP Powerbank som funkar suveränt och
laddar 4 st batterier på dryga timmen.

Batterierna är varma så dom tar ju emot laddning för när dom blir fulladdade bör dom väl hålla rumstemperatur.

Zal skrev:
Det låter som extremt lång tid, oavsett vad du har för laddare.
Du har kollat så att det är rätt sorts batterier för laddaren?
Finns ju 2 olika typer av laddbara.
Själv kör jag med en GP Powerbank som funkar suveränt och
laddar 4 st batterier på dryga timmen.

Hur stora batterier är det då?

Dajo skrev:
Batterierna är varma så dom tar ju emot laddning för när dom blir fulladdade bör dom väl hålla rumstemperatur.
Om du har NiMH batterier kan du inte ladda dessa i en laddare för NICd batterier. NiCd batterier säljs inte i Sverige längre pga deras innehåll av kadmium som inte är bra för vår natur, men det kan ju fortfarande finnas laddare för NiCd. NiMH batterier är känsliga för överladdning och förstörs om de överladdas eller blir för varma. De svalnar inte när de är fullladdade. Om du vill att dina NIMH batterier skall hålla länge måste du ha en laddare av bra kvalitet som känner av laddförloppet på varje enskilt batteri.

Roine W

Det finns LiIon också...
Tänk även på att snabbladdning alltid tär på livslängden, även om det är frestande att få fulladdat på timmen, eller under...

Det är NiMH batterier från Kodak, Varta och Friwo.
Kodak och Friwo är 2300mah resp 2200mah

Laddaren laddar 230mah

Den får väl sitta i väggen under natten också men över 30 timmar tycker jag låter saftigt.
Kodakbatterierna är helt nya medan Friwo är från i sommras.
Jag kan ine minnas att det skulle ta sån lång tid då.

Kanske skulle man skaffa en ny laddare?

Det är väl inte värre än att laddaren kanske inte begriper när den sortens batterier är fulla. Ta ut batterierna efter typ 15 timmar, bara.

Varta (1800mah) och kodak (1900mah).
Jag vill minnas att det var typ 5-6 timmar.

Kodakbatterierna är exakt samma förutom att dom nya har 400mah större kapacitet

Jag googlade fram http://www.gppowerbank.nu/gulliver/pub/laddtider/ och där framgår att 2300mah ska ha 27 timmars laddning med en standardladdare.

Så det kanske inte är ett fel om än irriterande långa laddnignstider.

Batterierna är bara till blixten och räcker till typ 150 exponeringar per uppsättning och jag har 2 uppsättningar till detta.
Så det är ju inget problem egentligen men det är lite opraktiskt att behöva vänta mer än ett dygn.

Jorek skrev:
Vet du om det var nickel-kadmium (NiCd) eller nickelmatallhydrid (NiMH)?

NiMH
Och laddaren är en "standard" eftersom jag utgår från att tillverkaren skulle skrivit något i stil med "turbo" om det vore en snabbladdare.

Se till att använda en laddare som använder delta-minus tekniken, pulsladdning, temperaturavkänning och timer, samt att den mäter kontinuerligt på varje enskilt batteri. Se dessutom till att din laddare är spec:ad för batterierna du använder. Massor av laddare som är 1-2 år klarar bara upp till 2000mAh.

Sätter du i kraftigare batterier blir dom aldrig klara, timern kommer att slå ifrån innan dess. Det går att komma runt om man laddar dom 2 gånger efter varann, men då kommer man ju upp i laddtider på över ett dygn med de flesta laddare...

Tänk på att nya NiMh batterier oftast behöver laddas
och användas några gånger, innan de ger full kapacitet.
Mvh

27 timmar låter väl långt.
Jag har rotat fram följande om NiMH:
-laddfaktor ca 1,4 , samma som NiCd
-de är kämsligare för uppvärning än NiCd
-vid laddström under 0,2*kapaciteten krävs ingen annan övervakning än tiden.
-pga konstruktionen är de "trögare" än NiCd, kan alltså inte snabbladdas hårt.
Jag läste i ett tidigare inlägg att din laddare laddar med 230 mA laddström. Under förutsättning att den inte pulsar eller har andra trolleritrix för sig, vilket jag inte tror eftersom det är en "standard", prova att ladda som följer:
2300 mAh / 230 mA = 10, laddfaktor 1,4 ger 10*1,4=14 timmars laddtid, om man börjar med urladdade batterier. Kolla tempen genom att känna på dem, lite fisljummet är normalt men inte så värst mycket mer.
Har du möjlighet, mät spänningen efter laddning, ett fulladdat batteri ska ha 1,4 volt. Har de detta och verkar fulladdade är allt frid och fröjd, kom ihåg att inte ladda för länge bara. Blir batterierna för varma under laddning är strömmen för hög och då är det bara att skaffa en annan laddare, alt modifiera den du har men då krävs elektronikkunskaper.
Verkar de inte fulladdade kan man prova en eller annan timme till, kolla tempen bara.
Har du möjlighet, mät laddströmmen så kan du räkna om tiden om 230 mA inte skulle stämma.

batterierna jag har är av lite olika storlekar,
men mina 2100mah tar ca 70 minuter att ladda.
Det sägs ju att det ska korta livslängden, men de
battererna är snart 2 år, men funkar fortfarande
lika bra (GP-batterier).
Laddar dem ca 1 gång/vecka i snitt.
(Kamera, blixt m.m. slukar ju batterier)

Nu är laddningen äntligen klar.
Det tog ju "bara" 35 timmar att ladda 4 st Kodak 2300mah batterier.

Dock så verkar det ju fungera men 35 timmars laddtid är väl ändå att ta i....

Hej! var det första laddningen på dom batterierna
som du gjorde? om så, kommer du nog att märka att
laddtiden sjunker nästa gång.
Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto