Annons

Hur löser ni uppkomsten av brus från photomatix

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Hejsan, Bullen!

Jag har brus på min bild, är det nåt farligt, behöver jag söka hjälp? Min flickvän vill inte ens ta i min kamera längre.

Nej seriöst. När ni använder photomatix. Märker ni oxå av att det ganska ofta leder till en markant ökning av brus. Även om exponeringarna är tagna i ISO 200 och har så gott som obefintlig mängd brus enskilt i sig själva.. ?

Jag har provat, trots att jag dömde ut det redan innan, att liiite överdrivet brusreducera mina 3 eller 5 bilder innan kompileringen. Och det resulterar snarare i en förlust av detaljer, och konstigt nog fortfarande en brusig komposition, om dock lite mindre brus. Den mängden brus som blir i dom värsta fallen, där går helt enkelt inte att brusreducera efteråt utan att förlora detaljer man vill ha skärpa i.

Vore intressant att höra vilka spakar ni håller er undan från i rawkonvereraren innan ni går in i photomatix. Själv håller jag ner kontrast och allt som skapar för mörka skuggpartier som snarare skulle passa i en enkel exponering. Allt som har med skärpa att göra. Och sist brusreducering eftersom jag litar mer på min egen förmåga att göra ett bättre jobb i annan programvara.

Kom gärna med tips och arbetsflöden ni som lyckats och vet vad jag pratar om.

Much appreciated...
 
Har Du ingen lägre ISO-inställning än 200? Alla program som lägger samman bilder, lägger också samman bruset. Enda sättet att undvika det är att använda så lågt ISO-tal som möjligt när bilderna tas.
 
ISO 200 ska inte vara några problem på en D300. Går jag lägre, får jag mindre brus, men en sämre bild med kontrast och annat som håller ihop bilden.
 
Jag tycker inte ISO200 borde leda till så mycket brus, men du har kanske inte tagit tillräckligt många bilder för att täcka in motivets hela omfång?

Har ingen större erfarenhet av HDR, men med 5 bilder med 2EV steg mellan varje så tycker jag resultatet oftast blir bra och utan någon större mängd brus. Till vissa motiv kanske man vill använda fler bilder med mindre skillnad i exponering för bästa resultat.
 
Om det är olika bilder ( inte samma RAW 'framkallad' flera ggr) så borde bruset minska, iaf om det är äkta brus. Dåliga pixlar, heta eller med minskad kännsligthet kan dock framträda tydligare.
 
Fogel70 skrev:
Jag tycker inte ISO200 borde leda till så mycket brus, men du har kanske inte tagit tillräckligt många bilder för att täcka in motivets hela omfång?


Så du menar att det är nån sorts färgkollaps där inte tillräckligt många nivåer av en eller flera färger saknas? det tycker jag låter otippat. Men jag vet inte hur Photomatix egentligen smälter ihop bilderna. Hade varit intressant. Merge to HDR i photoshop är ju säkert en mer eller mindre automatiserad liten plugin bara av saker man säkert skulle kunna göra med olika lager och overlayeffekter lika gärna, om man bara visste exakt hur dom definierat HDR och vad det ska göra.

Har ingen större erfarenhet av HDR, men med 5 bilder med 2EV steg mellan varje så tycker jag resultatet oftast blir bra och utan någon större mängd brus. Till vissa motiv kanske man vill använda fler bilder med mindre skillnad i exponering för bästa resultat.

Ok, där gör jag lite annorlunda. Men hursomhelst, det jag mest gjort är att jag över och underexponerat en enda tagen bild, missade att nämna det, så givetvis är det samma brus som blir pålagt igen o igen o igen beroende på hur många exponeringar jag valt. Kan nog vara svårt att undvika i såna lägen då. Men ett perfekt isotal är ju inte det enda som leder till brus, det finns andra saker i exponeringen och speciella ljusförhållanden verkar skapa mer eller mindre brus oxå. vissa bilder är väl helt enkelt sämre.
 
Tomas Töråsen skrev:
Vore intressant att höra vilka spakar ni håller er undan från i rawkonvereraren innan ni går in i photomatix.

Much appreciated...


Jag låter Photomatix konvertera råfilerna själv. Har aldrig problem med brus om jag inte drar spakarna i topp utan väljer en naturlig look.
 
Prova så här

Se till att ha minst 3 olika exponeringar från samma raw (varav en är rätt exponerad). Kör lätt brusreducering på dem innan du sparar dem i 16 bitars-tif. Då bör du få ett tämligen brusfritt resultat även om du utgått från en enda raw. Funkar i alla fall för mig.

Såg nu att frågeställaren redan provat.
 
Senast ändrad:
När man ska spara ner dem i tif filer, bara lägger man in alla bilder i photoshop i PS och sen sparar ner dom i tif, sen in i photomatix?
 
maliun skrev:
När man ska spara ner dem i tif filer, bara lägger man in alla bilder i photoshop i PS och sen sparar ner dom i tif, sen in i photomatix?

Svar ja!

och det vet var lite detta jag tänkte fråga trådskaparen om. Hur ser ditt arbetsflöde ut?

Jag öppnar bilderna i RAW hanteraren, gör mina inställningar där, exakt samma på alla bilderna, dock ingen skärpepåläggning här.
skickar in bilden i PS och sedan sparar jag dom som TIFF och direkt in i Photomatix.

Här gäller det att dra i spakarna rätt, annars kan det mycket väl bli brusigt och andra tråkiga effekter.

Efter att allt detta är klart sparar jag bilden iTIFF och skickas in i PS igen. Här gör jag alla ändingar som kan behövas. Skärpning, kurvor och andra saker.
 
Kalle_B skrev:
Svar ja!

och det vet var lite detta jag tänkte fråga trådskaparen om. Hur ser ditt arbetsflöde ut?

Jag öppnar bilderna i RAW hanteraren, gör mina inställningar där, exakt samma på alla bilderna, dock ingen skärpepåläggning här.
skickar in bilden i PS och sedan sparar jag dom som TIFF och direkt in i Photomatix.

Här gäller det att dra i spakarna rätt, annars kan det mycket väl bli brusigt och andra tråkiga effekter.

Efter att allt detta är klart sparar jag bilden iTIFF och skickas in i PS igen. Här gör jag alla ändingar som kan behövas. Skärpning, kurvor och andra saker.

Enda jag gör i rawkonverteraren är vitbalans. Sen synkar jag bara utifrån den första bilden, så jag gör arbetet en gång.
Allt som har med kontrast, skärpa och överdriven förgmättnad håller jag mig ifrån.

Ett tips jag fick på annan ort var att låta photoshop lägga ihop bilderna, och sen endast göra tonemapping i photomatix, det resulterar i lite mindre brus enligt vissa.
Sen är det såklart viktigt att ha bra programvara för att brusreducera varje bild innan man lägger ihop dom, se till att ha kontroll på brusreduceringen och låt inte bara lightroom göra sin grej där.

Det är förarbetet, sen tonmapping och slutarbete i PS som du sa.

Nu har jag dock kommit på dom stora fördelarna med att väva samman exponeringar med lagermasker direkt i PS så jag använder inte photomatix längre.
 
ANNONS