Annons

Hur ljussätter man ett litet barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svedle

Aktiv medlem
Jag skall fota en kompis barn som är ett par månader gammal. Jag kan låna blixtar från mitt jobb. Det jag har tillgång till är 2st Elinchrom Style RX 600 kompaktaggregat. En 8-kantig softbox ca 1m diameter. 2st silverparaplyer, 1st shoot through paraply, 1st snoot, ett raster och en rund reflexskärm vit/silver ca 1m diameter.

Barnet kan lyfta huvudet själv men nog inte så mycket mer. Finns det några generella regler för ljussättning och poser? Det behöver inte vara jätteproffsigt men man vill ju ändå att det skall bli så bra som möjligt. Jag har inga egna barn och har därför inte övat på detta tidigare.
 

casting

Aktiv medlem
Nu är jag LÅNGT från expert på just denna typ av ljussättning, men jag brukar försöka ha en ljuskälla lite snett framifrån, och en som belyser bakifrån i håret så man får lite "skimmer" i håret. Det funkar för mig.
 

lumor_

Aktiv medlem
Är det vanligt att så små barn blir rädda när blixtarna löser ut?
Nej, de bryr sig ofta inte om det. En del blir förvånade eller nyfikna, någon enstaka kisar direkt efter blixten av bländning. Har aldrig varit med om att någon blir rädd.
Ljussättningen behöver inte vara speciell bara för att det är barn. Sänk ljuskällorna till barnets höjd och prova dig fram. Personligen gillar jag ganska jämnt ljus när det gäller barn, inte så stor skillnad mellan huvudsakliga ljuskällan och fill m a o. Smaksak antar jag.
 

Minita

Aktiv medlem
Det minsta som jag har fotograferat på uppdrag är 6 månaders korten. Jag kör med en enkel ljusuppsättning för det är ingen som vet hur länge barnet "mår bra" eller ligger still. Obelyst vit bakgrund och två blixtar. Oktaboxen som huvudljus och skuggsidan med softbox.
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=208&pos=2

Ett sådant litet barn skulle jag försöka plåta i fönsterljus eller så mycket naturligt ljus som möjligt i famnen på mamma och närbilder på händer, fötter och ansikte.

Sedan kan jag tycka att det blir lite mer värme i bilderna med en mörkare bakgrund men fortfarande en enkel ljussättning. Här är en bild på en kille dryga 12 månader.
http://www.hallsas-it.se/coppermine/cpg135/displayimage.php?album=281&pos=0

Fortfarande en enkel ljussättning men här finns ett hårljus (raster) och med lite tur, är krabaten på rätt ställe "då och då".

Ett litet tips som visserligen är lite off i denna tråden. Släpp inte in en Boby Car. Pepparkaksgubben här ovanför körde rakt igenom bakgrunden......
 

Fotofarsan

Medlem
Min dotter hatar blixten

Är det vanligt att så små barn blir rädda när blixtarna löser ut?
Har väl inte så mycket att tillägga till föregående tips, vill mest bara säga att när jag fotar min dotter så HATAR hon blixten, jag vill väl inte påstå att hon blir "rädd", men det stör så pass mycket att hon inte vill bli fotograferad alls.
 
ANNONS