Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur lyckas med svart/vitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Hur gör man för att lyckas med svart/vita bilder (från digitalt)? Jag vill ha mer mustigt i bilderna men de blir bara går-daskiga? Vilket verktyg i Photoshop är det som gömmer hemligheten?

Jag kör först i channel mixer, ungefär 60,30,10. Glöm inte att bocka för monokrom.

Sedan måste du justera kurvan för att få rätt drag i bilden. En s-formad kurva gör kurvan brantare i mellantonare, alltså höjer kontratsen, utan att bilden förlorar teckning i det ljusa eller mörka.

Kolla gärna igenom mina bilder. Jag har många svartvita.

Jag skulle föreslå en kombination av channel mixer, curves och slutligen levels. I den ordningen. Och gör lager av dom så att du kan justera allt i efterhand.

Exakt hur du skall blanda kanalerna beror lite på din bild. Om du vill att allt som reflekterar mycket rött i bilden skall bli ljust så drar du på på den röda kanalen, och likaledes med dom andra kanalerna. Eller nån valfri blandning. För bilder på människor med ljus hy är det poppis att bara dra på den röda kanalen för då blir allt som reflekterar rött, dvs hud, väldigt ljust och mjukt.

Om du sen vill ha mer kontrast så är S-kurvrådet ovan bra. Var försiktig bara, det är lätt att fräta ut dom ljusa partierna eller becka igen dom mörka totalt om man tar i för mycket och redan ligger på gränsen. Man kan försöka med att platta till ändorna på kurvan lite så dom är raka ifall det händer.

Glöm sen inte att finjustera med levels/nivåer så att du verkligen har både nästintill svarta och vita partier i bilden. Det är så man slipper dassiga bilder.

Kurvor/curves

Det är det enda man behöver säga,, kräver övning men med precision så kan du göra nästan allt där!!!

Mvh Niclas,

FUSKA!

Bara för att få en överblick och en känsla för vad du tycker om så är "Optikverve Labs" en riktig hit. Det är ett plug-in till PS som gör ett slags digitalt mörkrum åt dig. Du kan göra flera varianter av både färg och S/V med olika färgstick och ISO-brus. Det är ett billigt fusk, men det kan ge dig riktigt bra inspiration och ideér! Googla efter "Virtual Photographer"

Alla effekter som visas görs enkelt m.h.a. de tips de fina herrarna ovan gett dig, men det är som sagt en kul grej att mixtra med.

MVH Daniel Hansson

PixelGenius PhotoKit, helt jäkla överlägset och med många olika alternativ. Man slipper dessutom pilla själv vilket kan vara riktigt skönt ;)

http://www.pixelgenius.com/

Vad du än gör, och jag kan väl inte säga detta tillräckligt, använd INTE mode > grayscale, Photoshop gör ett värdelöst jobb tyvärr.

Lade upp exempel på PS vs Photokit, lite svårt att se med så små bilder men PS dödar verkligen detaljerna.

Photoshop CS2 (Mode > grayscale)

PhotoKit 1/2 Green

Senast ändrad:
Som en motvikt mot användarna av plug-ins, så kan jag bidra med min metod. (Jag har inget emot plugins; själv så använder jag virtual photographer rätt ofta)

Om du fotar RAW:
Dra ner färgmättnaden till botten. Justera sedan vitbalansen för att få till det som du vill ha det. Och om du kör med PS kan du även ställa in varje färg för sig.

Om du kör JPG (eller RAW, men föredrar denna metod):
Skapa ett st. Hue/saturation-lager.
Ställ in lagret på läge "color".
Skapa ett till Hue/saturation-lager.
Dra ner färgmättnaden i botten på det senaste (översta) lagret.
Använd Hue-reglaget på det första lagret (undre) för att få till det resultat du är ute efter.

Eller (som sagt), om du är lat, använd någon plugin som du tycker ger ett tillräckligt resultat.
Exempel på vad Virtual photographer kan göra finns på: http://www.mikael-andersson.com/vphot

Utöver de vanliga kurvorna och nivåerna, använd kanalblandaren. Personligen tycker jag också att svartvitt ofta tjänar på att bli ett litet snäpp mörkare, dvs. minska gamma, men bara lite. Svartvitt tål också ofta lite mer kontrast. Bifogar fil på resultat av olika kanalblandningar.

Bilagor

• bw_filter.jpg
    bw_filter.jpg
    20.2 KB · Visningar: 847
Jag använder mig ofta av en metod, som beskrivs av Thomas Niemann på hans websida epaperpress, för att göra svartvitt av digitala bilder. Här finns även en action till Photoshop att hämta.

http://www.epaperpress.com/psphoto/index.html

Sen finns ju alltid möjligheten att använda svartvit film, vilket är det bästa sättet att få en svartvit bild! Och filter i diverse färger: rött, gult, grönt alltefter önskad effekt.

Mvh
Janne

froderberg skrev:

Sedan måste du justera kurvan för att få rätt drag i bilden. En s-formad kurva gör kurvan brantare i mellantonare, alltså höjer kontratsen, utan att bilden förlorar teckning i det ljusa eller mörka.

Jag tycker det aldrig blir bra då jag försöker med en s-kurvad, skulle du kunna visa med en printscreen hur du ungefär gör med kurvan?

Typisk S-kurva för att öka konstrast... Kör åt andra hållet för att minska kontrasten. Platt ut ändan för att unvika att fräta ut vita partier eller klogga igen dom svarta.

Sen kan man ju gå in lite mer på hur man komprimerar olika färgnyanspartier med kurvorna, men det är överkurs ;)

Tänk också på att vilken vitbalans originalbilden har påverkar det svartvita resultatet.

Ett bra sätt att konvertera en färgbild till sv/v är med hjälp av ”Calculations” i PS.
Gör så här:

Välj meny
Image – Calculations
Som du ser så ändras bilden direkt till sv/v.

Ange följande värden

Source1: din fil
Layer: Background
Channel: Gray

Source2: din fil
Channel: Red (testa även med green, blue)
(Green funkar bra för att ge röda läppar lite mer stuns i porträtt tex)

Blending: Overlay (testa även med andra typer av bladning)
Opacity: 30-50% (testa olika värden, högre värde -> högre kontrast)
Mask: ej ikryssad
Result: New document

Tryck OK, när du är nöjd med hur det ser ut.
Ett nytt dokument skapas, men det är nu bara luminanskanalen.

Välj därför meny:
Image – Mode – Grayscale

Luminanskanalen konverteras till ett vanligt PS-dokument som går att jobba vidare med.

Klart!

Goran skrev:
Ett bra sätt att konvertera en färgbild till sv/v är med hjälp av ”Calculations” i PS.
Gör så här:

Välj meny
Image – Calculations
Som du ser så ändras bilden direkt till sv/v.

Ange följande värden

Source1: din fil
Channel: Gray

Source2: din fil
Channel: Red (testa även med green, blue)
(Green funkar bra för att ge röda läppar lite mer stuns i porträtt tex)

Blending: Overlay (testa även med andra typer av bladning)
Opacity: 30-50% (testa olika värden, högre värde -> högre kontrast)
Mask: ej ikryssad
Result: New document

Tryck OK, när du är nöjd med hur det ser ut.
Ett nytt dokument skapas, men det är nu bara luminanskanalen.

Välj därför meny:
Image – Mode – Grayscale

Luminanskanalen konverteras till ett vanligt PS-dokument som går att jobba vidare med.

Klart!

Intressant! Vad har det för fördelar jämfört med att bara köra blanda kanaler varianten?

ANNONS
Götaplatsens Foto