Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur många har en 1d mk3?
- Trådstartare pl2se
- Start datum
Kalle_B
Aktiv medlem
Den som söker han finner.
http://www.fotosidan.se/dp/productowners.htm?product=14053
Kanske det finns någon mer som inte har anmält sitt kamerainnehav, jag vet inte, men bör väl ge en bra fingervisning.
http://www.fotosidan.se/dp/productowners.htm?product=14053
Kanske det finns någon mer som inte har anmält sitt kamerainnehav, jag vet inte, men bör väl ge en bra fingervisning.
Danlo
Avslutat medlemskap
Jag skulle gissa att väldigt många lägger de prylar de önskade att de hade i kameraväskan.
Och så undrar jag varför (utan att ens veta vad svart och vitpunkt är för något i Photoshop) man köper en kamera för över 30.000 kronor när man förmodligen skulle ta bättre bilder med en helautomatisk kompakt?? Bara en lätt undran..
Och så undrar jag varför (utan att ens veta vad svart och vitpunkt är för något i Photoshop) man köper en kamera för över 30.000 kronor när man förmodligen skulle ta bättre bilder med en helautomatisk kompakt?? Bara en lätt undran..
Danlo
Avslutat medlemskap
tiq skrev:
av samma anledning folk köper ferrari istf volvo.
... de tror alltså att de blir bättre förare i sin ferrari???
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Om folk vill spendera mycket pengar på en fin kamera så är det väl upp till dem? Vad spelar det för roll om man själv har en billigare modell och ändå tar grymma bilder? Behov/önskan/prioriteringar...det finns hur många anledningar som helst...
Misstänker lite avundsjuka här.
Det är lite som att gå på gym...du är väl inte där för någon annans skull än för dig själv och ditt egna välbefinnande?
Det är lite som att gå på gym...du är väl inte där för någon annans skull än för dig själv och ditt egna välbefinnande?
fjalstal
Aktiv medlem
Delay skrev:
Skulle nog tro det
Igår stod jag och plåtade segling ihop med en av Lysekils sportfotografer. Han har en mkII, funderar på en mkIII, men hade istället sin 30D (med nåt stort och vitt på) med sig då mkII:n är tung och klumpig att släpa på. Rätt redskap för varje situation är knappast fel, men många har mycket tydligt kameran som accessoar.
Det tog mig några dagar att fatta varför vissa bekanta såg på håll att 30D:n jag har på jobbet inte är t ex en 400D. Sen insåg jag att kameraremmen har en röd kant som inte de "lägre" modellerna har. Folk tycks ha koll på sånt. Energislöseri?
Segeson
Aktiv medlem
Nej, jag blir inte bättre som förare.Danlo skrev:
... de tror alltså att de blir bättre förare i sin ferrari???![]()
Däremot är det avsevärt mycket roligare och köra omkring i en Ferrari än i en Volvo.
(kanske finns någon parallell)
StaffanW
Aktiv medlem
Själv bytte jag ut min röda kamerarem till 20D mot den svarta som egentligen hör till 350D. Tycker att den svarta är snyggare helt enkelt....fjalstal skrev:
Det tog mig några dagar att fatta varför vissa bekanta såg på håll att 30D:n jag har på jobbet inte är t ex en 400D. Sen insåg jag att kameraremmen har en röd kant som inte de "lägre" modellerna har.
NiklasÖ
Aktiv medlem
Segeson skrev:
Nej, jag blir inte bättre som förare.
Däremot är det avsevärt mycket roligare och köra omkring i en Ferrari än i en Volvo.
(kanske finns någon parallell)
Ett annat argument skulle ju kunna vara:
1.) För att jag/man har råd!!! ;-) (jag hör tyvärr inte dit!)
2.) Med sina 63 (eller är det 65) olika mätzoner får man mycket god hjälp med exponeringen om man antingen själv upplever det som problematiskt alt. vill satsa mer krut (tid/energi) på komposition mm.
Inom mc-sporten vill nästan alla förare köra med de bästa stötdämparna som finns på marknaden eftersom det dels inger förtroende (mycket sitter i huvudet) men också för att det ger ett tekniskt försprång jämfört med dem som inte har (större säkerhet/lättare att få ner kraften vid acc./ret.).
Om man nu plåtar mycket sport, som amatör, och har råd att köpa samma utrustning som proffsen underlättar då inte det att få med sig bättre bilder hem, oavsett om de i andras ögon är bra eller inte, jämfört med billigare utrustning? Novis fråga från en som är relativt okunnig!
Mvh!
// Niklas
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Danlo skrev:
Jag skulle gissa att väldigt många lägger de prylar de önskade att de hade i kameraväskan.
Snacka om att vara avundsjuk
Hur många tror du det är på Fotosidan som äger en MKIII:a och inte skulle veta vad svart & vitpunkt är. Och som skulle ta bättre bilder med en kompakt.
De som har gott om pengar och ett stort intresse för Foto eller någon annan hobby vill givetvis ha bra grejor.
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Precis som Lars skriver så handlar det om ren avundsjuka.
Varför kan man bara inte vara stolt och glad över den kamerautrustning man själv har och försöka utvecklas så mycket man bara kan med den, istället för att ödsla energi på att fundera så mycket på varför folk lägger ner 30.000:- (eller mer) på ett kamerahus?
Det kommer alltid att finnas folk som har bättre/fler prylar än en själv. Är det ett problem? Självklart inte, jag trivs förträffligt med min 30D och tar fantastiskt roliga, fina, skarpa och färgrika bilder som jag har mycket nöje utav.
Sen får folk ha hur många MK2, 3, 4, 5, 6, 7...dom vill, varesig de "behöver" dem eller inte.
Varför kan man bara inte vara stolt och glad över den kamerautrustning man själv har och försöka utvecklas så mycket man bara kan med den, istället för att ödsla energi på att fundera så mycket på varför folk lägger ner 30.000:- (eller mer) på ett kamerahus?
Det kommer alltid att finnas folk som har bättre/fler prylar än en själv. Är det ett problem? Självklart inte, jag trivs förträffligt med min 30D och tar fantastiskt roliga, fina, skarpa och färgrika bilder som jag har mycket nöje utav.
Sen får folk ha hur många MK2, 3, 4, 5, 6, 7...dom vill, varesig de "behöver" dem eller inte.
Laesk
Aktiv medlem
Själv har jag 400D + 1D mk2 N ... o ofta ställer jag mig frågan, behöver jag verkligen 1D:n?
Visst är greppet o tyngden underbart i sig, men är de värt pengarna. Fotade sjuhäradsfestivalen förra helgen med båda husen. (85/1,8 och 70-200/2,8 IS)
O bilderna blev minst lika bra med 400D:n..
Ha två hus kan va gött vid just evenemang o handboll osv, men funderar på att byta 1D:n mot nått billigare. Suget efter 5D finns med, just för att kunna ta vida HDR-landskapsbilder me mitt Sigma 12-24.
Usch vilken dyr hobby man gett sig in på.. Jag som trodde jag skulle vart nöjd i 5-10 år framåt me min 350D, tamron 28-75 och 70-200/4 som jag köpte för 2år sen.
Visst är greppet o tyngden underbart i sig, men är de värt pengarna. Fotade sjuhäradsfestivalen förra helgen med båda husen. (85/1,8 och 70-200/2,8 IS)
O bilderna blev minst lika bra med 400D:n..
Ha två hus kan va gött vid just evenemang o handboll osv, men funderar på att byta 1D:n mot nått billigare. Suget efter 5D finns med, just för att kunna ta vida HDR-landskapsbilder me mitt Sigma 12-24.
Usch vilken dyr hobby man gett sig in på.. Jag som trodde jag skulle vart nöjd i 5-10 år framåt me min 350D, tamron 28-75 och 70-200/4 som jag köpte för 2år sen.
tilholm
Aktiv medlem
Jag kan ju säga att jag har sedan jag var 18 år ca tyckt det varit kul att ta bilder. Vid fest och promenader i naturen tog jag alltid bilder, men det var också allt. Hade en kompakt digitalkamera men inte så mycket inställningsmöjligheter...
Nu mindre än 10 år senare blommar intresset upp igen. Som tur är har pojkvännen en EOS 20D med en del objektiv till. Jag hade ingen aning om vad brännvidd, slutare och bländare var för något. Men sakta med säkert så lär man sig de utrycken, nu vet jag vad det är iaf
Med en vanlig kamera hade jag inte tyckt det var kul att läsa om hur man gör, det roliga är ju att lära sig något och sedan prova det i praktiken. Ohc vet man om att man inte har möjlighet att prova, varför sitta i timmar och läsa då?
Nåja, det jag ville säga var: Om folk har råd tror jag absolut att det är värt det! Man vet om att man har bra grejer, vilket ger en extra puff i rätt riktning! Ingen är född proffs, utan alla måste lära sig! Själv har jag precis bara börjat...
Nu mindre än 10 år senare blommar intresset upp igen. Som tur är har pojkvännen en EOS 20D med en del objektiv till. Jag hade ingen aning om vad brännvidd, slutare och bländare var för något. Men sakta med säkert så lär man sig de utrycken, nu vet jag vad det är iaf
Med en vanlig kamera hade jag inte tyckt det var kul att läsa om hur man gör, det roliga är ju att lära sig något och sedan prova det i praktiken. Ohc vet man om att man inte har möjlighet att prova, varför sitta i timmar och läsa då?
Nåja, det jag ville säga var: Om folk har råd tror jag absolut att det är värt det! Man vet om att man har bra grejer, vilket ger en extra puff i rätt riktning! Ingen är född proffs, utan alla måste lära sig! Själv har jag precis bara börjat...
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Foto är ju en billig hobby i förhållande till mycket annat 
pl2se
Aktiv medlem
oj va svar...
Men det första jag fick besvarade kanske frågan i alla fall. Det verkar finnas cirka 50 mk3 hus här på fotosidan.
Orsaken till min undran är bara den att jag tycker det finns så otroligt många åsikter om detta hus, men samtidigt verkar det ju inte ha levererats ut så himla många. Funderade mest på om alla med sina åsikter verkligen hade ett hus eller hade testat ett.
En smal produkt, men tusen åsikter.
mvh
Peter
Men det första jag fick besvarade kanske frågan i alla fall. Det verkar finnas cirka 50 mk3 hus här på fotosidan.
Orsaken till min undran är bara den att jag tycker det finns så otroligt många åsikter om detta hus, men samtidigt verkar det ju inte ha levererats ut så himla många. Funderade mest på om alla med sina åsikter verkligen hade ett hus eller hade testat ett.
mvh
Peter
Lars Johnsson
Aktiv medlem
Re: oj va svar...
Det är inte en smal produkt, men kameran är ju nästan helt ny och har precis börjat säljas. De flesta affärer har ju inte ens kameran hemma så du kan köpa den. Vänta ett tag tills försäljningen kommit igång. Sen kommer lika många att äga den som det var ägare till MKII eller MKII N
pl2se skrev:
mvh
Peter
Det är inte en smal produkt, men kameran är ju nästan helt ny och har precis börjat säljas. De flesta affärer har ju inte ens kameran hemma så du kan köpa den. Vänta ett tag tills försäljningen kommit igång. Sen kommer lika många att äga den som det var ägare till MKII eller MKII N
Palletheking
Aktiv medlem
Re: oj va svar...
Åsikterna kring huset tog ju fart långt innan den nått marknaden. Men som sagt, den lär bli en storsäljare. Det divideras om problem med af, men sanningen är ändå att antalet nöjda ägare är betydligt fler än de som är missnöjda. För egen del är jag väldigt nöjd. Misstänker att kamerans af kanske inte är på topp. Har dock inte testat med nya uppdateringen. Att folk lägger in en massa som de inte har i verkligheten i sin kameraväska hör nog till sällsyntheterna. Själv la jag i mina prylar innan jag fått dem, men de var beställda. Vad beträffar dyra leksaker så ser inte jag något problem med det så länge det inte går ut över någon annan. Om det gör så, antar jag att mandatet att beklaga sig ligger hos den drabbade. Håller ändå med om att det kan vara rätt intressant att diskutera, dock ej att attackera.pl2se skrev:
mvh
Peter
fjalstal
Aktiv medlem
Delay skrev:
Själv har jag "bara" en Canon Pro1 och en gammal G2:a. 30D:n är jobbets (fast jag har tillgång till den) och en egen kamera i 30D:s klass är just nu inte "helt" realistiskt privat. Därför lägger jag för tillfället energin på att plåta i jobbet. Jag skulle givetvis kunna vara avundsjuk på de med fina kameror, men glädjen av att jag till stor del får plåta i jobbet (den här veckan: http://www.fjallstal.se/match2007 . Ligger för tillfället på min webbplats då kommunens strulade...) är nog för mig. Ägandet är imho inte det viktiga, utan fotograferandet. Andra kanske värderar själva prylägandet mer, och dom har säkert lika kul dom. Avundsjuka är ALDRIG positivt.