Annons

Hur många pixel för landkskap?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för länken. Du har nog rätt. Det är en teknik som ger fördelar. Precis som HDR eller Panorama.
Ett sätt att komma runt kamerornas och optikens begränsningar.
Vilka program använder man idag för att stacka bilderna? Det måste ju inte vara inbyggt i kameran. Ser att jag nog också skulle kunna dra nytta av detta ibland.
För landskap har jag använt PS lagerhantering och gjort det manuellt, då med två bilder. PS har en stackingfunktion också.

För makro använder jag Zerene
 

Bengf

Aktiv medlem
Här finns exempel på landskapsbilder med fokusstackning. Jag tror att det vore omöjligt att åstadkomma de flesta av bilderna utan fokusstackning.

Jag käre söte som en arbetskamrat brukade säga. Vilka bilder, lika bra man slänger kameran man har, är nog duktig med Photoshop förmodar jag också.
 

lofling

Aktiv medlem
Det borde kunna fungera med landskapsfoto också, men jag har inte ännu satt mig in hur det fungerar, får ta och ladda ner manualen.

Har själv använt manuell stackning i landskapsfoto, men det brukar räcka med några få bilder så täcker man skärpedjup från 0,5 m till oändligheten. I makro kan man ju behöva 50 eller mer


Edit. Jag tog hem manualen och det är tveksamt det fungerar för landskap, man kan ställa steg från 1-10 och det är ju då inte troligt att man kan täcka upp bilder till oändligheten. Jag hade istället hoppats att man angav början och slutet samt antal bilder.
Man kan ta många bilder, har för mig upp till 50. Hur stor skillnad det blir i fokus mellan stegen beror på objektiv, inställningar, mm. Beräknas tydligen av kameran.
 

alfin

Aktiv medlem
iPhone 7 sensor är 5.16 mm x 6.25 mm om jag är rätt underrättad. För trådskaparen duger den sensorn till A4 utskrift.
För exakt samma kvalitet till A2-utskrift skulle alltså fyra gånger den sensorn duga. Det är 10.32 x 12.50 mm. En lillfingernagel.
En printer jobbar med upplösning, dvs antalet pixlar per enhet. Storleken på sensorn är oväsentligt för utskriftsstorleken. Däremot påverkas ju annat, t ex brus.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
En printer jobbar med upplösning, dvs antalet pixlar per enhet. Storleken på sensorn är oväsentligt för utskriftsstorleken. Däremot påverkas ju annat, t ex brus.
Ja, det var därför jag tänkte att fyra gånger fler pixlar och fyra gånger större yta skulle ge bra förutsättningar för samma kvalitet i en fyra gånger större (yta) utskrift
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
En printer jobbar med upplösning, dvs antalet pixlar per enhet. Storleken på sensorn är oväsentligt för utskriftsstorleken. Däremot påverkas ju annat, t ex brus.
Vänta lite nu. Sensorns storlek och upplösning spelar visserligen ingen roll rent teoretiskt. Men dess egenskaper gör det. De påverkas av storleken.
Man ser att graderingarna från en MF kamera ger bättre och jämnare graderingar i himlen än en från en FF kamera på grund av 16 bitar färg jämfört med 14 bitar. Även i en A2 bild. Inte mycket men synbart.
I större utskrifter blir det också tydligt att en större sensor har mer detaljer i 50 MP än vad en Canon 5Ds r har. Kanske på grund av att kamerorna byggs och korrigeras mer manuellt. Förmodligen också på att en 50C sensor kostar som en avancerad semi-pro kamera.
Så även om jag brukar säga att jag klarar mig fint med mina APS-C kameror upp till och med A2 så innebär det inte att jag inte ser skillnaden i en bild från en avancerad Hasselbladare.
I A2 knappt synbar men vid större utskrifter blir skillnaden allt tydligare.
Så visst påverkas utskrifterna av sensorn. Inte av storleken i sig mig av dess egenskaper. En mindre sensor har oftast sämre egenskaper än en större.
Man kan efter lite redigering visserligen få otroligt bra utskrifter i A3 från en iPhone av senaste modell. Fast visst blir det lite bättre med en riktig kamera som har en större sensor. Inte mycket men synbart.
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, det var därför jag tänkte att fyra gånger fler pixlar och fyra gånger större yta skulle ge bra förutsättningar för samma kvalitet i en fyra gånger större (yta) utskrift
Fast du refererade till storleken: "För exakt samma kvalitet till A2-utskrift skulle alltså fyra gånger den sensorn duga. Det är 10.32 x 12.50 mm. En lillfingernagel"

Talar vi pixlar är vi överens, men då bör du uttrycka dig så du inte missförstås.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fast du refererade till storleken: "För exakt samma kvalitet till A2-utskrift skulle alltså fyra gånger den sensorn duga. Det är 10.32 x 12.50 mm. En lillfingernagel"

Talar vi pixlar är vi överens, men då bör du uttrycka dig så du inte missförstås.
Jag svarade på iSolens kommentar på mitt inlägg om att just fyra gånger fler pixlar bör vara en bra förutsättning. Drog resonemanget vidare därifrån.
 

lofling

Aktiv medlem
Man kan sätta upp till 300 bilder, men stegen från 1-10 styr avståndet till nästa. Vet inte hur stora steg det är i 10
Ok. Antalet bilder har jag inte funderat så mycket på. Har inte beställt kameran än...

Hur som helst, storleken på stegen varierar är den information jag hittat. Den beräknas av kameran baserat på bl a CoC men om jag fattat det rätt har Nikon nog använt en lite för stor storlek för det tyvärr.
 

martinator

Aktiv medlem
Med såna pengar skulle jag inte välja en sådan kamera pga handhavandet. En kamera som man inte har med sig tar inga bra bilder.
Fast nu frågades det efter en optimal kamera för landskapsfotografering. Att då börja gnälla om att allt större än en flugskit inte går att bära med sig blir löjligt. Orkar man inte bära har man valt fel hobby. Kan rekommendera luftgitarr om du känner att kameran börjar bli tung.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Fast nu frågades det efter en optimal kamera för landskapsfotografering. Att då börja gnälla om att allt större än en flugskit inte går att bära med sig blir löjligt. Orkar man inte bära har man valt fel hobby. Kan rekommendera luftgitarr om du känner att kameran börjar bli tung.
Det optimala är alltid en kompromiss.
 

iSolen.se

Guest
Fast nu frågades det efter en optimal kamera för landskapsfotografering. Att då börja gnälla om att allt större än en flugskit inte går att bära med sig blir löjligt. Orkar man inte bära har man valt fel hobby. Kan rekommendera luftgitarr om du känner att kameran börjar bli tung.
Nu är handhavandet av en kamera lite mer än att bära.

Jag brukar kånka på två kameror och några objektiv plus stativ så jag är van.

Jag har pga vikten ändå tittat på A7RIi men det föll pga handhavandet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nu är handhavandet av en kamera lite mer än att bära.

Jag brukar kånka på två kameror och några objektiv plus stativ så jag är van.

Jag har pga vikten ändå tittat på A7RIi men det föll pga handhavandet.

Skulle jag komma med 2 st D810 knallandes i lilla bruksorten Degerfors, då finge jag nog stämpeln att jag tror jag är en världsfotograf med mycket pengar, den lilla RX100 som jag har tror dom nog kostar en tusenlapp så då klarar jag mig fint, det är nog lättare i storstan kan jag tro, där bryr sig folk mindre.
 
ANNONS