Annons

Hur många pooler kommer FS att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

freolo

Aktiv medlem
Jag är nyfiken på hur många pooler som det är tänkt att fotosidan ska ha?? Kommer det vara ungefär liknande lista på dagens "kategorier" som man kan välja till en bild?
Jag tycker det saknas några givna pooler. T.ex.:
Natur
Porträtt
Sport

Man måste ju kunna ta bort pooler lite eftersom, så därför tycker jag att det vore en bra idé att börja lägga in lite enkla pooler så att första-gångs-användare snabbt förstår nyttan av poolerna!

Jag tror att poolen "täby galopp 12 sept" är direkt vilseledande!

Hur många pooler? Svar: ingen aning....

Jag är tveksam till pooler för varenda motivkategori, då tror jag mer på filtrering man kan ställa in, precis som vid bildsökning. Det blir en herrans massa pooler annars.

Men några huvudgrupper som de Fredrik föreslår kan vara relevant; vi vet den lämpliga inte uppdelningen än.

En "Nybörjarpool" står på tur (se denna diskussion)

Varför är Täby Galopp vilseledande?

Funderar lite på att droppa "Avancerad kritik", någon som tycker annorlunda? Fyller den någon funktion, säger de uppdelade betygen en något? Den tillsammans med "Bildkritik" förvirrar nog en del, och får en att fundera på skillnaden.

Varför jag undrar hur många pooler det kommer att vara är för att idag är det så liten skillnad mellan tidigare "bildkritikalbum" och poolen bildkritik. Om man bara har den uppdelningen så ser man inte nyttan med pooler. Man kan tycka att "det är ju som förr, så varför röra till det?".

Mitt inlägg syftade mest till att fort skapa några pooler så att man kan testa att lägga in lite olika bilder i lite olika pooler. Mest för att lära sig att se nyttan av poolerna. Att kunna testa lägga in en bild i några olika pooler, etc.

Och eftersom jag har den åsikten att man bör börja med de enklaste formerna av pooler för att få (stora massan av) användarna att förstå användningsområdet, så tycker jag att Täby galopp är vilseledande på det sättet att det är så otroligt liten del av fotosidan-medlemmarna som ens har möjligheten att ta en bild på Täby galopp.

Jag tycker att "avacerad teknik" fyller en funktion i att folk kan se att man kan använda poolerna på lite olika sätt. Den är absolut inte klockren, men man ser att det ÄR skillnad från förr och det tror jag har ett värde i sig. Det var just "avacerad kritik" som gjorde att jag började förstå nyttan av poolerna.

Mitt förslag, lägg till "nybörjarpool" och lägg till någon till pool som många kan tänkas ha nytta av. Skapa lite olika regler för de olika poolerna så att man ser skillnaden mellan poolerna. När sedan dessa pooler har legat ute ett tag och folk börjat tröttna/vilja ha mer, pooler så kan man DÅ börja stuva om. När medlemmarna har förstått poolerna så kan man mycket väl sätta dit en "Täby galopp"...

/Fredrik (som gärna vill hoppa i en pool)

P.S Men det verkar bara vara jag och du Christer som har någon åsikt i ämnet hittills...

Dom andra kanske gör något vettigare än att hänga vid datorn, som att vara ute och fotografera tex :)

Fn kan man inte betygsätta bilder utanför poolerna - vilket gör dem annorlunda än "Bildkritikalbum" (som ju inte finns längre).

Men det där vet jag en del ogillar; men jag är ivartfall av åsikten att det inte skall finnas en generell bedömning - en bedömning skall göras utifrån "kontext", där man bedömer just det fotografen har begärt betyg på. Det nya är ju egentligen att det är OK att bara visa bilder - utan att explicit begära in (hård men rättvis) kritik - så var det inte förut. Men det där är inte så lätt att förmedla...

Jo, Täby vart ju en rätt tom pool dessutom - jag trodde det skulle komma in betydligt fler bilder från den utflykten. Pooler är ju inte enbart för att få lägga in själv i; utan att kunna kommentera andras tex från en utflykt man läst om men inte kunde vara med på, eller "Bosses resa".

clindh skrev:
Dom andra kanske gör något vettigare än att hänga vid datorn, som att vara ute och fotografera tex :)
Låter vettigt! Jag drar ut en sväng på en gång!
Fn kan man inte betygsätta bilder utanför poolerna - vilket gör dem annorlunda än "Bildkritikalbum" (som ju inte finns längre).
Det känns nästan lite för lite skillnad.
Men det där vet jag en del ogillar; men jag är ivartfall av åsikten att det inte skall finnas en generell bedömning - en bedömning skall göras utifrån "kontext", där man bedömer just det fotografen har begärt betyg på. Det nya är ju egentligen att det är OK att bara visa bilder - utan att explicit begära in (hård men rättvis) kritik - så var det inte förut. Men det där är inte så lätt att förmedla...
Det är en god idé att kunna lägga upp en bild utan att få kritik på den.
Kanske borde alla bilder vara av den typen och vill man ha krtik får man lägga upp den i någon pool.
Jo, Täby vart ju en rätt tom pool dessutom - jag trodde det skulle komma in betydligt fler bilder från den utflykten. Pooler är ju inte enbart för att få lägga in själv i; utan att kunna kommentera andras tex från en utflykt man läst om men inte kunde vara med på, eller "Bosses resa".
Sant! Men man blir oftast mer engagerad i en pool om man lägger upp en bild där först.

ANNONS
Götaplatsens Foto