Annons

Hur många steg är det mellan f4.5 och f?2

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Exponeringskompensationen påverkar ljusmätaren och gör den mer eller mindre känslig.

Kör du i Tv- eller Av-läget så kommer antingen bländare eller slutare att ändras motsvarande din kompensation. De hålls bara konstanta om du har läget för manuell exponering inställt. Så du har antingen tittat fel när du har observerat din kameras beteende, eller så har du något slags auto-ISO-läge påslaget som gör att kamerans känslighet ändras istället för bländare eller slutare.

Du har rätt! Det är nog i M-läget både f-värdet och slutartiden står fast, mindes fel (har ej kameran framför mig nu).

Men hur kan exponeringen bli ljusare då fast både bländare o tid är konstant? Eller exponerar kameran bara "fel" då (dvs för ljust eller för mörkt) jmf m perfekt exponering enligt ljusmätaren? Fast det kanske inte blir fel heller utan just det resultatet man vill uppnå.

Om du är i m-läget och inte har auto-ISO på så blir bilderna inte mörkare eller ljusare av exponeringskompensationen. Den påverkar enbart ljusmätaren, som i det manuella läget är en rådgivande och inte en kontrollerande funktion.

Okej, tack det stämmer nog.

Tror inte jag har auto ISO läge på, vet inte ens var man ställer in det på min 350D. Eller om det går ens.

Men i AV resp TV läget så vad menas eg m + eller - tecknena då för exponeringen blir väl den samma eller det kanske är det som är själva grejjen? Fast skärpedjupet kan ju ändras p g a ändrad bländare.

Blandar nog ihop detta m "gafflande" eller vad det nu kallas. När man tar tre bilder m olika exponering (tid) för att se vilken som blir bäst...

Janne H skrev:
1/50s och f4 ger samma exponering som 1/100s och f2.8 eller 1/200s och f 2.0. Gäller även 1/400s o f 1.4 eller 1/25s och f 5.6......

/Janne

Så här typ? Ifall man rattar på exponeringskompensationen så att mätaren flyttas till - eller +.

Uttryck skrev:
Förresten, en fråga till...

[...] kan jag väl även ställa "exponeringskompensation" (tror jag det heter?). [...]

Exponeringsmätningen vill göra en "normal" exponering, varken för ljus eller för mörk.

Tre ornitologiska exempel:

1) Plåtar du en gråsparv blir den säkert bra.

2) Plåtar du en rentvättad svan vill du nog ha en ljusare bild, men kameran försöker göra en "normal" bild och svanen blir lite grådassig. Använd exponeringskompensationen för att överexponera bilden! Den blir väldigt ljus, men en svan skall ju vara ljus.

3) Plåtar du en koltrast vill du nog ha en mörkare bild, men kameran försöker göra en "normal" bild och trasten blir lite grådassig. Använd exponeringskompensationen för att underexponera bilden! Den blir väldigt mörk, men en koltrast skall ju vara mörk.

ANNONS
Götaplatsens Foto