Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man får EF 50/1.4 att hålla.

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det FTM på den?

Japp...dock en annorlunda lösning på detta rent tekniskt jämfört med Canons objektiv med ringformad USM-motor.

Ett tips hur undvika skador på 50/1,4:an....köp orginal motljusskyddet. Detta fäster i själva objektivkroppen och skyddar frontlinsen/tuben mycket bra.....voila problemet/oron borta :)

mvh / Matti

Kopplar alltid in MF när jag inte använder de objektiv som saknar ringfokus. Särskilt Tamron 28-75 vill jag inte ska vrida sig samtidigt som AF är inkopplad. Känns som något kommer brytas då inuti.

Om jag tar mitt EF 50 1.8 II och vrider med AF på så går det trögt och jag hör att motorn snurrar med. Alltså inte bra att göra. Om jag flyttar omkopplaren till MF så känner jag direkt att driften släpper och fokuseringen blir otroligt lättvriden......alltså kanske det är ett bra förslag att koppla ur AF vid förvaring, men detta alltså på 1.8 II....å andra sidan så är ju driften fortfarande kopplad mellan fokusring och lins, oc hdet är säkert där risken ligger.

Samma sak gäller med EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM, som har mikro-USM. Där går det mycket trögt att vrida fokusringen manuellt, om AF är inkopplad. Tvingar man den hör man tydligt rasslet när växellådan tvingas åka med.
Men med urkopplad AF (alltså MF) blir det tyst och fokusringen åker lätt fram och tillbaka. Känns ganska självklart att om man kopplar om till MF, fokuserar på oändligt och tillbaks till AF slipper transmissionen ta upp ev. stötar mot optikens front. På det objektivet hjälper det inte med motljusskydd, för det sitter i den rörliga delen av objektivet.
Objektiv med ringformad USM har ofta interfokusering, och då existerar ju problemet inte alls.

Som sagts tidigare är 50/1,4:an en "specialare".....Canons enda objektiv med mikro-USM som har FTM.

// Matti

ANNONS
Götaplatsens Foto