Annons

Hur minskar jag ner bilden i storlek?

Produkter
(logga in för att koppla)

HeZ

Medlem
Hej,
Jag är nybörjare när det gäller att fotografera och att jobba foton i datorn. Jag har försökt ladda upp några bilder men får meddelandet att de är förstora. Hur minskar jag ner bild storleken?

Vad har du för program att tillgå? Photoshop, Elements, ngt annat?
/jer.

Förlåt, eftersom jag ser att inlägget ligger i forumet Photoshop CS/Elements borde jag kanske kunna anta att du hade något av dessa.
Enklast är att öppna bilden och sen under Arkiv välja "Save for web". Då öppnas bilden i ett nytt fönster. I högerkant finns en flik som heter Image size (på mitt engelska, antagligen bildstorlek på svenska). Där kan du välja ny storlek. Se till att det största värdet inte är över 1024px för fotosidan. Tryck "Apply" (Genomför på Svenska?)
Nere i vänstra hörnet (under bilden) ser du dess nya storlek i kb. Denna får inte vara högre än 300K. Detta reglerar du genom att dra i reglaget för kvalitetsprocent till höger (ovanför där du nyss var och förändrade storleken). Se till att bilden komprimeras till JPE, och inget annat.
När värdet är under 300K håller sig bilden inom fotosidans ramar.
Spara. Klar.
Lycka till,
/jer.

Senast ändrad:
Photoshop Elements, tror jag det heter.
Det är den "lilla" varianten av Photoshop.

Nu har jag testat detta, men bildens kvalité blev sämre. Väldigt kornig bild. Skall det vara så?
Tacksam för svar.

Mvh
HeZ

EFtersom originalbilden oftast är väldigt stor (t.ex. 3872 x 2592 pixlar) så brukar det vara bättre att först förminska bildstorleken till t.ex. 640x480 pixlar. Därefter brukar jag spara för webben.

Ja bildens kvalitet blir sämre när man minskar upplösningen och komprimenrar den.

Upplösning ÄR kvalitet. Ju lägre upplösning, färre antal pixlar, desto mindre information finns kvar om motivet, alltså lägre kvalitet.

Hård komprimering gör också att bildens kvalitet försämras. Jag väljer mycket sällan kvalitet lägre än 8 när jag sparar som jpg (på photoshops 12-gradiga skala).

Det är svårt att veta hur dålig kvalitet din bild fått när du inte visar bilden för oss.

Om bilden får mycket kvalitetsproblem till följd av att du komprimerat hårt (för att komma under 300k) kanske en framkomlig väg kan vara att välja en lägre upplösning och komprimera mindre.

cakon skrev:
EFtersom originalbilden oftast är väldigt stor (t.ex. 3872 x 2592 pixlar) så brukar det vara bättre att först förminska bildstorleken till t.ex. 640x480 pixlar. Därefter brukar jag spara för webben.

Menar du på nåt annat sätt än jag beskrivit tidigare (både storleksminskning OCH komprimering i "save for web"-läget)?
Vore det alltså bättre att minska storleken först, innan man går till "save for web" och bara komprimera där? Vari ligger skillnaden?
/jer.

Jewster skrev:
Menar du på nåt annat sätt än jag beskrivit tidigare (både storleksminskning OCH komprimering i "save for web"-läget)?
Vore det alltså bättre att minska storleken först, innan man går till "save for web" och bara komprimera där? Vari ligger skillnaden?
/jer.

Det är nog så att vi gör samma sak fast på olika sätt. Jag såg inte att du skrev om minskningen av bildstorlek steget innan den sista komprimeringen. Ska läsa noggrannare i fortsättningen.

hej,

har liknande problem. i mitt fall e det dock att jag inte kan spara "save for web". har gjort det innan, men nu e den "avmarkerad". e nybörjare på detta så jag kan lätt ha hittat på nått konstigt. behöver dock hjälp å hitta vad det e ??

cakon skrev:

Om Ni tittar på bilder som jag lagt upp så finns det två bilder som är tagna vid samma tillfälle, Kvällsbad och Kvällsbad2. Den första bilden "Kvällsbad" gick hur bra som helst att ladda upp, men när jag försökte ladda upp "Kvällsbad2" så blev det stopp. Den har jag nu förminskat med Photoshop Elements, gjorde det med "Save as web". Tyvärr så blev resultatet kast, jämfört med den första "Kvällsbad", som inte behövdes förmiskas.
Varför fick jag upp den ena och inte andra?
De borde vara lika stora, förutsättningarna var samma.

Kvällsbad 2 är en GIF-fil (1:an är en JPEG) Gif-formatet ska man ogärna använda för foton eftersom giffar bara har stöd för 256 färger. Det är därför som färgnyansövergångarna blir så ojämna.

Gör om.
/jer.

Jewster skrev:
Kvällsbad 2 är en GIF-fil (1:an är en JPEG) Gif-formatet ska man ogärna använda för foton eftersom giffar bara har stöd för 256 färger. Det är därför som färgnyansövergångarna blir så ojämna.

Gör om.
/jer.

Tack för tipset!
Jag skall prova.

borgcrantz skrev:
hej,

har liknande problem. i mitt fall e det dock att jag inte kan spara "save for web". har gjort det innan, men nu e den "avmarkerad". e nybörjare på detta så jag kan lätt ha hittat på nått konstigt. behöver dock hjälp å hitta vad det e ??

Kan vara att du har satt färgdjupet till 32-bitar istället för 8 eller 16 och kanske valt multichannel istället för RGB, CMYK, Gråskala eller någon av de andra som är kompatibla med save for web. Kolla under Image/mode...

Clouseau skrev:
Kan vara att du har satt färgdjupet till 32-bitar istället för 8 eller 16 och kanske valt multichannel istället för RGB, CMYK, Gråskala eller någon av de andra som är kompatibla med save for web. Kolla under Image/mode...

Tack för tipset!
Jag skall kolla.

Clouseau skrev:
Nu copy/pastar du bara in svaren Henrik, det där svaret var inte ens på ditt problem ;o)

Henrik

Oj då, man blir lite virrig av alla svaren.
Skall försöka hålla isär svaren som bara gäller "mitt problem" ;)

Clouseau skrev:

har kollat detta nu å jag har den instäld på 8 bitar och RGB. ändå så funkar inte "save for web" ! vet du något annan inställning jag kan ha fibblat med ?

Kanske har att göra med hur du för in bilderna i programmet. Kolla att du kört "flatten image" innan du ska spara.

ANNONS
Götaplatsens Foto