Annons

Hur multiexponera med en d300s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gixxer 1000

Aktiv medlem
Jag skulle vilja multiexponera ett foto taget inomhus med för mkt ljus i fönstret.
Tanken var att gaffla exponeringen x5 och multiexponera x5 med inbyggd blixt och köra cl, långsam serietagning för att inte få så mkt skakoskärpa. Det funkar utan blixt men inte med,
vad gör jag för fel?
Låter det tokigt så beror det på att jag är nybörjare.
Berätta gärna hur jag ska göra istället, och jag har inte köpt vare sig separat blixt eller fjärrutlösare än, den senare har jag ingen aning om vad jag ska ha o det skiljer rätt rejält i pris.

Jag skulle vilja multiexponera ett foto taget inomhus med för mkt ljus i fönstret.
Tanken var att gaffla exponeringen x5 och multiexponera x5 med inbyggd blixt och köra cl, långsam serietagning för att inte få så mkt skakoskärpa. Det funkar utan blixt men inte med,
vad gör jag för fel?
Låter det tokigt så beror det på att jag är nybörjare.
Berätta gärna hur jag ska göra istället, och jag har inte köpt vare sig separat blixt eller fjärrutlösare än, den senare har jag ingen aning om vad jag ska ha o det skiljer rätt rejält i pris.
Blixten hinner nog inte ladda upp mellan exponeringarna när du kör serietagning. Sätt kameran på stativ (eller stadig yta) och låt blixten ladda mellan exponeringarna.

Nu förstår jag inte exakt vad det är du vill göra, men jag är rätt säker på att vad det nu är går det att göra med en D300s med olika grad av avancerade inställningar och lite knep.

Som jag förstår det vill du alltså ta en bild inne i ett rum och få både rummet och fönstret rätt exponerade och sedan slå samman de 5 exponeringarna till en och samma bild? Och på vissa av bilderna vill du använda den inbyggda blixten?

Sedan en fråga till, har du ett stativ? Det är mer eller mindre nödvändigt för den här typen av foto. Om inte, försök att lägga kameran på en stol eller något så den ligger stadigt. Den här typen av foto är inte särskilt krävande så det behöver inte vara något dyrt stativ om du inte vill ha det till något annat.

Angående fjärrutlösare, så är deras enda uppgift att ta en bild när du trycker på knappen och den uppgiften klarar två ihopvirade kabeländar lika bra men inte lika snyggt. Har du inga särskilda krav, alltså att det inte spelar någon roll om den inte fungerar en dag, skulle jag rekommendera en billig trådlös utlösare på Ebay eller så en trådbunden men det är lite mer omständigt men såklart något mer driftsäkert än trådlöst. Det finns dyrare varianter som är tåligare och kan styra blixtar och så, sedan fins det modeller som har inbyggda funktioner för sekvenstagning men det har din kamera redan.

Du har nog rätt Per i att blixten inte hinner ladda emellan, tanken var att slippa trycka fler ggr och
slippa skak, det verkar som jag behöver fjärren i det här läget.

Rickard, så hade jag tänkt förutom att jag tänkte ha blixt på alla 5.
Stativ har jag, men det känns som kameran rör sig lite när jag trycker av, avtryckaren känns lite trög, ingen finkänsla direkt. Hur jag gör med 2 trådar förstår jag inte?
Såg att det finns en fjärr som heter Nikon ML-L3 för 199:- och recensioner på den här sajten, den verkar kunna göra jobbet.

Antingen så köper du kontrollen, eller så kör du på självutlösare (förutsatt att du kan trycka av varje gång), detta förhindrar skakoskärpa.

Lite komiskt är att jag precis gjorde en liknande grej, ett självporträtt. Jag körde min sb-700 på remote, ställde den på en barstol (jag har inget stativ till den), ställde min kamera på stativ och experimenterade mig fram till en bra blixtkomp. (körde med fjärrkontroll ml-l3, håller den i höger hand) Mycket som skulle kunna ändras (tex utfrätt himmel, lite saker på väggen, fruktansvärt (och ljust) påslakan, fjärrkontroll i handen, mitt utseende mm ;) Kanske inget mästerverk men det funkar. Varför ska du köra HDR?

/Hannes

Bilagor

• fotosidanmini.jpg
    fotosidanmini.jpg
    74.2 KB · Visningar: 212
Nu måste jag ju googla vad HDR är ............antar att det är multiexponering
För att kunna få bättre resultat i Photoshop, dvs. kunna tona ner det starka ljuset i fönstret utan att rummet blir för mörkt. Funkar hyfsat utan m.exp. men det kan bli bättre inbillar jag mig?
(Jag är nybörjare på PS också.. )

HDR är tre olika exponerade bilder (vanligtvis -1, +-0 och +1) som läggs ihop i valfritt program (tex photoshop). Detta gör att tex himmel blir bra (från den underexponerade bilden) och skuggorna blir bra (från den överexponerade bilden. ) hade man inte haft HDR så hade himmelen blivit vit, skuggorna väldigt mörka men huvudmotivet bra, i en hdr blir alla tre bra exponerat. Men ögat är väldigt tränat och ser direkt om det är hdr eller inte.

Min lösning var att istället för att ta tre olika bilder så lättar jag upp mig och rummet med en blixt. Detta är vanligt vid hotell/mäklar foto och vid motljus. Testa så får du se! När det är ett rörligt objekt med i bilden (mig) så är HDR inte ett alternativ pga rörelse.

/Hannes

Jag har testat med blixt o det blir inte helt bra, kanske för att jag kör med kamerablixten?
Därför var jag inne på att få med all info i en multiexponerad bild, både över o underexponerad o sen kunna använda den infon i PS.
Kan hända att det går o "dra på" mer med den befintliga blixten, jag får läsa på.
Det får väl bli en SB 700 i nästa steg.

Jag har testat med blixt o det blir inte helt bra, kanske för att jag kör med kamerablixten?
Därför var jag inne på att få med all info i en multiexponerad bild, både över o underexponerad o sen kunna använda den infon i PS.
Kan hända att det går o "dra på" mer med den befintliga blixten, jag får läsa på.
Det får väl bli en SB 700 i nästa steg.

Nej, att balansera upp ljuset i rummet med ljuset utanför fönstret med en klen inbyggd blixt brukar inte gå lysande. Ska det bli snyggt behöver man mer kräm och möjligheten att studsa blixten i taket e dyl.

Här är med D700 och SB-800 från i en solig dag i vintras under en HiFi-mässa:
http://martinstenlund.se/files/reportage/stockholm_high_end_2011/DSC_0256.jpg

Kanske inte en av de bästa bilderna från mässan, men den exemplifierar just det här bra.

Att som Hannes skriver bara ha två steg mellan min och max för en HDR-bild är ganska meningslöst. Ska det vara någon idé behövs mer. Att sedan får det snyggt och inte se ut som bilder på skrotbilar brukar göra kräver lite skicklighet.

Du kan också ta två exponeringar där en är rätt för rummet och en är rätt för fönstret och sedan snöra ihop dem i ett bildbehandlingprogram. Kan förstås också kräva lite övning som mycket annat för att det ska bli bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto