Annons

Hur mycket av det ni plåtar sparar ni för framtiden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på hurvida det är jag som tänker som de flesta andra, eller om jag tänker annorlunda ang detta =)

Jag fungerar nämligen som så att i stort sett allt som kameran snappar upp sparas.

Enda undantagen som raderas är om det är så brutalt felexponerat/suddigt det inte går att urskilja, och det finns flera exponeringar av precis samma sak som är bättre. Annars sparas det med...

Detta leder till att jag har drivor med cdskivor med "primära" skivor, o "backup" skivor...

Blir nästan manisk när det kommer till att sortera.
Är en sak att sortera tex för en hemsida, eller andra ändamål.
Men gällande mina "orginal", där sparar jag även om det blir i alla tänkbara fall misslyckade bilder...typ avhuggna händer/fötter osv.
Sparar sådana bilder även om det finns en "bra" exponering efter den "dåliga", så jag slutligen sitter med kanske 5dåliga & 1bra bild per motiv.

Inbillar mig ngnstans att en dag kanske man blir glad över att man sparade ngn av dom där extra bilderna....att det i ngn av alla "dåliga" bilderna ska bli ett guldkorn man en dag är överlycklig att man sparade.

Så, hur funkar ni på det planet, sparar ni precis allt som jag gör, eller hårdrensar ni?

/Tobbe

Jag är precis likadan!!! Kul att iaf någon verkar vara lagd åt samma håll! :D

Vissa testbilder brukar kunna raderas från minneskortet men under fotograferandet tas ingenting bort, tittar ändå sällan på displayen förutom i pauserna.

Mängder med papperskopior och negativ sitter i pärmar, ligger i lådor här och var. Har det mesta sparat från skolgången, bortsett från vissa bilder som aldrig kom tillbaka från läraren. Saknar speciellt ett DIA som jag efter studenten var och frågade efter, borta =(

Ibland känns det bara som att jag vill kasta bort en hel del, men självklart påminns man igen av att när jag blir äldre är det nog kul att kunna gå tillbaka och titta, speciellt på de där suddiga bilderna jag tog när min ålder bara var nere på en siffra :D

I början sparade jag nästan allt, men numera är jag mer restrektiv. Jag sparar fortfarande suddiga bilder ifall de tillför "historien i bildserien", men annars ska de bort.
Dubbletter försvinner numera också.

Med tiden kommer jag nog snart även ta bort "nästan dubbletter" också, ifall jag på förhand vet att jag inte kommer titta på den ena versionen.

Alla bilder som är kvar använder jag ett eget program för att skriva sökord och rubriker på. Sedan åker bilderna ut som en dagbok på hemsidan (ungefär 1/4 av alla bilder).

Skönt att vara annorlunda !

Spar i princip nada....

Det är inte riktigt sant, negativpärmar finns det gott om men sen jag bytte bort det analoga spar jag endast de bilder jag valt ut som bra. Detta är kanske 5 % av de jag tar.....

Resten skickar jag på tippen !

//Axel

Lätt hämt att man plockar med sig det tänkandet man hade i analog fotografi till det digitala,,, Kultur är ngt som man lär sig och fungerar det så fungerar det så att säga.

Jag fotar själv analogt men har utvalda bilder digitaliserade.

Eftersom jag fotar analogt och mest dias + en del t-max så är arkivet ganska så smidigt. Jag arkiverar i huvudsak i negfickor,,, I volym har jag svårt att tro att det tar större plats än stora bildfiler sparade på CD.

Av de dias och B/W jag fotar så sparar jag knappt ngn plats om jag klipper av/bort 50% därför kastas mycket lite av det jag producerar.

Den dagen jag i huvudsak fotar digitalt så blir det helt säkert en liknande kultur i början. Efter en tid så antar jag att selektiviteten tar vid på ett annat sätt.

Räknar med att spara alt så länge jag fotar analogt och det mesta när jag fotar digitalt.

Mvh Niclas,

Nu är ju jag analog, men jag tar fram åtminstone en version av i princip alla bilder...för att spara....är helt o hållet en hamster när d gäller att spara. :D //Liza

Jag kastar alla dåliga bilder direkt. Och sedan går jag igenom och kastar en gång till så att de bästa och några ganska bra blir kvar som jag tar backup på.

När det sedan gäller orginalfiler från kameran har jag slutat spara dessa när det gäller snapshots (t.ex. familjen, ungarna sportar osv) där det inte är särskilt troligt att det blir aktuellt med förstoring. Däremot porträtt, makro eller andra bilder då jag primärt fotograferat och inte mer är ute för att dokumentera sparas i fler versioner...

/Johan

Jag fotar digitalt, och har börjat rensa hårdare ju mer bilder det blir.

Går t.o.m tillbaka till gamla bilder och rensar. Sedan sparas det på extern hd. Värdelöst med massa cd's som ändå måste backupas igen om några år.

Jag slänger ca 50% i kameran och ytterligare 50% i datorn. Kvar blir 25%.

Jag tycker att kvaliteten på bilderna blir högre om den är jämnhög. Dåliga bilder i en serie anser jag förstör serien.

Ofta tar jag ett gäng bilder på samma motiv eller situation för att välja ut de bästa. Så inga bilder försvinner egentligen...

Jag kastar i princip ingenting förutom det jag slänger redan i kameran. Anledningen är att dåliga bilder plötsligt kan bli bra långt senare.

De bästa bilderna sparas dock undan för sig.

Dåliga bilder slänger jag direkt, även tekniskt bra bilder men med dåligt innehåll om jag har någon bättre.

Alt.exponeringar sparar jag en del av eftersom det är ibland svårt att bestämma sig över vilken som är bäst.

Dåliga vardagsbilder med minnesvärde sparas, tex. bilder på barnen.

(fotar analogt med dia)

Sparar ALLT (förutom sånt som är grymt felexponerat etc men sparar vissa såna med)!

Dock är jag lite dålig på att göra backup, men skall köpa en drös med DVD skivor och bränna ner allt på snart!

Funderar på dubbla kopior, samt eventuellt en lös hårddisk endast för backup!

Funkar det bra att köra Backup med vanliga brännarprogget, eller bör man köra nått speciellt progg?

/Jocce

Jag sparar allt utom möjligen nån totalblunder, men den ryker oftast redan i kameran.

Många bilder kan få ett nostalgiväde i framtiden som man inte begriper idag, så det är dumt att gallra för hårt.

DIA:
Jag sparar endast de dia-bilder som är skarpa, med korrekt utsnitt och är rätt exponerade. I extrema undantagsfall har jag behållt några bilder i de fall de varit något jag känt betydelsefullt i något avseende.

Svartvit:
Sparar alla negativ eftersom jag framkallat dem själv. Men det har bara blivit papperskopior av dem jag tyck varit "bra".

Färgkopior:
Slängt de bilder som labbet tagit fram och jag inte känt mig nöjd med.

Digitalt:
Jag "rensar" bort direkt de som inte "platsar" i datorn.

Efter mycket fotograferande under många år (i mitt fall > 25 år) blir det mycket bilder och man måste sålla för att skapa sig en överblick på samlingen.

Sparar allt.

Är ganska lätt då foto är det jag lägger minst tid på och mängden bilder är minimal. Dock är jag rätt noga att inte ödsla tid och pengar på onödiga bilder. Det är ett inpräglat beteende från barndomen.

Vet att jag borde slösa på film, men det är inte lätt att ändra på. Förra veckan tog jag tre extra alternativexponeringar för en gruppbild jag var ombedd att ta. Ett stort framsteg minsann. Iddes inte ens skanna in alla så det blir nog fler som slängs i framtiden.

Här är en typisk bild man kanske borde ha slängt då det knappast är säljbart, men minnena är obetalbara. Det var krig i Afghanistan. Jag var en bra bit söder om Samarkand i en gränsstad. Satt här och nojsade med ungarna.

Bilagor

• 2103.jpg
    2103.jpg
    31.4 KB · Visningar: 87
Jag spar också allt. O mycket blir det. Har tänkt rensa men jag gör tvärtom. Spar allt o sen flyttar jag de bra bilderna till samlingsskivor... Greatest Pics!

O det är klart att du ska spara barnbilden Sven om det nu inte är så att du har sju exponeringar till som är mycket bättre...

Så ibland funderar jag på det där om hur kul det är att ha bilderna om 20 år... well... 20000 bilder om året... 20 år... 400.000 bilder. Betrakta varje bild i 3 sekunder...

När ska man då hinna plåta nytt!? Exempel på bilder som borde kastas finns det gott om i tråden "Min sämsta bild är sämre än din sämsta" i NoWords. Fast en del är så dåliga att de blir bra!

ANNONS
Götaplatsens Foto