Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket begära per bild??

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Dubbla det, pengarna ska räcka till semestrar, sjukdom, ev utbildning och prylar går före skatt men kostar förstås. Sen kommer ett par månader med stiltje per år.

Borde kanske varit tydligare än vad jag var.
Det jag menade att du behöver ha en vinst på minst 30k per månad, utslaget på hela året.
Så visst behöver du ha 50-60k per månad i omsättning.
 
Borde kanske varit tydligare än vad jag var.
Det jag menade att du behöver ha en vinst på minst 30k per månad, utslaget på hela året.
Så visst behöver du ha 50-60k per månad i omsättning.

När man plockar ut vinsten 30k (alltså efter avdrag för bil, kamera etc) ska arbetsgivaravgiften betalas och sen får man betala skatt på lönen. Jag brukar grovt räkna med hälften av vinsten hamnar i plånboken. Kanske lite mer eftersom det är så låg lön.

Tyvärr verkar branschen vara på väg mot extraknäckare och studenter. Trots att mäklarbranschen har mycket pengar.

Någon mer än jag som tycker det är en dålig trend?
 
När man plockar ut vinsten 30k (alltså efter avdrag för bil, kamera etc) ska arbetsgivaravgiften betalas och sen får man betala skatt på lönen. Jag brukar grovt räkna med hälften av vinsten hamnar i plånboken. Kanske lite mer eftersom det är så låg lön.

Tyvärr verkar branschen vara på väg mot extraknäckare och studenter. Trots att mäklarbranschen har mycket pengar.

Någon mer än jag som tycker det är en dålig trend?
Inte uppskattar man det, men bara att gilla läget. Större företag och reklambyrår, anonsbyråer har mig veterligen inte nappat på denna trend. Gäller hela tiden att ha nya ideor och infallsvinklar.
Lasse
 
Så vill ju även många kunder ha det i dag. Vet att en del fotografer reagerat negativt på vissa av dessa avtal. Jobbar själv på detta vis mot några större kunder och det fungerar aldeles utmärkt.
Mvh. Lasse

Det är väl egentligen det rimliga så länge timlönen är vettig, tycker jag. Jag skulle inte bli särskilt glad om jag bytte kök och snickaren ringde efteråt och sa "Jaha, du vill laga en fiskgryta? Nej, det ingick bara kötträtter. Det blir xxxxxx kr till. Jag skickar faktura." ;)
 
Tyvärr verkar branschen vara på väg mot extraknäckare och studenter. Trots att mäklarbranschen har mycket pengar.

Någon mer än jag som tycker det är en dålig trend?

Tja, "extraknäckarna och studenterna" håller kanske inte med dig i alla fall

Om det är en dålig trend, (för proffsfotografen som inte kan sälja lika mycket till samma pris) vems är felet i så fall tycker du?

- Kundens, som betalar lägsta möjliga pris som erbjuds för den vara han vill köpa?

- Extraknäckarens/studentens, som sätter ett pris av egen fri vilja, som gör att han får sälja bilder i stället för nån annan?

- Proffsfotografens, som inte lyckas erbjuda en produkt som är säljbar till det pris han önskar på den marknad han agerar på?
 
Tja, "extraknäckarna och studenterna" håller kanske inte med dig i alla fall

Om det är en dålig trend, (för proffsfotografen som inte kan sälja lika mycket till samma pris) vems är felet i så fall tycker du?

- Kundens, som betalar lägsta möjliga pris som erbjuds för den vara han vill köpa?

- Extraknäckarens/studentens, som sätter ett pris av egen fri vilja, som gör att han får sälja bilder i stället för nån annan?

- Proffsfotografens, som inte lyckas erbjuda en produkt som är säljbar till det pris han önskar på den marknad han agerar på?

Jag tror att det har gått så långt att väldigt många jobbar bara något år och sedan slutar för att det är för dåligt betalt/för hårt arbete. Köparna utnyttjar detta och eftersom det är nya som kommer hela tiden uppstår aldrig någon marknad som kan självreglera sig.

Tycker mäklarfirmorna gör fel i första hand, kunden (hussäljaren) har minimal kontroll över fotograferandet, vill bara att det ska bli bra. Kunden betalar ju mäklaren kanske 100 000kr. Studenterna/extraknäckarna har liten koll (entusiastiska och naiiva) och de är som sagt nya hela tiden. Tyvärr erbjuder de en produkt som inte är långsiktigt hållbar. Därav situationen.

Lösning? Fack? Reglering? Vet inte. Eller bara inse att det är inget det går att leva på utan det krävs en annan inkomst i botten.
 
Jag tror att det har gått så långt att väldigt många jobbar bara något år och sedan slutar för att det är för dåligt betalt/för hårt arbete. Köparna utnyttjar detta och eftersom det är nya som kommer hela tiden uppstår aldrig någon marknad som kan självreglera sig.

Tycker mäklarfirmorna gör fel i första hand, kunden (hussäljaren) har minimal kontroll över fotograferandet, vill bara att det ska bli bra. Kunden betalar ju mäklaren kanske 100 000kr. Studenterna/extraknäckarna har liten koll (entusiastiska och naiiva) och de är som sagt nya hela tiden. Tyvärr erbjuder de en produkt som inte är långsiktigt hållbar. Därav situationen.

Lösning? Fack? Reglering? Vet inte. Eller bara inse att det är inget det går att leva på utan det krävs en annan inkomst i botten.

Hej
Ja tyvärr tror jag inte att det är studenter/extraknäckare som fotograferar åt de större firmorna i branschen eftersom de ställer mycket höga krav på fotografen. Däremot är det så idag att många tidningar säger upp sina fotografer och något ska de ha att leva på. Det är också så att mäklarna inte är villiga att betala speciellt mycket, det är en relativt ny företeelse med inhyrda fotografer, för bara några år sedan skötte de flesta mäklarna sin egen fotografering och många gör det än idag, även om kraven höjs hela tiden.
Barbro
 
Inte uppskattar man det, men bara att gilla läget. Större företag och reklambyrår, anonsbyråer har mig veterligen inte nappat på denna trend. Gäller hela tiden att ha nya ideor och infallsvinklar.
Lasse

Naturligtvis skrives avtal på exakt vad och hur bilderna får användas liksom hur många bilder som ska ingå. Att kunden blir nöjd är ju som i all annan versamhet nödvändig annars blir det inte du som blir kontaktad vid fler tillfällen. Som ju redan framkommit är konkurensen stor!
Mvh. Lasse
 
Man måste vara mycket tydlig och fråga grundligt vilket behov mäklarna har, annars sitter man till sist med skägget i brevlådan. När jag började fota åt mäklare första gången, var det inga konstigheter utan jag ordnade webbformat på bilderna och sedan var allt frid och fröjd.

Trodde att det var så hos alla...

Åkte sedan på en blåsning eller vad man ska kalla det, när jag skulle börja fota åt andra mäklare i och med att jag inte intervjuade dem ordentligt för att höra vad de behövde. Efter att jag lämnat över offerten och de godtagit den, framkom det en vecka senare att de ville ha bilderna i ett speciellt höjd- och breddförhållande, en uppsättning med webbilder (allt man fotat), samtliga bilder även i stort jpg-format CMYK:ade, samt en uppsättning stora bilder i vanlig RGB. Helst även namnbytta också så de går att särskilja dem från varandra.

Hade naturligtvis inte lagt in en klausul i mitt avtal som sade att utöver dittan och dattan tillkommer ytterligare kostnad på si och så mycket. Och detta har jag försökt att ändra på nu i en halv evighet...

Man måste verkligen tänka sig för som bostadsfotograf. Det är slitigt och dåligt betalt med tanke på ens utrustning men det som är trevligt är alla glada människor man träffar. Det är alltid något.
 
Wow, kan man säga att alla dessa inlägg är hoppingivande? Nej, tyvärr verkar det inte så. Jag börjar nog inse allvaret i det hela och kanske rusta mig bättre för det. Samtidigt så behöver man ju erfarenhet för att verkligen veta hur man ska rusta sig. Givetvis har jag tänkt mig att så småningom leva av mitt fotande men som någon här skrev (Lars kanske) att man få komma med nya idéer och lösningar hela tiden för att inte falla av. Det är ungefär som nedladdningsfrågan, men i den går vi inte på nu :).

Men visst är det tråkigt att det har blivit en sådan bransch. Väldigt otacksamt arbete också. På tal om otacksamhet så bad mig en anhörig till mig om att fota hans barn. Eftersom han hade hjälpt mig med lite saker så tänkte jag att jag ställer upp och inte tar något betald alls. Fotade barnen och la ner ganska mycket tid på små retuscheringar också. Sedan levererade jag bilderna via mail. Innan jag levererade bilderna så pratade jag med honom och meddelade att jag skulle skicka bilderna.

Tror ni att han har hört av sig efter det eller?
Ja, då tror ni rätt. Han har inte gjort det alls. Inte ens ett tack. Så jag är fortfarande små chockad av det. Förväntade mig inte att han inte ens skulle höra av sig och säga vad han tycker om bilderna. Samtidigt skulle någon reparera din bil och du skulle bara be denna skicka nycklarna och sedan aldrig höra av dig till människan och tacka åtminstone, så hade det blivit världens väsen om det.

Känns som fotande är något som folk tycker att vi har så roligt att vi inte ens behöver få betalt för det.
Men men, det är bara att justera sig efter folket och veta bättre till nästa gång


Irfan
 
Wow, kan man säga att alla dessa inlägg är hoppingivande? Nej, tyvärr verkar det inte så. Jag börjar nog inse allvaret i det hela och kanske rusta mig bättre för det. Samtidigt så behöver man ju erfarenhet för att verkligen veta hur man ska rusta sig. Givetvis har jag tänkt mig att så småningom leva av mitt fotande men som någon här skrev (Lars kanske) att man få komma med nya idéer och lösningar hela tiden för att inte falla av. Det är ungefär som nedladdningsfrågan, men i den går vi inte på nu :).

Men visst är det tråkigt att det har blivit en sådan bransch. Väldigt otacksamt arbete också. På tal om otacksamhet så bad mig en anhörig till mig om att fota hans barn. Eftersom han hade hjälpt mig med lite saker så tänkte jag att jag ställer upp och inte tar något betald alls. Fotade barnen och la ner ganska mycket tid på små retuscheringar också. Sedan levererade jag bilderna via mail. Innan jag levererade bilderna så pratade jag med honom och meddelade att jag skulle skicka bilderna.

Tror ni att han har hört av sig efter det eller?
Ja, då tror ni rätt. Han har inte gjort det alls. Inte ens ett tack. Så jag är fortfarande små chockad av det. Förväntade mig inte att han inte ens skulle höra av sig och säga vad han tycker om bilderna. Samtidigt skulle någon reparera din bil och du skulle bara be denna skicka nycklarna och sedan aldrig höra av dig till människan och tacka åtminstone, så hade det blivit världens väsen om det.

Känns som fotande är något som folk tycker att vi har så roligt att vi inte ens behöver få betalt för det.
Men men, det är bara att justera sig efter folket och veta bättre till nästa gång


Irfan

Fotografi är väl gratis i dag, eller? Det är ju bara att trycka på en knapp som väl alla kan?
Lasse
 
Ja, precis, Lasse!
Det är ju kameran som tar bilden, eller hur? Bästa kameran tar bästa bilden!

---

I och med att kameran har blivit var mans egendom - med mobilkameror och allt - så uppskattas inte det man gör. "Alla" tror att det bara är att rikta och knäppa av.

Här nu senast fotade jag en lägenhet med balkong. Balkongen var avlång och smal och det var mulet väder ute. Att plåta balkonger med sitt vidvinkel - jag byter sällan objektiv om jag inte måste vid denna typ av fotografering - ger en bild av att balkongen ovanför håller på att ramla ned över den man står på, så jag tar alltid bort denna utskjutande del i Photoshop (tack för innehållsmedveten borttagning), för annars måste jag göra det i efterhand ändå efter ett telefonsamtal från dem. Till råga på allt, måste man oftast förlänga fasaden uppåt också ioch med denna förändring. Mulen dag - ja då måste solskenshimlen på och fixa hela bilden mer solig i färgerna.

Done that!

Då kommer telefonsamtalet att det är "fel vinkel"... Ja, jag ringde upp säljaren för att höra vad som egentligen var fel. Problemet var att man såg samma balkongbord på bägge balkongbilderna. "Om inte bordet är med på båda bilderna tror man att balkongen är större..." (och jag som tyckte att det var så snyggt att "slänga in något i förgrunden"...
)
Tur man har en ff-kamera så man kan beskära ordentligt, men personligen tycker jag att balkongen blir bra mycket mindre av att man zoomar in. Bäst hade väl varit då att man inte haft bordet där alls?

Samtidigt verkar många tro att man har ett objektiv som ser runt hörn. Först får man höra: "Å... så vidvinkligt!" men i nästa stund är de förvånade när man berättar att man inte kan fota runt hörnen, som samma dam som här ovan som ville ha med mer av spisen än vad jag hade med på det foto jag skickade iväg. "Men jag vill att fönstret ska vara med som det är nu". Ja, Photoshop kan det mesta, men jag sitter inte och manipulerar bilder så att de inte visar verkligheten. Samtidigt som de har en övertro på tekniken, har de inställningen att "ta kort kan ju alla" så de inte vill betala. Det här är helt otroligt!

//L
 
Ett problem(?) med prissättning och konkurrensen idag är att både köpare och säljare tycker att man når upp till en "good enough"-nivå och nöjer sig med det. Entusiasten får några kronor för sina bilder och köparen slipper betala en dyrare fotograf.

Det finns mängder av amatörer som nästan kan tänka sig att jobba gratis för lite cred och fritt inträde på t.ex. en konsert. Tänker de något i stil med; "jag hade ändå inget för mig de kvällarna i veckan och någon tusing i månaden är bättre än inget" så inser man snabbt att man skall hålla sig borta från den branschen om man vill leva på fotografin.
 
Min egna syn på att ta betalt bygger lite på det som sagts innan, "alla kan ta en bild". Alltså behövs ju nåt mer för att nån ska betala för just MIN bild. Då har man två val:

1) Man har en fin portfolio att visa upp, gärna med referenser på tidigare jobb.
2) Man har INTE 1) utan jobbar för att skaffa den...då kan man enligt mig inte begära att en kund ska betala, eller iaf inte fullpris.

Det finns såpass många hobbyfotografer nu som kan ta likvärdiga bilder att man i min mening måste skilja sig från mängden på något sätt för att kunna sälja sina bilder.

Mäklarfoto är bara en nisch, detsamma skulle jag påstå gäller oavsett vad man gillar att fota. Sport, konserter, bröllop osv.
 
Min egna syn på att ta betalt bygger lite på det som sagts innan, "alla kan ta en bild". Alltså behövs ju nåt mer för att nån ska betala för just MIN bild. Då har man två val:

1) Man har en fin portfolio att visa upp, gärna med referenser på tidigare jobb.
2) Man har INTE 1) utan jobbar för att skaffa den...då kan man enligt mig inte begära att en kund ska betala, eller iaf inte fullpris.

Det finns såpass många hobbyfotografer nu som kan ta likvärdiga bilder att man i min mening måste skilja sig från mängden på något sätt för att kunna sälja sina bilder.

Mäklarfoto är bara en nisch, detsamma skulle jag påstå gäller oavsett vad man gillar att fota. Sport, konserter, bröllop osv.
Tycker inte att man skall generalisera så pass och antyda att det skulle gälla överallt. Man kanske kan säga att i de fall där inte valet av utrustning är kritiskt (t.ex. extrema ljusförhållanden, behov av supertele eller liknande) så stämmer det säkert med ditt synsätt.

Annars har du rätt i sak, vill man sälja i en starkt konkurrensutsatt bransch så gäller det att sticka ut. Det kommer dock alltid finnas företag som vill betala minsta möjliga och där har man nog inget att hämta om man skall leva på det här med fotografering.
 
Ja, precis, Lasse!
Det är ju kameran som tar bilden, eller hur? Bästa kameran tar bästa bilden!

---

I och med att kameran har blivit var mans egendom - med mobilkameror och allt - så uppskattas inte det man gör. "Alla" tror att det bara är att rikta och knäppa av.

Här nu senast fotade jag en lägenhet med balkong. Balkongen var avlång och smal och det var mulet väder ute. Att plåta balkonger med sitt vidvinkel - jag byter sällan objektiv om jag inte måste vid denna typ av fotografering - ger en bild av att balkongen ovanför håller på att ramla ned över den man står på, så jag tar alltid bort denna utskjutande del i Photoshop (tack för innehållsmedveten borttagning), för annars måste jag göra det i efterhand ändå efter ett telefonsamtal från dem. Till råga på allt, måste man oftast förlänga fasaden uppåt också ioch med denna förändring. Mulen dag - ja då måste solskenshimlen på och fixa hela bilden mer solig i färgerna.

Done that!

Då kommer telefonsamtalet att det är "fel vinkel"... Ja, jag ringde upp säljaren för att höra vad som egentligen var fel. Problemet var att man såg samma balkongbord på bägge balkongbilderna. "Om inte bordet är med på båda bilderna tror man att balkongen är större..." (och jag som tyckte att det var så snyggt att "slänga in något i förgrunden"...
)
Tur man har en ff-kamera så man kan beskära ordentligt, men personligen tycker jag att balkongen blir bra mycket mindre av att man zoomar in. Bäst hade väl varit då att man inte haft bordet där alls?

Samtidigt verkar många tro att man har ett objektiv som ser runt hörn. Först får man höra: "Å... så vidvinkligt!" men i nästa stund är de förvånade när man berättar att man inte kan fota runt hörnen, som samma dam som här ovan som ville ha med mer av spisen än vad jag hade med på det foto jag skickade iväg. "Men jag vill att fönstret ska vara med som det är nu". Ja, Photoshop kan det mesta, men jag sitter inte och manipulerar bilder så att de inte visar verkligheten. Samtidigt som de har en övertro på tekniken, har de inställningen att "ta kort kan ju alla" så de inte vill betala. Det här är helt otroligt!

//L


Vad är proffsigt då? Absolut snyggast bilder eller rättvisande?

Jag tittade på ett hus häromdagen och var inställd på att fotografen hade använt vidvinkeln flitigt men blev ändå besviken. Den kluriga personen hade inte bara lyckats få allt se större och ljusare än den soliga sommardag jag var där och jag tittade på huset, han hade också placerat kameran så att de rum som inte var rektangulära (utan L-formade) såg rektangulära ut.

Borde finnas möjlighet att betygsätta bilderna så att de som kommer med sådana ideér (uppdragsgivaren, mellanhanden eller fotografen) genast slutar med det.
 
Ja, precis, Lasse!
Det är ju kameran som tar bilden, eller hur? Bästa kameran tar bästa bilden!

---

I och med att kameran har blivit var mans egendom - med mobilkameror och allt - så uppskattas inte det man gör. "Alla" tror att det bara är att rikta och knäppa av.

Här nu senast fotade jag en lägenhet med balkong. Balkongen var avlång och smal och det var mulet väder ute. Att plåta balkonger med sitt vidvinkel - jag byter sällan objektiv om jag inte måste vid denna typ av fotografering - ger en bild av att balkongen ovanför håller på att ramla ned över den man står på, så jag tar alltid bort denna utskjutande del i Photoshop (tack för innehållsmedveten borttagning), för annars måste jag göra det i efterhand ändå efter ett telefonsamtal från dem. Till råga på allt, måste man oftast förlänga fasaden uppåt också ioch med denna förändring. Mulen dag - ja då måste solskenshimlen på och fixa hela bilden mer solig i färgerna.

Done that!

Då kommer telefonsamtalet att det är "fel vinkel"... Ja, jag ringde upp säljaren för att höra vad som egentligen var fel. Problemet var att man såg samma balkongbord på bägge balkongbilderna. "Om inte bordet är med på båda bilderna tror man att balkongen är större..." (och jag som tyckte att det var så snyggt att "slänga in något i förgrunden"...
)
Tur man har en ff-kamera så man kan beskära ordentligt, men personligen tycker jag att balkongen blir bra mycket mindre av att man zoomar in. Bäst hade väl varit då att man inte haft bordet där alls?

Samtidigt verkar många tro att man har ett objektiv som ser runt hörn. Först får man höra: "Å... så vidvinkligt!" men i nästa stund är de förvånade när man berättar att man inte kan fota runt hörnen, som samma dam som här ovan som ville ha med mer av spisen än vad jag hade med på det foto jag skickade iväg. "Men jag vill att fönstret ska vara med som det är nu". Ja, Photoshop kan det mesta, men jag sitter inte och manipulerar bilder så att de inte visar verkligheten. Samtidigt som de har en övertro på tekniken, har de inställningen att "ta kort kan ju alla" så de inte vill betala. Det här är helt otroligt!

//L
Oh Lena vad denna tråd gör mig glad att jag inte har några mäklare som kunder! Fast oavsett är där väl både fördelar och nackdelar oavsett vad man fotar!
Lasse
 
Min egna syn på att ta betalt bygger lite på det som sagts innan, "alla kan ta en bild". Alltså behövs ju nåt mer för att nån ska betala för just MIN bild. Då har man två val:

1) Man har en fin portfolio att visa upp, gärna med referenser på tidigare jobb.
2) Man har INTE 1) utan jobbar för att skaffa den...då kan man enligt mig inte begära att en kund ska betala, eller iaf inte fullpris.

Det finns såpass många hobbyfotografer nu som kan ta likvärdiga bilder att man i min mening måste skilja sig från mängden på något sätt för att kunna sälja sina bilder.

Mäklarfoto är bara en nisch, detsamma skulle jag påstå gäller oavsett vad man gillar att fota. Sport, konserter, bröllop osv.

Ja ja dessa nicher! Läste i en annan tråd at "bröllopp är ju det absolut lättaste att fota. Då lägger vi till här att fastigheter är det absolut lättaste att fota! Sedan ska vi inte glömma mäniskor busenkelt, djur natur skrattretande, macro ha ha, reklam osv.osv. fixar man på fikapausen! Så varför betala för dess enkla hantverk eller förlåt knapptryck?" Vad jag fotar jo det svåra det profisionella naturligtvis"! Hm glömde att det inte fanns något kvar efter min lista.
Lasse
 
Rommel;1526116 Sen tror jag..... rättare sagt.. vet att många mäklare tar sina egna foton. /Stefan[/QUOTE sa:
IKKE, det är numera mycket få mäklare som gör så.
Iom attt flertalet anlitar fotografer så syns det direkt när någon mäklare försöker plåta själv ;-)
Vederbörande mäklare får nog ganska svårt att sälja sina tjänster till nya kunder när han har klart sämre bilder jfr alla andra mäklare.

mvh.

/Janne
 
ANNONS