Annons

Hur mycket datorkraft kräver Lightroom och photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det är bra! Ja jag kan inte bestämma vad du tror är den begränsande faktorn. Jag har redan skrivit att båda lösningar kommer snabba upp datorn. Men huvudproblemet är alltid en enda sak..aldrig två. I ditt fall är det definitivt minnet. 4 går bra att köra LR, rekommenderat 8, men båda är.begränsade. den som har 4 lär typ se 3gb är åt LR.
Varför inte då? Om det är för lite minne så swappar datorn (för) mycket och om sen hårddisken är dålig blir det badboll. Två fel.
 

martin991

Aktiv medlem
LR och PS förbrukar så mycket minne som den kan. Dvs har du mycket så förbrukar den mycket. Jag har 24Gb i min och den använder mellan 10-18Gb internminne. Självklart är 8Gb en begränsing för LR och PS men det är inte det som gör den stora skillnaden för dig.
Jag jobbar proffesionellt med bildredigering och LR/PS. Det som gör skillnad i prestanda är i prioordning:
1: Snabb disk
2: Snabb processor
3: Stor cache.(Justeras i inställningar på LR)
4: Lagom med RAM.

När man läser in filerna från minneskortet så skapar LR previews som den jobbar med senare i arbetsflödet. Processorarbete och till viss del diskens hastighet.
När du jobbar med filerna så är det mest processor, RAM och disk som arbetar. Tex varje gång du gör en justering i LR och/eller zoomar in till 1:1 så skapas en 1:1 preview. Den kräver processorkraft varje gång.
 

martin991

Aktiv medlem
dyrt tyvärr. men säkert bra. smidigt också med extern som sagt. upplever du det så långsamt som det sägs längre upp i tråden bara för att den är extern? att kabeln kommer vara flaskhalsen


Med extern SSD och Thunderbolt så får du hastigheter på ca 350Mb/sek, vilket är något lägre än de bästa interna diskarna, men gör en sjukt stor skillnad på din dator.

Om det du skriver är sant. Dvs att datorn är allmänt seg och att det tar 10 sekunder att börja skriva i adressfältet med få andra program igång så kan jag bara säga att det inte är RAM som är begränsade. Jag körde proffesionellt med LR och PS i ca 1år innan jag uppgraderade till 24Gb, i exakt samma dator som du. Märkte knappt någon skillnad. Sen tyckte jag det var för meckigt att själv byta ut interna disken och servicefirman i stan skulle ha bra betalt för jobbet. Jag köpte en likadan disk som jag länkade till med då fanns det 128Gb. Installerade operativet på den och njöt av en snabba dator igen.

SSD gör hela skillnaden för hela datorn!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
LR och PS förbrukar så mycket minne som den kan. Dvs har du mycket så förbrukar den mycket. Jag har 24Gb i min och den använder mellan 10-18Gb internminne. Självklart är 8Gb en begränsing för LR och PS men det är inte det som gör den stora skillnaden för dig.
.
Precis! Den kommer sluka så mycket som möjligt för att slippa läsa från den klart sämre presterande hårdisken. Även en SSD har lägre prestanda än ett minnekort. Det är när den får slut på det bästa den kommer sluka från reserven. Om reserven är slö så kommer ju den att kännas slö. Som på din som verkar sluka 18GB... HAde du haft 8GB minne hade LR säkert ägnat 12 GB för att hämta o lagra information från hårdisken. HAr du en snabb SSD så känns det bra, hade du haft sn SCSI hade känns sådär. HAde du har en IDE så hade det inte varit så roligt längre.
Men nu har du mkt minne så då är det super.
Men en SSD hjälper såklart till med prestandad för LR läser forfarande filer från hårdisken. Dessutom så har man OS på SSD så känns det snabbare för accesstiden för småfiler är snabbt.För större filer att läsa in så är SSD inte så mkt snabbare än den snabbaste mekaniska hårddisken.

För helheten är SSD att föredra. Att få adobe program att flyta på bättre är mer minne att föredra. Båda är såklart bäst . Men för LR är minne flaskhalsen. För OS är hårdisken flaskhalsen. För snabbhet i rendering, exportering odyl är CPU flaskhalsen för LR, inte minnet.

/Stefan
 

Viktor Möller

Aktiv medlem
Med extern SSD och Thunderbolt så får du hastigheter på ca 350Mb/sek, vilket är något lägre än de bästa interna diskarna, men gör en sjukt stor skillnad på din dator.

Om det du skriver är sant. Dvs att datorn är allmänt seg och att det tar 10 sekunder att börja skriva i adressfältet med få andra program igång så kan jag bara säga att det inte är RAM som är begränsade. Jag körde proffesionellt med LR och PS i ca 1år innan jag uppgraderade till 24Gb, i exakt samma dator som du. Märkte knappt någon skillnad. Sen tyckte jag det var för meckigt att själv byta ut interna disken och servicefirman i stan skulle ha bra betalt för jobbet. Jag köpte en likadan disk som jag länkade till med då fanns det 128Gb. Installerade operativet på den och njöt av en snabba dator igen.

SSD gör hela skillnaden för hela datorn!
Personligen skulle jag inte köra operativsystem och program från en extern källa då det känns osäkert och instabilt. Måhända att det är konservativt men en snabb googling bekräftade mina tankar.
 

Viktor Möller

Aktiv medlem

andreassofus

Aktiv medlem
Med extern SSD och Thunderbolt så får du hastigheter på ca 350Mb/sek, vilket är något lägre än de bästa interna diskarna, men gör en sjukt stor skillnad på din dator.

Om det du skriver är sant. Dvs att datorn är allmänt seg och att det tar 10 sekunder att börja skriva i adressfältet med få andra program igång så kan jag bara säga att det inte är RAM som är begränsade. Jag körde proffesionellt med LR och PS i ca 1år innan jag uppgraderade till 24Gb, i exakt samma dator som du. Märkte knappt någon skillnad. Sen tyckte jag det var för meckigt att själv byta ut interna disken och servicefirman i stan skulle ha bra betalt för jobbet. Jag köpte en likadan disk som jag länkade till med då fanns det 128Gb. Installerade operativet på den och njöt av en snabba dator igen.

SSD gör hela skillnaden för hela datorn!
det är svårt at förklara hur datorn beter sig då det är helt random, tycker inte jag ser ett mönster direkt utan helt plötsligt kan datorn få för sig att börja jobba externt mycket och då blir allt väldigt segt. för att lite senare bete sig helt normalt.

Sen är det inte direkt arbetet i lightroom som är långsamt, utan det är allt runtomkring. tex om jag bara har lightroom öppet och högerklickar på en bild och väljer "öppna i photoshop" så börjar ps-appen studsa nere i docken och till slut kommer ett felmeddelande om att det inte gick att öppna filen, troligtvis för att det tog för lång tid eller nåt. Men öppnar jag ps innan så går det ju snabbt att få även bilden.

inne i photoshop går allt blixtsnabbt. inget lagg eller liknande där.

som sagt, det är inte inne i brogrammen direkt som det strular utan mer när jag ska göra något annat samtidigt.

förutom ett exempel. det är när jag bläddrar och scrollar bland mina bilder i biblioteket i lightroom. där är det en tydlig fördröjning när jag scrollar, samt att bilderna hoppar och hackar sig uppåt när jag scrollar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej, det är två problem som samverkar, enbart för lite minne gick bra tills hårddisken också började strula. TS kan köpa minne eller ny hårddisk. Han bör göra bägge.
Att ersätta en söndrig sak är en helt annan sak än att försöka ta bort flaskhals. Är det konstaterat sönder hårdisken? Att köpa båda kan jag hålla med, men man bör prioritera. Är det konstaterat att HD är sönder anser jag det självklart att man börjar här, minnet i 2:a hand. Är det inte konstaterat att HDn är sönder så börjar man på minnet. Är man rik och inte är alltför teknisk med att byta interna delar i en apple så anser jag inte man ska byta båda, man bör köpa en ny laptop. Minnet är billigast och främsta orsaken till prestandan (om nu inte hårdisken är paj för då står man inför en allvarligare problem)

När jag jobbat i projekt så letar man upp alla flaskhalsar. Alla samverkar, men det är altid en man måste lösa först, sen en 2a sen en tredje. Man börjar aldrig på den sista, för den sista är ju inte den främst begränsaden faktorn. Däremot löser man alla i slutändan, men man måste prioritera och se vad det ena leder till. Det kan vara så att lösa problem 3 gör så att problem 4 och 5 inte kommer ha en mätbar skillnad.

/Stefan
 

andreassofus

Aktiv medlem
märker också ibland att när datorn blir extremt långsam och jag kollar aktivitetskontrollen så står det att tex photoshop eller safari "svarar inte" med röda bokstäver. märkte det nyss. då var det photoshop som inte svarade och testade då att gå från fotosidan till svt.se genom att skriva i adressfältet och det tog över 20 sekunder

Jag arbetade inte i photoshop , det enda som fanns där var en enda bild, utan något arbete. Hade bara öppnat bilden där.

Vad är största orsaken till att programmen inte svarar?
 

PMD

Aktiv medlem
De rörliga delarna sliter.
OK. Hur påverkar det prestandan? Går läsningar och skrivningar långsammare av att de rörliga delarna blir slitna? Snurrar disken långsammare? Flyttas läshuvudet långsammare?

Du menar alltså att 8 Gb inte räcker till att driva systemet och Safari?
Jag skrev "tyder på". Jag vet ju inte vilka program du hade igång, men om alla programmen inte får plats i minnet så är det minnesbrist. Om systemet behöver swappa mycket så avhjälps det bäst med mer minne, och inte med mer disk.
 

iSolen.se

Guest
Att ersätta en söndrig sak är en helt annan sak än att försöka ta bort flaskhals. Är det konstaterat sönder hårdisken? Att köpa båda kan jag hålla med, men man bör prioritera. Är det konstaterat att HD är sönder anser jag det självklart att man börjar här, minnet i 2:a hand. Är det inte konstaterat att HDn är sönder så börjar man på minnet. Är man rik och inte är alltför teknisk med att byta interna delar i en apple så anser jag inte man ska byta båda, man bör köpa en ny laptop. Minnet är billigast och främsta orsaken till prestandan (om nu inte hårdisken är paj för då står man inför en allvarligare problem)

När jag jobbat i projekt så letar man upp alla flaskhalsar. Alla samverkar, men det är altid en man måste lösa först, sen en 2a sen en tredje. Man börjar aldrig på den sista, för den sista är ju inte den främst begränsaden faktorn. Däremot löser man alla i slutändan, men man måste prioritera och se vad det ena leder till. Det kan vara så att lösa problem 3 gör så att problem 4 och 5 inte kommer ha en mätbar skillnad.

/Stefan
Nyss sa du att det alltid är endast ett fel. Jag håller inte med. Och nu verkar du börja hålla med. Bra.

Minnet och hårddisken är kanske inte trasiga utan bara otillräckliga, i ena fallet för lite, i andra faller svårt fragmenterat med för många trasiga sektorer. Hårddiskar degenererar över tiden utan att paja.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nyss sa du att det alltid är endast ett fel. Jag håller inte med. Och nu verkar du börja hålla med. Bra.

Minnet och hårddisken är kanske inte trasiga utan bara otillräckliga, i ena fallet för lite, i andra faller svårt fragmenterat med för många trasiga sektorer. Hårddiskar degenererar över tiden utan att paja.
Har från första inlägget skrivit att båda hjälper.
Det finns bara EN flaskhals åt gången. Men när man är i projekt så kollar man följdkonsekvenser och här hittar man många flaskhalsar, men det är alltid EN som är begränsande i taget.
Ersätta hdn med ssd gör ju accesstiden snabbare. Dvs läsandet från den kommer gå snabbare. Flaskhalsen är fortfarande nådd av minnet, men backupen är snabbare. Vädligt enkelt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag jobbar proffesionellt med bildredigering och LR/PS. Det som gör skillnad i prestanda är i prioordning:
1: Snabb disk
2: Snabb processor
3: Stor cache.(Justeras i inställningar på LR)
4: Lagom med RAM.
Jag använder bara LR som amatör och jag kör Windows men jag skulle nog vilja flytta upp minnet i prioriteringsordningen. "Lagom" är ju dessutom ett väldigt diffust begrepp om man skall göra en prioritering! :)

Vi kanske kan enas om att om man har 16GB RAM så ger ytterligare minne endast marginella prestandavinster. Detta kan förstås förändras om man har för vana att köra andra minnesslukande program parallellt med Lightroom.

När det gäller snabb hårddisk så trodde jag också att detta var helt avgörande. Jag har satt upp mitt eget system så att jag använder SSD för cache, katlogfil och aktuella bilder. Jag har dock sett tester som visar att skillnaden inte är så stor som man kan tro mellan SSD och traditionell disk. Det finns ju många, inklusive några LR-gurus på nätet, som har både originalfiler och katalogfilen på USB-anslutna snurrdiskar och anser sig få goda prestanda.
 

PMD

Aktiv medlem
Minnet och hårddisken är kanske inte trasiga utan bara otillräckliga, i ena fallet för lite, i andra faller svårt fragmenterat med för många trasiga sektorer. Hårddiskar degenererar över tiden utan att paja.
Fragmentering är rätt sällsynt i HFS+. Normalt behöver man aldrig göra någon defragmentering.
 

EJM68

Aktiv medlem
Har du haft många datorer av TS typ som har drabbats av trasig hårddisk?

(TS har f.ö. kört prestandatest på sin HD som visade rätt OK siffror).
Jag har bytt HDD->SSD på två Macar och skillnaden är rejäl. Hade WD Black i min Mac som presterade ungefär som TS HDD. Så fort en HDD börjar cacha segar det ihop ordentligt. Det tar tid att flytta runt läshuvudet.

TS har möjlighet att stoppa in en PCI SSD som är snabbare än en SATA3 SSD.
 
ANNONS