Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket får jag för en gammal OM1:a?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Tog över min fars gamla trotjänare och tänkte nu höra med er som har koll om det är något att sälja?

Det är alltså en Olympus OM1:a med ett 50/1,8 objektiv och en Braun 320 BVC (?) blixt.

Helt okej skick, och funkar som den ska.

Kameran är ju äldre an vad jag är, och är den inte värd några större summor så är det alltid kul att spara.

Tacksam för svar!

Mvh
Martin

Blev tvungen att kolla hur ung du e *S*

En gång i tiden hade du fått en vänstertumme för en OM-1:a. Det var Kameran jag ville ha när det begav sej, men inte hade råd med...
Idag har jag nog råd, men avstår ändå.

Ställ den på hyllan o bevara den som ett minne, mer värt än den femhundring du kanske får för den. Eller ännu bättre, ta nån rulle med den ibland. Den levererar säkert suveräna bilder än idag. Visst blev den väl utsedd till Årets Kamera o allt möjligt när den var ny...

Fota med den och spara...

Håller helt med KG Stolt...
du får inte ut nå't för denna eminenta fotoapparat tyvärr..

Å då som sagt, "ta nån rulle med den ibland. Den levererar säkert suveräna bilder än idag. Visst blev den väl utsedd till Årets Kamera o allt möjligt när den var ny..."

Kolla på medlem Fågelhammar http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=5443
så ser du vad man kan göra med en "gammal" Olympus... :)

Eller i "sämsta fall" som sagt, ställ den i vitrinskåpet!

Mvh Bengan

För 5 år sedan fick jag 2500:- för en OM2n med tillhörande orginaloptik. 100mm, 35mm, 50mm samt orginalblixt. Det var en stor fotohandlare som gav mig denna struntsumma i inbyte mit en Nikon.
Behåll din OM1 som ett minne. Har du tur får du några hudralappar.

för bara ett eller två år sedan hade Du fått omkring 1200:- Spänn för kameran. I dagsläge kan Du vara glad om Du får 500 kronor.
Priserna på sådant gammal utrustning är i fritt fall, trots att det är en suverän kamera. Zuiko optik till den här kameran tillhör det bästa som fanns på marknaden och dom fasta objektiven slår säkert dom flesta moderna zoomobjektiven på fingrarna vad gäller skärpan. Utvecklingen har i stort sett stannat av sedan början av 80-talet vad gäller fasta objektiv.
Jag själv använder Olympus rätt så ofta, pga att den bara fungerar och aldrig krånglar.

HDFS) (KGS skrev:
Blev tvungen att kolla hur ung du e *S*

Ställ den på hyllan o bevara den som ett minne, mer värt än den femhundring du kanske får för den. Eller ännu bättre, ta nån rulle med den ibland. Den levererar säkert suveräna bilder än idag. Visst blev den väl utsedd till Årets Kamera o allt möjligt när den var ny...

Jag är snart 18 år gammal ;)

Jo, det blir till att ha kvar den, min fabror hade ett par gluggar som passade som han skulle skicka över. Eventuellt har jag möjliget att soppa bilder själv också, så det kan bli kul att lära sig plåta analogt :)

Alla andra som skrivit, tack för hjälpen!

Mvh
Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto