Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket komprimering?

Produkter
(logga in för att koppla)

vette

Medlem
Hoppas att få en 20D med kitlins snart och strax efter bär det iväg på en längre semester. Har inte haft en digital kamera tidigare och vet inget om "lagom" filstorlek, och hinner nog inte testa så mycket innan.
Minneskortet är på 1Gb. Bilderna som tas är i huvudsak till familjealbumet och kommer max att skrivas ut i A4.
Vilken komprimeringsinställning kan vara lämplig och hur många exponeringar får plats på 1 Gb? Visst,har sett att känslighetsinställningen spelar in, men cirka?
Annat att tänka på som digital nybörjare på en Asienresa utan tillräcklig test & förberedelsetid?

vette skrev:
Hoppas att få en 20D med kitlins snart och strax efter bär det iväg på en längre semester. Har inte haft en digital kamera tidigare och vet inget om "lagom" filstorlek, och hinner nog inte testa så mycket innan.
Minneskortet är på 1Gb. Bilderna som tas är i huvudsak till familjealbumet och kommer max att skrivas ut i A4.
Vilken komprimeringsinställning kan vara lämplig och hur många exponeringar får plats på 1 Gb? Visst,har sett att känslighetsinställningen spelar in, men cirka?
Annat att tänka på som digital nybörjare på en Asienresa utan tillräcklig test & förberedelsetid?

Large Jpeg ska funka till det. Du får nog plats med 200-300 bilder beroende på vilken iso du kör. Destohögre iso desto större bilder. Motivet spelar också roll. Jag skulle försöka få med mig mer minneskort (ska vara billigt i asien har jag hört) ZEbramedia har också billiga minneskort ca 1800 för ett 2gb kort.

hmm. skulle gissa på att högre ISO = högre brus = mer kontraster i bilden = jobbigare att komprimera = större storlek på bild.

Från manualen på 20d.
Tabellen avser ett 256 Mb kort.
Multiplicera antalet med 4 så har du var som rymms på 1 Gb.

Bilagor

• antalbilder.jpg
    antalbilder.jpg
    24.8 KB · Visningar: 390
Tack, Fredrik.
Mycket intressant.
Har någon en uppfattning om kapasiteten på orginalbatteriet?
När finns det behov av batterigreppet?

Jag tycker det låter lite mysko att bilderna blir större vid högre iso...mina gamla D100:eek:r visade ingen skillnad. Den hävdade att jag fick plats med lika många bilder tagna med 200 iso som med 1600 -någon som vet hur detta kommer sig? Har Canon och Nikon olika teknik gällande detta?

Jag tycker det låter lite mysko att bilderna blir större vid högre iso...mina gamla D100:eek:r visade ingen skillnad. Den hävdade att jag fick plats med lika många bilder tagna med 200 iso som med 1600 -någon som vet hur detta kommer sig? Har Canon och Nikon olika teknik gällande detta?
Bilder blir större med högre iso för att bruset tar mer plats än släta ytor när det kodas ner. RAW-bilder i okomprimerat format tar troligen lika mycket plats, RAW-bilder som komprimeras tar olika plats beroende på graden, vilken är beroende av graden detaljer i bilden.

Detsamma gäller JPG.

Nu vet jag inte hur D100an räknar, men den kanske bara hade ett schablon värde oavsett. Ofta brukar det kunna ändras lite hur som helst. Säg att kameran visar 50 bilder och du tar 25 bilder på låga iso och väldigt rena motiv, då kanske kameran visar 30 bilder fastän du tagit 25. Just för att den har ett schablonvärde. Även om du har separata värden från varje ISO så kan det skilja rätt rejält.

ANNONS
Götaplatsens Foto