Annons

Hur mycket skall jag ta?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Hej

Jag kommer att anställas av en mäklarfirma att fotografera hus och liknande objekt åt de.
Men jag är inte så high på att veta vad jag ska ta. Har inte någon direkt erfarenhet av betald fotoarbete.

Anställningen kommer troligtvis att vara uppdrag när de behöver det.
Hur mycket skall jag ta i timman?

Sedan är det lite svårt att också få betalt i timman då man kommer säkert att jobba lite i Photoshop också.

Vad kan jag ta för ett uppdrag?

Just nu vet jag inte alls hur mycket jag kommer att fotografera åt de.

Schysst om någon kunde slänga in något förslag


Neo
 
Jobbar själv en del med mäklarfotografering, jag själv har lagt upp så att jag fakturerar per objekt istället för per timme jag jobbar. Vet att priserna på hur mycket man ska/kan ta betalt varierar kraftigt beroende på vart i landet du håller hus och tillgång och hur marknaden ser ut.... men du bör nog räkna med 30-45min fotograferande plus efterarbete och restid.

Lite ledtrådar på vad du ska ta ivf... ;)

Micke
 
Hej
Tack för ditt svar

Jag undrar dock lite mer om vad man ska begära för några timmars arbete. Jag förstår att du inte tar betalt för timma, utan per objekt. Men om man tänker så att t.ex. ett objekt tar fem timmar inklusive resväg och efterarbete. Vad skulle detta (ca.) vara värd?

Jag bor i uddevalla 8 mil norr om Göteborg
 
I ditt ställe så skulle jag ta fast pris/objekt och lägga till resersättning. Kan bli långa och många resor och har du ingen täckning för det så kan du gå back.
 
I ditt ställe så skulle jag ta fast pris/objekt och lägga till resersättning. Kan bli långa och många resor och har du ingen täckning för det så kan du gå back.

Det har du nog rätt i.
Det är klart att längden på resan kan variera.

Erfarenhetsmässigt, vad brukar en sådan uppdrag/objekt ta (tid) exklusive resa.
Är 1000 kr mycket eller lite? Fortfarande exklusive resa.

Jag kan tänka mig att man tar minst 50 bilder och skall sedan välja de bästa först, göra ev. korrigeringar och leverera.
 
Ta betalt per antal bilder du levererar. Liten etta ca 5 bilder, 2:a-3:a 10 bilder, 4:a-5:a och litet hus 15 bilder, stor villa 20 bilder eller mer.
Startavgift + 5 bilder ca 1000 kr exkl. moms. Lägg sen till en summa för varje 5 bilder som tillkommer. I det priset ingår redigering och leverans av bilderna. Sen tillkommer milersättning om du kör långa sträckor, mer än tre-fyra mil / objekt. Kortare sträckor får milersättningen ingå i grundpriset.

Om ett objekt tar 5 timmar för dig så skulle jag inte rekommendera dig att ta jobbet eftersom du troligtvis inte kommer att få tillräckligt betalt för att täcka all den tiden. Fotograferingen bör inte ta mer än 1 h, kanske 1.5 h om det är ett stort hus. Körtiden max 1h t&r, och redigering ca 2-3 min/bild.

Lycka till!
 
Ta betalt per antal bilder du levererar. Liten etta ca 5 bilder, 2:a-3:a 10 bilder, 4:a-5:a och litet hus 15 bilder, stor villa 20 bilder eller mer.
Startavgift + 5 bilder ca 1000 kr exkl. moms. Lägg sen till en summa för varje 5 bilder som tillkommer. I det priset ingår redigering och leverans av bilderna. Sen tillkommer milersättning om du kör långa sträckor, mer än tre-fyra mil / objekt. Kortare sträckor får milersättningen ingå i grundpriset.

Om ett objekt tar 5 timmar för dig så skulle jag inte rekommendera dig att ta jobbet eftersom du troligtvis inte kommer att få tillräckligt betalt för att täcka all den tiden. Fotograferingen bör inte ta mer än 1 h, kanske 1.5 h om det är ett stort hus. Körtiden max 1h t&r, och redigering ca 2-3 min/bild.

Lycka till!

Tack Eva
Kommer troligen att få ett telefonsamtal från mäklarfirman så att jag vill gärna veta vad jag pratar om.
Tack för tipset.
 
Inte svar på din fråga, men har funderat lite själv på att försöka fota åt mäklarfirmor.

Hur fick du jobbet? Gick du runt och pratade med olika firmor och visade upp exempelbilder som du tagit?
 
Inte svar på din fråga, men har funderat lite själv på att försöka fota åt mäklarfirmor.

Hur fick du jobbet? Gick du runt och pratade med olika firmor och visade upp exempelbilder som du tagit?

Nästan så.
Jag gick runt till några firmor och sa att jag var fotograf och var intresserad av att jobba med att fota objekt/hus. Hade inga bilder med mig men jag erbjöd de en gångs fotande gratis. Givetvis får det vara en liten objekt så att det inte tar mycket tid.

Men har du bilder som du har fotad hus och liknande så ta gärna med dig i en usb eller sådant.
 
ANNONS