Annons

Hur mycket stryk tål D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

aquarius

Ny medlem
Är i glada tankar att dokumentera min backpackingresa i Sydamerika med en D40 som jag tänkte köpa på mig vid första stoppet i NYC.

Men, då jag ibland är en lite oförsiktig varelse så undrar jag hur mycket misshandel D40n tål, misstänker att någon annan av er därute kan ha ett eller annat att säga om just det.

Alltså, hur tål den lilla:
*Fukt (Amazonas)
*Regn
*Bad
*Fall
*Kyla
*Värme

Ja, det är väl det som jag undrar över så fram med era värsta historier nu (och överlevde den så blir om inte annat jag ännu mera övertygad om att jag ska köpa den).

Jag har provat allt ovanstående utom att bada med min kamera(D80), vid regn så har jag kameran i en fryspåse.Har i.o.f.s inte testat den för fall, men jag tror inte ngn testar tåligheten för detta.
En kamera ska användas, och om det nu skulle råka regna vid ett bra fototillfälle får väl inte det vara ett alltför stort hinder.

Fall tål ingen systemkamera. Lite vattenstänk ska dom allt tåla men inte att bli genomblöta så bad är bara att glömma. Finns regnskydd att köpa eller så bygger man eget. Värme och kyla är inga större problem. Dock räcker batteriet inte alls lika länge när det blir kallt men det tar ingen permanent skada utan återfår sin kapacitet när det värms upp igen. Plötsliga temperaturskillnader kan ge upphov till kondens vilket är jobbigt. När jag var på Universeum och gick från 0 grader utomhus till 26 grader och 100% luftfuktighet tog det en halvtimma innan jag kunde se något genom sökaren på grund av imman.

Amazonas kan ibland vara rena ångbastun! Det är en klar risk för att en vanlig instegskamera typ D40 kommer att lägga av där. Det bästa du kan göra är antagligen att titta på en väderskyddad kamera. Tidigare brukade ju detta innebära svindyra pro-kameror, men nu finns det ju även vädertätade semiprokameror som Sony A700, och t.o.m. även i segmentet under detta, som Pentax K10d. Tror att det är den billigaste vädertätade kameran f.n. Det jag inte gillade med K10d var annars att autofokusen var mindre bra. Samt att objektivet på det exemplar jag "klämde på" var så oskarpt att det syntes direkt i sökaren (försäljaren försökte skylla på att okularjusteringen inte var korrekt inställd...)

Ja, några rena bad är det väl inte frågan om utan snarare hur den överlever att hanteras på resande fot. Dock tror jag väl att största risken där nere varken är våld eller väta utan stöld...

Tackar för era svar och hoppas på fin januarirea på Samsung GX-10 (billigast 650$ just nu), annars så blir det nog D40n ändå (~470$).

ANNONS
Götaplatsens Foto