Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur pass vanligt är korrupta filer på CF kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

arneri

Avslutat medlemskap
Idag råkade jag ut för att få ett antal korrupta filer på mitt CF kort. Det är en serie med bilder på kortet som ej går att läsa och filnamnen har "mystiska" tecken.
Var utomhus och tog några bilder och därefter lade jag kameran i ett ouppvärmt rum medan jag sysslade med andra aktiveter under ett par timmar. När jag kom tillbaks tog jag några bilder till och ville sedan kontrollera resultatet på kamerans skärm. Nu blev det bara lite "klotter" på skärmen. Struntade i detta och tog några till bilder. Väl hemma försökte jag kopiera ner filerna från CF kortet, men enbart vissa filer var hela.
Nu undrar jag ifall det kan vara kameran som "råkat" förstöra filerna eller om vissa datamedier inte tål lite kyla?
Temperaturen var runt nollan vilket inte borde ställa till det. Batteriet var fräscht och kameran jobbade snällt vidare efter insidenten med de konstiga bilderna på skärmen.

Har hittat ett program på nätet som kan återskapa filerna, men jag tycker att det är lite irreterande att just de filerna jag ville åt var korrupta.

Det "räddningsprogram" som medföljde CF kortet stödjer inte RAWfiler. Kortet är ett Transcend 120 x. Kortet har gått ca 2000 bilder.

Jag har aldrig varit med om korrupta filer på mina SD-kort i alla fall trots tiotusentals tagna bilder. Däremot har jag upplevt dålig prestanda med vissa märken, så jag håller mig till Sandisk numera. Om det kan vara ett märkesrelaterat problem eller om CF helt enkelt inte är lika tåligt vet jag inte.

Vet nu inte hur du brukar göra, men att endast radera bilder från kortet och aldrig formatera det KAN ge upphov till korrupta filer. Sen finns det ju andra anledningar också...

Om du gjort så innan så ta för vana att formatera kortet i kameran för att radera bilder.

/Fredrik

Skalis skrev:
Vet nu inte hur du brukar göra, men att endast radera bilder från kortet och aldrig formatera det KAN ge upphov till korrupta filer. Sen finns det ju andra anledningar också...

Om du gjort så innan så ta för vana att formatera kortet i kameran för att radera bilder.

/Fredrik

Detta är ej "vetenskapligt" belagt:
men jag har tagit ca 30 000 bilder på 2 st CF kort: Sandisk III 2 GB.
Aldrig formaterat. Bara raderat.

Inte haft några problem. Slår alltid av strömbrytaren på kameran när jag tar ur eller sätter i kort.

Skalis skrev:
Nej, jag har inte heller sett nån mer vetenskaplig förklaring till varför, men problemet förekommer ändå. Se t.ex. den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=66085

Men visst, det kan ju vara nåt annat fel också...

/Fredrik
Ja det verkar ju som att det är bra att formatera. Jag tyckte det såg ut som att det blev mindre ledigt utrymme efter formateringen..?? Men jag kanske var trött.. :)

Jag vet inte riktigt hur flashminnen fungerar, men vanliga hårdiskar har en master boot record som håller koll på vart alla filer ligger på disken. Jag misstänker att CF fungerar på ett liknande sätt då jag har lyckats plocka fram några bilder sedan flera formateringar tillbaks i tiden.
Att formateringen av en PC HD många gånger löser problem, beror ju på att man blir av med skräp i registerfilen. Får man problem med disken beror det oftast på fysiska fel och måst disken bytas ut.
Har nu testat att scanna mitt CF kort några gånger med diverse SW, men det är bara ett program som lyckats hitta mina rawfiler, dock måste pengar betalas för att återskapa filerna. Den fungerande SW:an kostar 40 USD och min bank accepterar tydligen inte säljaren. Suck!

Inhandlade ett Sandisc Extreme III igår som skall tåla -25 C. Provade att fota lite med det nya kortet igår då temperaturen var kring -12. Lät kameran även vara ute en timma i kylan och provfotograferade och läste filerna. Inga problem.

Förhoppningsvis är det bara medieproblem.

ANNONS
Götaplatsens Foto