Annons

Korrupta CR2 filer från Canon 5D MK III

Produkter
(logga in för att koppla)

JensEkberg

Aktiv medlem
Hej,

Någon som har en bra lösning ?
Kom hem och skulle tanka in bilder igår kväll.
När jag skall tanka över bilder så känner inte LR igen CR2 bilderna.
Inte heller iPhoto.
Så jag får ingen preview.

Detta via min FW-kortläsare.
I 5D:n ser jag fortfarande bilderna och kopplar jag kameran via USB till Macen ser jag förhandsvisning men kan ändå inte importera bilderna i LR.
Provade även att importera med Canon DPP – samma resultat.
Provade helt random att ta en “singel-bild” och importera via iPhoto (som jag aldrig använder annars)
och då funkade det.

LR ger mig en hel lista på filer som inte går att importera…

Funderar på att ta bild för bild… men det tar ju en jäkla tid….

Någon som har en bra idé på hur jag kan rädda kortets innehåll?

Formaterade (som alltid) kortet i kameran innan jag började plåta.
Jag misstänker att kortet börjar bli gammalt.
Hade ett kort till som jag plåtade med och där funkade import.

Enda gången innan jag haft något problem var när jag skulle importera video.
Men då var det för att det var en filmsekvens som blivit över den magiska gränsen på 25 (?) min.

Som sagt är det någon som råkat ut för liknande ? eller har bra tips på hur man lättast räddar filerna så tas de tacksamt emot .
 
Det första jag skulle prova är att sätta kortet i kortläsaren och sedan manuellt kopiera över bildfilerna till en mapp på datorn med hjälp av utforskaren/findern.

Därefter skulle jag försöka importera dem till Lightroom. Möjligen i mindre batchar.

Om detta falerar skulle jag försöka upprepa proceduren - men denna gång med en annan kortläsare.

Det är sannolikt så att ditt kort är defekt men ibland kan det funka att flytta runt lite.

Om möjligt även prova med en annan dator, kanske med ett annat operativsystem.

Om inget av detta funkar så är det väl dags att använda någon form av rescue-programvara.
 
Om du inte redan gjort det, tycker jag att du skall kolla efter uppdateringar för LR! Kan vara så att kameraprofilen inte finns, och då läser LR inte in fotona!



Hej,

Någon som har en bra lösning ?
Kom hem och skulle tanka in bilder igår kväll.
När jag skall tanka över bilder så känner inte LR igen CR2 bilderna.
Inte heller iPhoto.
Så jag får ingen preview.

Detta via min FW-kortläsare.
I 5D:n ser jag fortfarande bilderna och kopplar jag kameran via USB till Macen ser jag förhandsvisning men kan ändå inte importera bilderna i LR.
Provade även att importera med Canon DPP – samma resultat.
Provade helt random att ta en “singel-bild” och importera via iPhoto (som jag aldrig använder annars)
och då funkade det.

LR ger mig en hel lista på filer som inte går att importera…

Funderar på att ta bild för bild… men det tar ju en jäkla tid….

Någon som har en bra idé på hur jag kan rädda kortets innehåll?

Formaterade (som alltid) kortet i kameran innan jag började plåta.
Jag misstänker att kortet börjar bli gammalt.
Hade ett kort till som jag plåtade med och där funkade import.

Enda gången innan jag haft något problem var när jag skulle importera video.
Men då var det för att det var en filmsekvens som blivit över den magiska gränsen på 25 (?) min.

Som sagt är det någon som råkat ut för liknande ? eller har bra tips på hur man lättast räddar filerna så tas de tacksamt emot .
 
Svar Korrupta CR2 filer från Canon 5D MK III

Hej,

Någon som har en bra lösning ?
Kom hem och skulle tanka in bilder igår kväll.
När jag skall tanka över bilder så känner inte LR igen CR2 bilderna.
Inte heller iPhoto.
Så jag får ingen preview.

Detta via min FW-kortläsare.
I 5D:n ser jag fortfarande bilderna och kopplar jag kameran via USB till Macen ser jag förhandsvisning men kan ändå inte importera bilderna i LR.
Provade även att importera med Canon DPP – samma resultat.
Provade helt random att ta en “singel-bild” och importera via iPhoto (som jag aldrig använder annars)
och då funkade det.

LR ger mig en hel lista på filer som inte går att importera…

Funderar på att ta bild för bild… men det tar ju en jäkla tid….

Någon som har en bra idé på hur jag kan rädda kortets innehåll?

Formaterade (som alltid) kortet i kameran innan jag började plåta.
Jag misstänker att kortet börjar bli gammalt.
Hade ett kort till som jag plåtade med och där funkade import.

Enda gången innan jag haft något problem var när jag skulle importera video.
Men då var det för att det var en filmsekvens som blivit över den magiska gränsen på 25 (?) min.

Som sagt är det någon som råkat ut för liknande ? eller har bra tips på hur man lättast räddar filerna så tas de tacksamt emot .

Hej
Råkat ut för samma sak, ett antal bilder som inte blev importerade. Gör om proceduren med import och då brukar det funka. Någon gång har jag fått använda usb-sladden. Trodde först att kortläsaren var paj, skaffade ny men det kunde vara samma problem.
 
Ja det är lite märkligt att det inte går att importera från Kameran som visar bilderna utan problem...
Ska försöka kopiera bilderna mellan minneskort i kameran och se om det funkar...

Alla mjukvaror är up to date så allt pekar på minneskortet.

Har tidigare använt rescue program på hårddisk – men synpunkter på vilket som är bäst vad gäller CF-kort tas tacksamt emot

Hej
Råkat ut för samma sak, ett antal bilder som inte blev importerade. Gör om proceduren med import och då brukar det funka. Någon gång har jag fått använda usb-sladden. Trodde först att kortläsaren var paj, skaffade ny men det kunde vara samma problem.
 
Nu vet jag inte vad du har för system på datorn - men finder i OsX kan ju förhandsvisa CR2-filer från MkIII.
Själv använder jag bildinsamling (kameran i datorn via usb) och drar över på disken.
 
Att köra över via EOS Utility verkar du inte ha provat? Ytterligare en tänkbar väg.
Kameran visar den inbäddade jpeg som finns för förhandsvisning inuti RAW-filen, så det kan ju vara fel på själva RAW-delen utan att kameran har problem med att visa bilden för det.
 
ANNONS