Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur prioriterar P-läget?

Produkter
(logga in för att koppla)

CalleA

Aktiv medlem
Hej,

Jag är lite nyfiken på om någon vet hur P-läget på canonkameror (har en 400D) väljer att prioritera mellan slutartid och bländare, då det finns flera variationer av slutare/bländare som ger samma exponering?

/Calle

Det står i manualen hur den väljer. Finns en graf över hur den prioriterar vid ett visst ljusvärde (EV). Men om jag inte minns fel, så väljer kameran alltid en relativt stor bländaröppning (inte den största) för att säkerställa att tiden räcker till för att bilden sklall bli skarp. Sedan kan man skifta tid/bländare mha inmatningsratten för att själv välja exempelvis tid, eller bländare efter önskemål. Lite som att köra Av eller Tv faktiskt.

Den tar hänsyn till vilken brännvidd du har också. Prioriterar alltså kortare slutartider med längre brännvidder. Du kan fotografera samma motiv med samma zoomobjektiv i olika zoomläge, och få olika kombinationer av tid och bländare, även om de olika delar av motivet som du får med är likvärdigt belysta.

En förskjutning av tid/bländarkombinationen gäller på dagens kameror bara för en bild. Min gamla T90 har en annan sorts programautomatik, där man kan välja ett av sju olika program. Varje snäpp på ena hållet ger ett steg kortare tid, på det andra ett steg mindre bländare. Detta gäller då hela tiden, tills man ändrar igen. Men där kunde kameran inte kompensera för brännvidden, för den var inte känd av kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto