Annons

Hur redigera ögon i Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar vilka reglage man bör dra i för att lyfta fram ögonen i porträttfotografier. Hur får man den där kristallklara, superskarpa och spegelblanka effekten på ögonen som många porträttfotografer här på FS är så bra på?

Fotar själv gärna porträtt med så kort skärpedjup som möjligt och försöker sätta fokus på ögonen men tycker ofta att de kan lyftas fram mer ändå. Behandlar man vissa delar av ögat med vissa reglage eller tillämpar man verktygen på ögonens alla delar (regnbågshinna/iris, pupill, ögonvita).

Är framförallt intresserad av tips i Lightroom, men har ni några grundläggande tips i PS är det också intressant…

Några referensbilder på ögon jag vill kunna få fram:

http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/2080105.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/1790631.htm

http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/2069626.htm

Tacksam för all hjälp!

/Eric

Hej!

Jag undrar vilka reglage man bör dra i för att lyfta fram ögonen i porträttfotografier. Hur får man den där kristallklara, superskarpa och spegelblanka effekten på ögonen som många porträttfotografer här på FS är så bra på?

Kika på den här sidan:

http://www.ononesoftware.com/detail.php?prodLine_id=33

Där kan du ladda ner presets för Lightroom som bland annat innehåller justeringspenslar (adjustment brushes) för det du efterlyser.

När du installerat dem kan du ljusa upp ögonvitor, jobba med iris och skärpa runt ögonen. Det är mycket praktiska penslar.

Hela nedladdningen är kostnadsfri.

Tack för tipset. Hittade dock ingen särskild adjustment brush, tror bara jag fick ett gäng nya presets för bilder som helhet. Hade ju iofs en adjustment brush sedan tidigare, är det samma som den man får på din länk (den där som sitter högst upp till höger i verktygsfältet, precis under histogrammet)?

Min fråga borde kanske från början ha varit: arbetar man lämpligast med olika reglage på olika delar av ögat, och finns det i så fall några tumregler?

Typ "ljusa upp ögonvitan med brightness-reglaget (eller exposure?)", "skärp kanterna på pupillen med clarity-reglaget", "jobba med contrast-reglaget på iris" osv för att få till det jag är ute efter. Förstår att det är subjektivt, vad man vill ha för ögon på sina porträtt men hoppas ändå att någon kanske kan ge mig en idé på arbetsflöde kring redigering av ögonpartier. Hur gör ni?

Tack igen,

E.

Tack för tipset. Hittade dock ingen särskild adjustment brush, tror bara jag fick ett gäng nya presets för bilder som helhet. Hade ju iofs en adjustment brush sedan tidigare, är det samma som den man får på din länk (den där som sitter högst upp till höger i verktygsfältet, precis under histogrammet)?

Min fråga borde kanske från början ha varit: arbetar man lämpligast med olika reglage på olika delar av ögat, och finns det i så fall några tumregler?

Typ "ljusa upp ögonvitan med brightness-reglaget (eller exposure?)", "skärp kanterna på pupillen med clarity-reglaget", "jobba med contrast-reglaget på iris" osv för att få till det jag är ute efter. Förstår att det är subjektivt, vad man vill ha för ögon på sina porträtt men hoppas ändå att någon kanske kan ge mig en idé på arbetsflöde kring redigering av ögonpartier. Hur gör ni?

Tack igen,

E.

Jodå, det finns tio stycken adjustment brushes med där. Du får titta lite mer noga. :)

Där hittar du penslar för att göra ögon mer vita, markera iris tydligare och skärpa runt ögonen. Det är precis vad du är ute efter. Om du följde installationsanvisningarna så har du tio stycken nya presets för adjustment brush-verktyget.

Hej!

Du kan skapa en egen pensel i Lightroom (jag använder version 3, fungerar i 2:an också) klicka på penslarna och använd t.ex. exponering, ställ reglagen som min skärmbild visar, och spara som ny förinställning, döp den till Iris el Ögon.

Bilagor

• Eyebrush.jpg
    Eyebrush.jpg
    13.9 KB · Visningar: 924
Jodå, det finns tio stycken adjustment brushes med där. Du får titta lite mer noga. :)

OK, jag hittade dem :) MEN, nu funkar inte min adjustment brush över huvud taget. Ingenting händer när jag drar i reglagen (varken de nya eller de som jag hade från början). Är det jag som har installerat knasigt eller måste man uppdatera LR på något annat sätt. Det är skumt för alla de vanliga grejerna för bilden som helhet (inklusive de nya presetsen) funkar som det ska, det är bara adjustment brush som strejkar. Någon som vet vad det beror på?

OK, jag hittade dem :) MEN, nu funkar inte min adjustment brush över huvud taget. Ingenting händer när jag drar i reglagen (varken de nya eller de som jag hade från början). Är det jag som har installerat knasigt eller måste man uppdatera LR på något annat sätt. Det är skumt för alla de vanliga grejerna för bilden som helhet (inklusive de nya presetsen) funkar som det ska, det är bara adjustment brush som strejkar. Någon som vet vad det beror på?

Hux flux så funkade det - kanske min dator är slö...

ANNONS
Götaplatsens Foto