Annons

Hur se reggnummer?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
I kamerabevakningslagens 5 § står följande om lagens tillämpningsområde:

"
Lagen gäller inte vid
  1. kamerabevakning som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll,
[...]".

En privat tomt är inte ett område som allmänheten har tillträde till, men man bör ha någon slags markering för att tydliggöra områdets utsträckning.
I sjätte paragrafen samma lag hänvisas till dataskyddsförordningen. Man är personuppgiftsansvarig för det som kan råka registreras vid denna privata övervakning.

Och i texten jag länkade tidigare som bygger på datakyddsförordningen gäller om jag tolkar det rätt att bevakning utanför hemmet (alltså exempelvis på tomten) kräver skyltning.

En dörrförsäljare kan mycket väl ha tillgång till din tomt. Hur ska han annars kunna knacka på din dörr och sälja sina varor. Det är inte många som har låst grind vid tomtgränsen.

Trådskaparens kamera hade ju faktiskt fångat ett registreringsnummer. Så det var tydligen lätt för allmänheten att åka bil ända in på tomten.
 

PMD

Aktiv medlem
Att någon med ett legitimt ärende får komma in på tomten betyder inte att tomten är en plats dit allmänheten har tillträde.

Hur lätt det är för någon att ta sig in på tomten har ingenting att göra med dess status som plats dit allmänheten har tillträde. Jämför med att det är tämligen lätt att ta sig in i ett hus genom ett öppet fönster och eventuellt ta med sig både det ena och det andra.

Men den som använder både hängslen och livrem kan förvisso sätta upp en skylt om att tomten är kamerabevakad.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man är personuppgiftsansvarig för alla bildupptagningar man gör som innehåller personuppgifter.
Ja så är det.
Men det finns grader av vad detta får för innebörd.

Tar jag en bild på en registreringsskylt med min handhållna kamera kan jag genom privatundantaget i gdpr visa upp den bilden här i forumet.

Men är samma bild istället fångad med övervakningskamera får jag inte dela bilden.
(Enligt text i länken från IMY)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att någon med ett legitimt ärende får komma in på tomten betyder inte att tomten är en plats dit allmänheten har tillträde.

Hur lätt det är för någon att ta sig in på tomten har ingenting att göra med dess status som plats dit allmänheten har tillträde. Jämför med att det är tämligen lätt att ta sig in i ett hus genom ett öppet fönster och eventuellt ta med sig både det ena och det andra.

Men den som använder både hängslen och livrem kan förvisso sätta upp en skylt om att tomten är kamerabevakad.

För den som vill förhindra oönskad trafik på tomten kanske det tom är så att en skylt om kamerabevakning funkar bättre än en skylt om privat väg.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Man är personuppgiftsansvarig för alla bildupptagningar man gör som innehåller personuppgifter.
...såvida de inte är av rent privat natur, ju. Man behöver nog skilja mellan lagrummen, dataskyddsförordningen är ju överhuvudtaget inte applicerbar på helt privat personuppgiftsbehandling.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
...såvida de inte är av rent privat natur, ju. Man behöver nog skilja mellan lagrummen, dataskyddsförordningen är ju överhuvudtaget inte applicerbar på helt privat personuppgiftsbehandling.
Åter till integritetsskyddsmyndigheten:

Du får kamerabevaka din bostad, tomt och andra privata byggnader som till exempel ditt garage, förråd och sjöbod, enligt det så kallade privatundantaget. …

… Om du kamerabevakar en plats utanför ditt hem blir du personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som din kamera fångar upp …



Man kan dock fråga vad som ingår i begreppet ”ditt hem”.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att någon med ett legitimt ärende får komma in på tomten betyder inte att tomten är en plats dit allmänheten har tillträde.

Hur lätt det är för någon att ta sig in på tomten har ingenting att göra med dess status som plats dit allmänheten har tillträde. Jämför med att det är tämligen lätt att ta sig in i ett hus genom ett öppet fönster och eventuellt ta med sig både det ena och det andra.

Men den som använder både hängslen och livrem kan förvisso sätta upp en skylt om att tomten är kamerabevakad.
Enligt lawline:
” … carporten är öppen och att tomten inte är avskiljd mot gatan med någon fysisk anordning skulle det vara troligt att carporten är en plats dit allmänheten har tillträde. Allmänheten har rent faktiskt tillträde till carporten och den är inte avskild från allmänheten. …. ”



 

martley

Aktiv medlem
Jag undrar om inte en skylt om kameraövervakning har minst lika stor avskräckande effekt för eventuella bovar som själva kameraövervakningen.
Jag hade för många år sedan ett "billarm" som endast bestod av en liten röd lysdiod ovanpå instrumentbrädan som började blinka så fort man slog av tändningen.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Åter till integritetsskyddsmyndigheten:

Du får kamerabevaka din bostad, tomt och andra privata byggnader som till exempel ditt garage, förråd och sjöbod, enligt det så kallade privatundantaget. …

… Om du kamerabevakar en plats utanför ditt hem blir du personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som din kamera fångar upp …



Man kan dock fråga vad som ingår i begreppet ”ditt hem”.
Kvarstår, dataskyddsförordningen gäller inte sådan personuppgiftsbehandling som är av helt privat natur. Det är ju en grundsten i förordningen, och en grundförutsättning för att vi skall kunna hobbyfotografera rimligt obyråkratiskt. Vi fotograferar/personuppgiftbehandlar ju ofta helt privat även utanför våra hem rent geografiskt.
Den formulering som anger att förordningens tillämpningsområde inte omfattar personuppgiftbehandling av rent privat natur är ju skriven just så - det är huruvida själva personuppgiftbehandlingen är privat eller ej som är avgörande, inte platsen där den sker.
 
Senast ändrad:

nyanders

Aktiv medlem
För den som vill förhindra oönskad trafik på tomten kanske det tom är så att en skylt om kamerabevakning funkar bättre än en skylt om privat väg.
En skylt om att det är privat väg är endast en upplysning, det innebär inte att man inte får köra på vägen (om man nu inte kommer direkt in på tomten).

På en enskild väg måste man ha en skylt om fordonstrafik förbjuden för att kunna avvisa ej behöriga att köra där.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Kvarstår, dataskyddsförordningen gäller inte sådan personuppgiftsbehandling som är av helt privat natur. Det är ju en grundsten i förordningen, och en grundförutsättning för att vi skall kunna hobbyfotografera rimligt obyråkratiskt. Vi fotograferar/personuppgiftbehandlar ju ofta helt privat även utanför våra hem rent geografiskt.
Den formulering som anger att förordningens tillämpningsområde inte omfattar personuppgiftbehandling av rent privat natur är ju skriven just så - det är huruvida själva personuppgiftbehandlingen är privat eller ej som är avgörande, inte platsen där den sker.
Du kanske har rätt. Men om jag fick för mig att sätta upp bevakningskamera hade jag nog följt vad som står om privatperson och kamerabevakning på IMY:s sida.

PS
Med handhållen kamera har jag tagit över 100 000 bilder på identifierbara personer, och publicerat på nätet. Det tänker jag fortsätta med.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
En skylt om att det är privat väg är endast en upplysning, det innebär inte att man inte får köra på vägen (om man nu inte kommer direkt in på tomten).

På en enskild väg måste man ha en skylt om fordonstrafik förbjuden för att kunna avvisa ej behöriga att köra där.
Det har du säkert helt rätt i.

Men frågan hur man praktiskt hindrar folk att köra in på den egna vägen.
Ja man kan sätta upp en bom. Eller man kan sätta upp en skylt om kamerabevakning. Det första är nog allra effektivast. Men det andra tilltalar den personliga bekvämligheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja så är det.
Men det finns grader av vad detta får för innebörd.

Tar jag en bild på en registreringsskylt med min handhållna kamera kan jag genom privatundantaget i gdpr visa upp den bilden här i forumet.

Men är samma bild istället fångad med övervakningskamera får jag inte dela bilden.
(Enligt text i länken från IMY)
Så kan det vara, men frågan var om man behöver sätta upp en skylt.

För den som vill förhindra oönskad trafik på tomten kanske det tom är så att en skylt om kamerabevakning funkar bättre än en skylt om privat väg.
Det kanske t.o.m. räcker med en skylt och en kameraattrapp.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt lawline:
” … carporten är öppen och att tomten inte är avskiljd mot gatan med någon fysisk anordning skulle det vara troligt att carporten är en plats dit allmänheten har tillträde. Allmänheten har rent faktiskt tillträde till carporten och den är inte avskild från allmänheten. …. ”



[/URL]
Det där låter lite märkligt. I så fall skulle det behövas tillstånd från länsstyrelsen för att kamerabevaka sin egen carport eller garageinfart. Så knäppa lagar finns inte. Det faller ju på sin egen orimlighet …
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det där låter lite märkligt. I så fall skulle det behövas tillstånd från länsstyrelsen för att kamerabevaka sin egen carport eller garageinfart. Så knäppa lagar finns inte. Det faller ju på sin egen orimlighet …
Nä tillstånd behövs inte. Men en skylt som informerar besökaren
 
ANNONS