Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur sensorrengör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Ja, det oundvikliga har skett; min 20D har fått damm på sensorn, och jag är inte direkt sugen på att betala drygt 1000:- för en rengöring när jag byter objektiv såpass ofta som jag gör.

På Cyberphoto så säljer dom en blåsbälg av märket Hama om jag inte minns fel för en hundring.
Har hört att en sånn ska va bra att rensa sensorn med, så jag undrar om den helt enkelt är det? Eller jag kanske behöver nåt mer också för den delen?
Tacksam för svar!
Mvh Mattias

Det räcker oftast med att blåsa med bälg, behöver väl inte säga att du inte ska försöka blåsa med munnen.

Mattias Holter skrev:
Ja, det oundvikliga har skett; min 20D har fått damm på sensorn, och jag är inte direkt sugen på att betala drygt 1000:- för en rengöring när jag byter objektiv såpass ofta som jag gör.

På Cyberphoto så säljer dom en blåsbälg av märket Hama om jag inte minns fel för en hundring.
Har hört att en sånn ska va bra att rensa sensorn med, så jag undrar om den helt enkelt är det? Eller jag kanske behöver nåt mer också för den delen?
Tacksam för svar!
Mvh Mattias

de var lite ocker pris för rengörning av sensorn Canon service center i Göteborg tar 625kr för rengörning av sensorn.
Hade min inne för rengörning fick ej bort 2 fläckar.
Hämtade ut den idag och behövde inte betala en krona för det, de var skräp mellan filter och sensorn så de bytte ut sensorn på garanti fast den är äldre än 1 år min 20D

Digipads och eclipse rengörning hittar du på zebramedia och fungerar alldeles utmärkt att rengöra sensorn med

/Michael

ANNONS