Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag fota en nykter alkolist?

Produkter
(logga in för att koppla)

OKLAR

Aktiv medlem
Hejsan!
I slutet av denna vecka ska jag (förhoppningsvis) få göra ett reportage om en föredetta knarkare och alkolist. Jag ska intervjua honom hemma hos mig samt ta något porträtt. Kan påpeka att reportaget ska vara med i ett projektarbete som är en tidning.

Hur som helst. Vad för bilder skulle kunna passa in då, förutom porträttet? Eftersom han kommer hit kan jag inte fota honom i sin egen miljö och få med det personliga som finns där. Dessutom kan jag ju inte ha med 5 olika, men ändå lika, porträtt på honom.

Vad kan jag fota mer då? Borde jag be honom ta med något som betyder något för honom och fota det? Ge mig gärna så många tips ni kan! =)

Min första tanke är tajtare utsnitt av kroppen. Kanske händerna, eventuellt någon tattuering eller kanske något ärr? Fast ju mer jag tänker på detta så ´känns idéerna klyschiga.
Svår men spännande uppgift. Ser fram emot resultatet!
Lycka till

Tja du kan ju ta några foton utonhus med. Kanske ur låg vinkel upp mot honom när han står med armarna i kors och tittar neråt? Typ att han "rest" sig ur "träsket"?
Eller mer närbild när han blickar ut från balkongen?
Tittandes ut genom fönstret?

Vad vill du gestalta med bilderna? Kampen upp? Förhoppning inför framtiden? Sorg över hur han levt innan?

Har aldrig gjort något liknande själv men så skulle jag tänka.
Hoppas det var till nån hjälp iaf :)

Lycka till

arbeta som vanligt - med respekt

Fotografera honom som alla andra, berätta vad du vill göra, fråga vad han tycker är OK. Var tydlig med vad du vill göra - och gör det respektfullt.

Däremot, om du ska göra något där självhjälpsgrupper (som AA eller NA, det finns många fler, för spelbeoende t.ex.) kommer in, då bör du inte visa medlemmens ansikte på bild eller nämna dennes namn. Anonyma Alkoholister, Anonyma Narkomaner och andra liknande självhjälpsgrupper är anonyma på ett mycket speciellt sätt, såtillvida att dessa organisationers namn helst inte bör förknippas med en enskild medlem. Inte för medlemmens skull, utan för att ingen kan representera dessa organisationer mer än någon annan.

De flesta nyktra narkomaner och alkoholister vet vad som BÖR gälla (det finns inga måsten) och du kan säkert fråga denne.

Lycka till!

Hejsan!
I slutet av denna vecka ska jag (förhoppningsvis) få göra ett reportage om en föredetta knarkare och alkolist. Jag ska intervjua honom hemma hos mig samt ta något porträtt. Kan påpeka att reportaget ska vara med i ett projektarbete som är en tidning.

Hur som helst. Vad för bilder skulle kunna passa in då, förutom porträttet? Eftersom han kommer hit kan jag inte fota honom i sin egen miljö och få med det personliga som finns där. Dessutom kan jag ju inte ha med 5 olika, men ändå lika, porträtt på honom.

Vad kan jag fota mer då? Borde jag be honom ta med något som betyder något för honom och fota det? Ge mig gärna så många tips ni kan! =)

Ska du skriva om honom är det kanske bäst att du använder ordet "alkoholist" för det första!
Vad menar du med "i hans egen miljö"? Är han nykter alkoholist lever han väl inte i en miljö som skiljer sig från alla andra människors.
Som nykter alkoholist tror jag nog att han uppskattar att få med ett porträtt av sitt nuvarande "tillstånd" i reportaget.
Lägg mera krut på att berätta hans historia istället för att fokusera vid tanken på bilder av en människa i misär.

Kan bara hålla med Brutus. De flesta alkoholister och andra missbrukare är som alla oss andra men med ett beroende.
Därför har en nykter alkoholist sällan andra kännetecken än andra människor.
Alltså bör de fotograferas som alla andra med respekt.

Kan bara hålla med Brutus. De flesta alkoholister och andra missbrukare är som alla oss andra men med ett beroende.

Bara en tanke...att vara nykter alkoholist eller f.d missbrukare innebär säkert stora svårigheter under lång tid.
Man kan tänka sig en balansgång...att det ofta kanske uppstår hinder på vägen... Man kanske kan ta fasta på just detta och kunna skapa någon bild förutom det rena porträttet.
Du kanske kan få fram vad personen kan glädjas åt förutom detta att just kunna avstå...från det olämpliga.
Något speciellt glädjeämne...och nu vara på rätt väg.
Att istället för... kunna ägna mig åt detta osv...

Men hela tiden ha detta med respekten... inte dra in någon billig humor utan kommande glädjeämnen istället.

hälsn/Ulla

Oj, vad många ni var som svarade. Tack så mycket!

För det första känner jag den här personen ganska väl och han tillhör inte någon organisation som AA eller liknande. Han sa dessutom att jag kunde vara så personlig jag ville, alltså att jag fick ställa precis vilka frågot som helst. Sen är det väl dock upp till honom om han vill och kan svara på det.

Jag vill kunna visa genom bilderna lite vad han har varit med om, t.e.x har han knappt några tänder kvar. Kanske att man kan visa det på något sätt? Samtidigt vil jag visa hur bra det går för honom nu och hur glad han är att allt går bra. Men det är just det där "hur" jag ska visa det. Att ta bild på någon tatuering var ett bra förslag, samma sak med att ta från ett lågt perspektiv, att han har "rest sig".

Med "sin hemmiljö" menade jag såklart inte att han skulle bo i något sunkigt, äckligt ställe (vilket det lät som ni trodde jag menade). Jag menade bara att ens personlighet speglas i hemmet, att det finns saker där som berättar om ens liv osv. Kanske att det hade funnits något där som skulle förstärk bilden av honom?

Tack för era tips så här länge! =)

Mycket kloka ord,bättre svar får du nog inte
janne

Om du inte nödvändigtvis vill komma in i 'eländes-foto-wannabes', så kan du väl bara fotografera 'rätt av'...
._/h.

Om du vill att artikeln ska visa att han lever ett normalt liv så undvik etremiteter i ditt fotande. Inga uppifån eller nerifrån. Inga boostade färger och kontraster, inga extremnärbilder utan ta några vanliga porträttbilder och några i hel- och halvfigur och håll igen på kreativiteten i Photoshop. Normala bilder på en normal människa.

Vill du visa att det här är en tuff jävel som varit med om både det ena och det andra och kommit ur det hela starkare än någonsin så visar du det med att gå ned på knä och ta bilderna så att han framstår som den jätte han är. Ge lite tryck i kontraster och färger. Dra lite för mycket i alla spakarna. Det här är en färgstark person!

Har han blivit knäckt av sitt liv och du vill visa det? Gör tvärtom. Dra ner alla reglage i PS, Plåta honom från en pall.

Good luck!

Om han har levt "på gatan" tycker jag definitivt det är där du skall porträttera honom.
Det är en hemtam miljö som han kanske fortfarande lever i.
Kanske med ryggen mot systembolaget långt bakom honom....

fyfan vad tendentiöst Lasse. Efteråt kanske ska mäta skallen på killen?

Jag tycker att du ska utgå från att lära känna vad det är person, innan du börjar måla på titlar. Faktum i göteborg och Situasjon Oslo är två tidningar som är ganska bra på att göra reportage med integret om manniskor som ofta framställs som sterotyper.

Hur du väljer att porträttera människor är upp till dig. Det handlar ofta om ett samspel och handlar ganska mycket om att vara öppen och känslig.

Jag tycker att Irving Penn är ganska intressant eftersom han konsekvent använde exakt samma teknik.
Det kanske var lite konstlat att alltid använda nordljus och studiosittningar men han avbildade modeller och kolgrävare lika.

fyfan vad tendentiöst Lasse. Efteråt kanske ska mäta skallen på killen?

.

Så jävla kul att du har åsikter om vad jag tycker..

När det gäller nyktra eller onyktra alkoholister garanterar jag att jag har större erfarenhet än du och känner personligen många med dessa problem.

Har jobbat med dessa människor i många, många år och vet hur dom tänker.

Som fd "knarkare och alkolist" eller som vi brukar benämna det "Beroende" så kanske jag kan sprida lite ljus på situationen. Jag levde i 11 år som "flödderpundare" och skötte jobb, ironikst nog hos polisen, förhållande och vännskap. Så vad jag menar är att det är väldigt stor spektrum på vad en missbrukare är. Som det skrevs tidigare kan det vara mat, sex, spel, alkohol och droger. Runt 75% av alla som missbrukar vet inte omgivningen om. Men efter som gemene man ser tex en knarkare som en utslagen tragisk individ som gör inbrott och bråkar. Så är det väl så man ska visa det via bilder för att få stor kontrast till hur denne person lever nu.

De flesta andra missbrukare har aldrig gjort inbrott, misshandlat, rånat eller gjort något mot någon annan person än sig själv.

En definition av missbruk är felanvändning, mao motpolen av bruk.

Så jag tycker inte du ska vinkla det, utan gå på den personens erfaranhet och var så sanningsenlig du kan, i respekt till det dennes kamp mot problemen.

Om du eller nån annan vill fråga nåt så skriv det här eller pm:a mig. Jag är ren sen 6 år och har inga tabu om det.

Mvh
Johan

Inte bildmässigt

En nykter alkoholist! Hur bildmässigt är det? I ett sånt jobb är texten viktigast. Ta vanliga porträtt på en människa som har något att berätta. Skit i att han är nykter alkoholist, det blir bara krystat om man försöker skapa till det. Jag skulle tagit en dragarbild när han har blicken rakt in i kameran sen en drös små porträttbilder att lägga in på halvspalt i texten.

Som fd "knarkare och alkolist" eller som vi brukar benämna det "Beroende" så kanske jag kan sprida lite ljus på situationen. Jag levde i 11 år som "flödderpundare" och skötte jobb, ironikst nog hos polisen, förhållande och vännskap. Så vad jag menar är att det är väldigt stor spektrum på vad en missbrukare är. Som det skrevs tidigare kan det vara mat, sex, spel, alkohol och droger. Runt 75% av alla som missbrukar vet inte omgivningen om. Men efter som gemene man ser tex en knarkare som en utslagen tragisk individ som gör inbrott och bråkar. Så är det väl så man ska visa det via bilder för att få stor kontrast till hur denne person lever nu.

De flesta andra missbrukare har aldrig gjort inbrott, misshandlat, rånat eller gjort något mot någon annan person än sig själv.

En definition av missbruk är felanvändning, mao motpolen av bruk.

Så jag tycker inte du ska vinkla det, utan gå på den personens erfaranhet och var så sanningsenlig du kan, i respekt till det dennes kamp mot problemen.

Om du eller nån annan vill fråga nåt så skriv det här eller pm:a mig. Jag är ren sen 6 år och har inga tabu om det.

Mvh
Johan

Bra skrivet Johan, jag är en gamal pundare och flummare själv, varit nykter tack vare N/A i 14 år nu, jag liksom du har jag aldrig varit kriminell, skötte jobb och mitt sociala umgänge under 20 års missbruk utan att någon visste, förutom dom likasinnade i min närmaste umgängeskrets då, så du har helt rätt, schablonbilden av den utslagne knarkaren på plattan eller alkisen på parkbänken som alla tror är bilden av en missbrukare, tillhör igentligen bara en liten minoritet av alla dom som missbrukar alkohol, droger, sex, mat.....mm.

mvh kent.

Senast ändrad:
Precis det jag menar. De flesta alkisar och ex-alkisar är vanligt folk. Går står jobbar som de flesta andra. Den som tror sig få några speciella bilder annat än vanliga intervjubilder har missat poängen.

ANNONS
Götaplatsens Foto