Annons

Hur ska jag göra...

Produkter
(logga in för att koppla)

JesperJohnson

Ny medlem
Hej !

Har idag en D40 som jag haft i drygt 2år.
3 objektiv har jag har jag till, 18-55, 70-300 och en fast 35:a
Är egentligen bara riktigt nöjd med 35:an tycks inte få samma skärpa i de två andra, kanske gär jag fel men vad jag förstått så är det stor skillnad på de tre..
Nu till min eg. fråga.
Jag känner att jag vill gå vidare i mitt fotograferande och har börjat titta på en ny kamera.
Har tittat på lite olika kameror, framförallt d5000 och d90.
VAd jag kan läsa ut så är det inte så stor skillnad på kamerorna förutom priset, ca 2500 kr
( missade att köpa d90 för 6000kr på mellandagsrean...)

Men efter allt jag läst så är det inte kamerahuset som sätter begränsningarna utan objektiven(kanske mest okunskapen hos fotografen)
Så det är kanske ett nytt objektiv som jag ska köpa.

Dock så behöver jag inte tips på att köpa ett nytt objektiv OCH en ny kamera, utan antingen eller =)

Nytt objektiv kommer att ge dig bättre bildkvalitet, ja. Men sen är de nyare kamerorna också mindre brusiga vid höga ISO-tal, om det nu är intressant för dig. Ett ljusstarkare objektiv kan ge ungefär samma möjligheter på din nuvarande kamera.

Så om du är nöjd med kameran i sig så kanske det är läge på att satsa på ett eller två bättre objektiv. Köper du en ny kamera och behåller objektiven så blir det inte mycket bättre bildkvalitet, förutom lite högre upplösning i antal pixlar (vilket inte nödvändigtvis behöver vara bra egentligen) och lägre brus vid höga ISO-tal.

Vad är din budget?

10,000 kr kanske jag kan tänka mig att lägga...

Men det känns ju sådär att lägga så mycket på ett objektiv,när man har en d40.

Eller ??

Vore det värt att lägga 3000 kr extra om jag väljer D90 ??

10,000 kr kanske jag kan tänka mig att lägga...

Men det känns ju sådär att lägga så mycket på ett objektiv,när man har en d40.

Eller ??

Vore det värt att lägga 3000 kr extra om jag väljer D90 ??

Om man säger så här,- Objektiv håller i allmänhet för flera kamerahus. Mao, Du köper en fin glugg även för framtiden.

/K

Att zoomar, speciellt hyfsat billiga telezoomar som 70-300, blir aldrig som fasta objektiv vad gäller bildkvalitén. Speciellt över 200 mm är den ganska oskarp.

Du kan testa att bara använda din 70-300 på bländare 11, där är den skarpast på längre brännvidder. Det kräver ju en hel del ljus, men finns det ljus gå ner i bländare istället för att använda kortare slutartider på stora bländare.

D40 har ju bara 3 fokuspunkter, och de andra 2 kamerorna jag tittar på har 12, hur mycket och vad påverkar det ?

För skärpan om du fokuserar på rätt ställe gör det ingen skillnad alls.

Min gamla D200 har 21 punkter eller något, sedan andra veckan har jag bara använt den mittersta punkten och satt den punkten på det jag vill ha skarpt. Annars väljer kameran bara något annat att fokusera på :)

D40 har ju bara 3 fokuspunkter, och de andra 2 kamerorna jag tittar på har 12, hur mycket och vad påverkar det ?

Det beror lite på motiv. Fotar man mycket rörliga motiv blir det enklare att hålla kvar motivet inom någon av fokuspunkterna så att kameran inte förlorar fokus eller börjar jaga. Man har åxå lite bättre möjlighet att komponera om bilden "on the fly". Det funkar ju inte heller så bra med fokusera och komponera om med rörliga motiv.
Det kan även vara en fördel vid extremt korta skärpedjup, då fokusera och komponera om annars kan göra att fokusplanet hamnar bakom motivet när man komponerar om, men främst är det för rörliga motiv det gör en del skillnad.

Sedan, ang. detdär med att köpa bättre objektiv och hänga på din D40... Du ser ju uppenbarligen skillad på 35:an och de andra två objektiven du har, så varför skulle du inte se skillnad om du hängde på en bättre zoom? Om man ser till ren upplösning behöver inte den bli så jättemycket bättre, framför allt inte om man jämför med 18-55:an, som ändå är rätt bra, men färgerna och kontrasten blir ju bättre.

Och vad gäller D5000 vs D90 så har ju D90 bla bättre sökare, bättre skärm (om än inte vinklingsbar) och stöd för AF med "gamla" AF-objektiv som inte har egen fokusmotor. Vad gäller ren bildkvalitet är skillnaden mycket liten, då de i stort sett har samma teknik.

ANNONS