Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag pröva skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hejsan!

I november 2005 införskaffade jag mig Canons supervidvinkel 10-22mm. Problemet är att jag hittills aldrig tagit en bild jag är riktigt nöjd med. Det känns alltid som att de på något sätt blir suddiga eller felfokuserade.

Så nu till min fråga.

Finns det något smart sätt för mig att testa objektivet så att det inte är några fel på det? Till exempel rigga upp min kamera (20D) på ett stativ och plåta något med olika bländare etc.

Skulle bara vilja få lite klarhet i hur objektivet fungerar. För hittills har jag inte riktigt fått kläm på det. :(

Jag har laddat upp en bild på min hemsida som ni kan ladda ner ifall ni vill se hur en typiskt suddig bild kan se ut.

Bilden ska föreställa Circular Quay i Sydney. Jag placerade kameran på en träpelare (en stadig sådan som håller upp en brygga) och använde självutlösaren. Så jag hade ingen kontakt med kameran (tror jag). Fokuserat hade jag gjort innan - AF.

Här är bilden. Helt obehandlad:
Circular Quay, Sydney 1.15 MB.

Så här kan en bild se ut som jag faktiskt är nöjd med:
Skyskrapa i Surfers Paradise (Länk till min fotosida. Bilden är också efterbehandlad och uppskärpad.)

Alla tips är välkomna!

Mvh,
Daniel

Inte mycket skärpa där inte...Sen är det en hel hög med smuts på sensorn ser det ut som fast det har ju inet med skärpan att göra

Clubson skrev:
Inte mycket skärpa där inte...Sen är det en hel hög med smuts på sensorn ser det ut som fast det har ju inet med skärpan att göra
Smutsen är jag medveten om. Det är ju skärpan som är problemet.

Kan väl också tillägga att jag får fin skärpa med mitt 60mm macro som jag är kanonnöjd med!

silfver skrev:
Smutsen är jag medveten om. Det är ju skärpan som är problemet.

Kan väl också tillägga att jag får fin skärpa med mitt 60mm macro som jag är kanonnöjd med!

Enligt EXIF är du nere på 1/4s och f29, det är inte de bästa förutsättningarna för skarpa bilder. Diffraktion märks tidigare på en "tät" sensor som på 20D. Prova bländare 8-16. Slutartiden kan göra så att du får skakningar i kamerahuset, prova att använda spegeluppfällning om du inte redan gör det.

l-malmqvist skrev:
Enligt EXIF är du nere på 1/4s och f29, det är inte de bästa förutsättningarna för skarpa bilder. Diffraktion märks tidigare på en "tät" sensor som på 20D. Prova bländare 8-16. Slutartiden kan göra så att du får skakningar i kamerahuset, prova att använda spegeluppfällning om du inte redan gör det.
Tack för tipset!

Kan väl samtidigt flika in med att jag får dåliga bilder även på större bländare och kortare slutartider.

Vad menar du med att "använda spegeluppfällning"? Och vad är det bra för? :)

silfver skrev:
Tack för tipset!

Kan väl samtidigt flika in med att jag får dåliga bilder även på större bländare och kortare slutartider.

Det reducerar ev vibrationer som spegeln tillför vid långa slutartider.
Sedan vad det gäller 20d , 30 d , 350d osv så har du max skärpa/detaljer/upplösning omkring 5.6-8 beroende på optik. Diffraktion dvs att ljuset sprider sig över flera än en pixel kan redan ses på bl 11 .
mikael

macrobild skrev:
Det reducerar ev vibrationer som spegeln tillför vid långa slutartider.
Sedan vad det gäller 20d , 30 d , 350d osv så har du max skärpa/detaljer/upplösning omkring 5.6-8 beroende på optik. Diffraktion kan redan ses på bl 11 .
mikael
Tackar för informationen! Ska kolla i kamerans inställningar ifall spegeln är uppfälld eller inte. Ska man alltid ha den uppfälld i så fall? Eller bara under de gånger man använder längre slutartider?

silfver skrev:
Tackar för informationen! Ska kolla i kamerans inställningar ifall spegeln är uppfälld eller inte. Ska man alltid ha den uppfälld i så fall? Eller bara under de gånger man använder längre slutartider?

Det beror på vad för stativ du använder, minsta vibration ger sämre detaljåtergivning och orsakar skakningsoskärpa..
mikael

silfver skrev:
Tack för tipset!

Det sitter ju en liten spegel inne i kamerahuset som fälls upp när man tar en bild, på vissa slutartider kan den ge vibrationer så att man får suddiga bilder. Kolla manualen hur du använder spegeluppfällning.

Din bild ser iofs. väldigt suddig ut, kan det vara så att du kommit åt fokusringen innan du tog bilden? Hur ser bilder ut som du tar på fri hand?

Det där ser inte riktigt rätt ut ne...

Funktion 10: Inspeglad visning har med Fokus-punkternas visning att göra, den kan du strunta i. Kolla i manualen om du är osäker på de olika valen.

När du använder spegeluppfällning, ställ då kameran i Av-läget och välj bländare 8-11 lämpligen. Sen bör du dessutom använda självutlösaren(timern) om du inte har en fjärrutlösare tillgänglig. Använd också en låg ISO, då högre ISO blir lite grötigare och kan vara svårt att se exakt skärpa i.

skärpetest

Ett enkelt skärpetest är att ta tex. Ett uppslag ur dn med mycket text- tex. radannonser eller kontaktannonser. Fotografera av det på olika bländare och då ser du tydligt hur skärpan ligger.

mvh
Lasse

22 mm @ f/29 ger en bländaröppning på 0,76mm. Man liksom tigger om diffraktionsproblem då ;-)

StaffanH skrev:
22 mm @ f/29 ger en bländaröppning på 0,76mm. Man liksom tigger om diffraktionsproblem då ;-)
Tack för att du upplyser mig om det. :)

Ska tänka på bländaren nästa gång...
Men jag har hittills resonerat som så att ju mindre bländare du har, ju mer detaljer får du med och desto skarpare blir bilden.

Vet inte om om det är relevant, om du använder eller om det är ett problem vid dem brännvidderna, men jag har läst någon annan tråd där lite billigare filter bidragit till dålig skärpa.

MVH
Magnus

silfver skrev:
Tack för att du upplyser mig om det. :)

Ska tänka på bländaren nästa gång...
Men jag har hittills resonerat som så att ju mindre bländare du har, ju mer detaljer får du med och desto skarpare blir bilden.

Ett enkelt tips: Sätt kameran i programläge. Då väljer den själv lämplig tid och bländare och bländaren kommer i princip aldrig att gå över 8-10 eftersom skärpan börjar bli sämre då. Istället kommer automatiken välja en snabbare tid.

Gå inte under 1/50-dels sekund dock om ljuset börjar bli dåligt. Då börjar du riskera skakningsoskärpa. Välj då istället ett högre ISO-tal.

Majo75 skrev:
Vet inte om om det är relevant, om du använder eller om det är ett problem vid dem brännvidderna, men jag har läst någon annan tråd där lite billigare filter bidragit till dålig skärpa.

MVH
Magnus
Det är väl ganska relevant, eftersom jag har ett polfilter på. Ett från skandinavian photo. Räknas det till de billiga? :) Det kostade ju faktiskt 500 spänn.

Du behöver nog inte fortsätta leta felkällor. Bländaren är nästan tre steg förbi det läge där diffraktionen börjar göra sig gällande. Då kan man inte räkna med någon vidare skärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto